|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با حضور مهندس صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

برنامه ها و اقدامات تامین آب شهرستانهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین بررسی شد

با حضور نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی برنامه ها و اقدامات تامین آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرستانهای اردبیل، نیر، نمین و سرعین بررسی شد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اشاره به اقدامات و برنامه های قابل تحسین شرکت آب منطقه ای اردبیل در سطح استان اظهار داشت: با توجه با کمبود منابع مالی در سالیان اخیر، اقدامات بسیار خوبی در زمینه انجام پروژه های بخش آب استان انجام یافته است.

مهندس صدیف بدری تصریح کرد: هفته آینده با حضور معاون وزیر نیرو و مدیران عامل شرکت های آب و فاضلاب کشور و مدیریت منابع آب ایران درجلسه ای مشکلات و چالش های پروژه های بخش آب استان اردبیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه سهم و حقابه استان از رود ارس باید به روشنی تعیین گردد، عنوان کرد: با تعیین حقابه استان از رود ارس اقدامات بسیار خوبی می توان برای مدیریت آن جهت مقابله با کمبودهای آبی استان انجام داد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فراخوان فاز دوم تصفیه خانه آب اردبیل و انتقال آب از قزل اوزن سال آینده اعلام خواهد گردید، گفت: با اعلام فراخوان این دو پروژه بخش مهمی از مسایل و مشکلات بحران آب در سطح استان تحت پوشش خواهد گرفت.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف پروژه های نیمه کاره بخش آب در سطح استان را از مسئولین خواستار شد و افزود: مشکلات پروژه های مهم استان از جمله سد کلاسر و عنبران و پتروشیمی اردبیل باید با برنامه ریزی مشترک نمایندگان و مسئولین استانی و کشوری بزودی حل گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت منابع آب و پروژه های موجود بخش آب بویژه در سطح مرکز استان، اظهار داشت: پتانسیل منابع آبهای سطحی استان 3 هزار و 132 میلیون مترمکعب و آبهای زیرزمینی استان 355   میلیون مترمکعب می باشد که معادل 2.91 درصد آب تجدید پذیر کشور را شامل می گردد.

مهندس داود نجفیان تصریح کرد: مساحت اراضی مستعد کشاورزی استان 788 هزار و 614هکتار می باشد که از این مقدار 205 هزار و 679 هکتار اراضی آبی و 496 هزار و 827 هکتار اراضی دیم می باشد.

وی گفت: در حال حاضر 48 سد در سطح استان به بهره برداری رسیده و 7 سد در دست اجراست و 20 سد نیز در دست مطالعه است و بالغ بر 89 هزار هکتار از اراضی سطح استان زیر پوشش سدهای به بهره برداری رسیده قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل اضافه کرد: پتانسیل منابع آبی شهرستانهای اردبیل، سرعین ، نیر و نمین 640 میلیون مترمکعب است که 350 میلیون مترمکعب آن را آبهای سطحی و 290   میلیون مترمکعب آن را آبهای زیرزمینی تشکیل می دهد.

مهندس نجفیان با بیان اینکه طرح تامین آب شرب و صنعت اردبیل، نیر، نمین و سرعین در افق 1425 توسط مشاور مورد مطالعه دقیق قرار گرفته، عنوان کرد: در اهداف این طرح بررسی و ارزیابی پتانسیل منابع آب موجود، تامین آب مورد نیاز استان، بررسی منابع آب جدید، بررسی و ارزیابی مطالعات انجام شده قبلی، تعیین پتانسیل های بهره برداری جهت مصارف شرب و صنعت، تعیین بیلان آب زیر زمینی و سطحی و امکانات توسعه بهره برداری از منابع، معرفی منابع جهت بهره برداری و انتقال آب جهت مصارف شرب و صنعت و برنامه ریزی استفاده از منابع پساب تصفیه خانه های فاضلاب مورد نظر بوده است.

وی در ادامه پیش بینی جمعیت 4 شهرستان اردبیل، نیر، نمین و سرعین را بالغ بر یک میلیون نفر ذکر کرد و افزود: ما برای پوشش دادن نیازهای این جمعیت باید 92 میلیون مترمکعب آب تولید کنیم که کاری بس دشوار است.

نجفیان منابع آبی در حال بهره برداری و در دست مطالعه در دشت اردبیل را 57 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: برای کسری آب شرب در مرکز استان باید از همین حالا دست بکار شویم.

وی نیاز آب شرب و صنعت دشت اردبیل در افق سال 1425 را بالغ بر 164 میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: مطمئنا با شرایط فعلی تامین این مقدار آب کاری بسیار دشوار است و برای بخش صنعت باید استفاده از پساب مورد نظر باشد.

نجفیان تصریح کرد: با قرار دادن آمار منابع آبی در دسترس و نیاز افق طرح برای سال 1425، متوجه می شویم که به میزان 107 میلیون مترمکعب کسری داریم و باید برنامه مناسبی برای تامین آن داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به اقدامات انجام شده در طرح آبرسانی اردبیل تا کنون اظهار داشت: احداث تصفیه خانه فیزیکو شیمیائی، احداث خط انتقال آب از سد یامچی تا مخازن شهر، احداث مخازن ذخیره، احداث سیستم کنترل و تله متری تاسیسات آبرسانی و زون بندی شبکه آب شرب اردبیل را از جمله اقدامات انجام گرفته شرکت آب منطقه ای اردبیل عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به نیاز آتی شهرستان اردبیل در افق 1425 به مقدار 78/2 میلیون متر مکعب و با در نظر گرفتن اینکه در حال حاضر تصفیه خانه موجود با حداکثر ظرفیت در حال بهره برداری بوده بنابراین بایستی مدول دوم تصفیه خانه به ظرفیت 1200 لیتر در ثانیه احداث گردد و برای احداث تصفیه خانه موصوف نیاز به 900 میلیارد ریال هزینه می باشد.

نجفیان اظهار امیدواری کرد: با توجه به کمبود آب شرب و صنعت در افق 1425 در محدوده دشت اردبیل نیاز است تا  تصفیه خانه فاضلاب اردبیل، ارتقا و مدول دوم آن احداث گردد با این شرایط به 30 میلیون مترمکعب آب در سال بعنوان منبع پایدار در اختیار صنعت قرار می گیرد و تحقق این امر نیاز به 700 میلیارد ریال هزینه دارد و همچنین از حوضه آقچای (حوضه مشترک استان اردبیل و کیلان) که به فاصله حدود 50 کیلومتر و با هد حدود 800 متر به میزان 35 میلیون مترمکعب آب جهت تامین کسری آب شرب شهرستان اردبیل و نمین و بخش صنعت به دشت اردبیل انتقال یابد که هزینه مورد نیاز آن حدود 1500 میلیارد ریال می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل تصریح کرد: در حال حاضر عمده آب مصرفی شهر اردبیل و سرعین از تصفیه خانه موجود در پایین دست سد یامچی به فاصله 25 کیلومتر از شهر تامین می گردد و این آب با خط لوله بتنی به قطر 1400 میلیمتر به مخازن اصلی شهر منتقل می شود، با توجه به توسعه تصفیه خانه و افزایش ظرفیت آن به دو برابر فعلی و اطمینان بخشی بیشتر به انتقال آب در مواقع بحران و با در نظر گرفتن پدافند غیر عامل  نیاز است خط دوم انتقال آب به موازات خط اول   به همان قطر بطول 25 کیلومتر تا مخازن شهر اجرا گردد که برای تحقق این امر 600 میلیارد ریال هزینه لازم است.

نجفیان یکی از چالش های تامین آب شرب و صنعت دشت اردبیل در افق 1425 را انتقال آب از حوزه قزل اوزن عنوان کرد و گفت: بر اساس مجوز ابلاغ شده از طرف کمیته تخصیص وزارت نیرو ازحوضه قزل اوزن به مقدار 50 میلیون مترمکعب در سال جهت کسری آب شرب به دشت اردبیل انتقال یابد که این طرح بطول 70 کیلومتر و با هد 800 متر میباشد و جهت اجرای این طرح مبلغ4000  میلیار ریال نیاز است.

وی در پایان با اشاره به ارتقا کیفیت آب شرب اردبیل افزود: جهت تکمیل برج آبگیر اردبیل برای برداشت آب از تراز های مختلف سد اردبیل 150 میلیارد ریال اعتبار لازم است و همچنین برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب نیر نیز 200 میلیارد ریال اعتبار لازم است.

کد خبر: 1026
  تاریخ خبر : 1395/07/29
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/08/04
 رئیس اداره روابط عمومی
 1820
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 79
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 18,589
  • بازدید دیروز : 19,258
  • کل بازدید : 9,270,247
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/09 13:55:43
  • شناسه IP شما : 3.235.139.122

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045