|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون دادگستری اردبیل:

300 هزار چاه غیرمجاز در کشور بزرگترین ضربه را به منابع آب زیرزمینی وارد کرده است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: حفر بیش از 300 هزار چاه غیرمجاز در کشور بزرگترین ضربه را به منابع آب زیرزمینی وارد کرده و سبب افت این منابع شده است.

یوسف خدادادی صبح امروز در سمینار سیلاب در شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار کرد:  با تعیین بستر و حدود رودخانه‌ها و برکه‌های طبیعی با یک برنامه‌ریزی مناسب به راحتی می‌توان از جاری شدن سیلاب جلوگیری کرد و تخریب‌ها را به حداقل رساند.

وی با اشاره به ساخت  و سازهای غیرمجاز در حریم و گاه بستر رودخانه‌‌ها بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای می‌تواند با اخطار و تذکر در صورت تکرار تخلف حتی بدون حکم قضایی با حضور نماینده دادستان رأسا اقدام به قلع و قمع ساخت و سازها کند  که این حکم سریع برای مقابله با هرگونه تجاوز به حریم و بستر رودخانه است که گاه عده‌ای سودجو  از این حریم نیز می‌خواهند به نفع خود سوءاستفاده کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: حفر بیش از 300 هزار چاه غیرمجاز در کشور بزرگترین ضربه را به منابع آب زیرزمینی وارد کرده و سبب افت این منابع شده است.

خدادادی بیان کرد: قانونگذار به سبب اهمیت موضوع حتی بدون تشکیل پرونده حکم قلع و قمع داده که ضرورت دارد مدیران حوزه آب منطقه‌ای نسبت به اهمیت این موضوع و گروه قانونی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: اگر در دولت‌ها و سال‌های گذشته سخت‌گیری‌ها و اقدامات قانونی مورد توجه قرار می‌گیرد ما امروز با مخاطرات طبیعی همچون سیل روبه‌رو نمی‌شدیم چرا که عده‌ای سعی کردند با تجاوز به بستر حریم رودخانه مانع از حرکت روان‌آب‌ها در مجرای طبیعی باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه متاسفانه ظرفیت‌های قانونی مورد توجه قرار نگرفته و برای اولین بار ما در سال 91 با اقدامات پیشگیرانه با همکاری و مشارکت دستگاه‌های اجرایی تلاش کردیم تا از تخلفات احتمالی جلوگیری کنیم، افزود: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در حوزه برخورد با متجاوزان به اراضی ملی، راه و شهرسازی در برخورد با افرادی که اقدام به تجاوز به حریم راه‌ها کردند و همچنین آب منطقه‌ای نسبت به برخورد با چاه‌های غیرمجاز و ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم رودخانه‌ها با همکاری مراجع قضایی اقدامات خوبی را آغاز کردند تا مانع از بروز تخلف شوند.

خدادادی با بیان اینکه ما آمادگی داریم با همکاری سایر دستگاه‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی و با اقدامات  پیشگیرانه در حوزه برخورد با جرایم یاد شده مدنظر قرار دهیم، گفت: نباید سایر دستگاه‌ها با قصور در انجام وظیفه قانونی و راهکارهای پیشگیرانه به افزایش پرونده های ورودی به مراجع قضایی کمک کنند بلکه ضرورت دارد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی تعداد پرونده‌های تشکیل شده در این حوزه و ارجاعی به مراجع قضایی به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه خود مسؤولان وزارت نیرو نیز اعتراف می‌کنند که در گذشته به دلیل قصور و کوتاهی نظارتی بر حفر چاه‌های غیرمجاز و بهره‌برداری از منابع زیرزمینی به شکل نامناسب نشده بود، افزود: ما در استان اردبیل با حساسیت و در قالب شورای حفاظت از بیت‌المال متجاوزان به حقوق بیت‌المال را رصد کرده و برخورد جدی با آنها انجام می‌دهیم و تلاشمان بر این است تا بتوانیم مانع از تکرار چنین تخلفاتی شویم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل به غفلت‌های گذشته به ویژه به راه افتادن یک فضای رقابتی در سدسازی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: بیش از 300 هزار چاه غیرمجاز در کشور حفر شده و حفر این چاه‌ها بزرگترین ضربه را به منابع آب زیرزمینی وارد کرده است به طوری که بزرگترین دغدغه را در این حوزه شاهد هستیم.

خدادادی ضعف بزرگ در سطح ملی و استانی را عمل نکردن به وظایف قانونی در حوزه پیشگیرانه در به حداقل رساندن جرایم اعلام کرد و افزود: جالب است ما در کشورمان برعکس عمل می‌کنیم به طوری که بعد از وقوع جرم دنبال علل و عوامل ان هستیم و حتی دستگاه قضا را متهم می‌کنیم که چرا به پرونده‌ها زود رسیدگی نمی‌کند در حالی که ورود سالانه 15 میلیون پرونده به مراجع قضایی کشور زیبنده نظام اسلامی ما نیست.

وی بیان کرد: ضرورت دارد راهبردهای پیشگیرانه به همراه بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه آب منطقه‌ای مورد توجه قرار گیرد که در استان اردبیل همکاری‌های خوبی را از سوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای شاهد هستیم تا با یک حرکت به موقع و بجا بتوانیم مانع از بروز تخلف و یا برخی سوءاستفاده‌ها باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل عنوان کرد: در استان اردبیل تمامی دادستان‌ها با آب منطقه‌ای، جهاد کشاورزی ، منابع طبیعی و راه و شهرسازی هماهنگ هستند تا در قدم اول با اقدامات پیشگیرانه مانع بروز تخلف شوند که در صورت مشاهده تخلف نیز برخوردهای قانونی در دستور کار قرار گرفته است.

کد خبر: 1033
  تاریخ خبر : 1395/08/09
 رئیس اداره روابط عمومی
 1609
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 38
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 1,411
  • بازدید دیروز : 7,537
  • کل بازدید : 9,409,309
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/01 07:06:19
  • شناسه IP شما : 18.119.111.9

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045