|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

وضعیت منابع آب کشور بحرانی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: متأسفانه وضعیت منابع آب کشورمان فوق‌العاده اسفناک و بحرانی است و مسئولین و مردم باید فکری برای تشدید نشدن این بحران بکنند.

مهندس داود نجفیان در نشست خبری با اصحاب رسانه در فرمانداری پارس‌آباد با اشاره به کسری 110 میلیارد متر مکعبی آب‌های زیرزمینی اظهار کرد: با توجه به شرایط حاکم 20 سال اخیر مصرف آب‌های زیرزمینی، کشور را در شرایط بحران قرار داده است.

وی تصریح کرد: در دنیا حداکثر آب زیرزمینی که در سال برای برداشت در نظر می‌گیرند، 40 درصد است که در شرایط بحرانی این رقم نهایتاً به 60 درصد می‌رسد که در این موقع آن کشور را در شرایط بحرانی قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در ایران این رقم به 86 درصد افزایش یافته و از خطوط قرمز بحرانی نیز عبور کرده و فراتر رفته است.

مهندس نجفیان افزود: یکی از اتفاقات مهم در حوزه آب صورت گرفته که به واسطه آن 10 الی 12 درصد از آب‌های زیرزمینی افزایش یافته و این در سایه همکاری قوای سه‌گانه در صدد خروج ایران از بحران آب صورت گرفته است.

وی با اشاره به نگاه ویژه دولت به مناطق مرزی بیان کرد: برای اتمام طرح‌های نیمه‌تمام کشور بیش از 400 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است به همین خاطر دولت به ساخت و سازها و پروژه‌های جدید به خاطر انباشت کار و هزینه اعتبار اختصاص نمی‌دهد ولی مناطق مرزی را از این کار استثنا قرار داده و توجه ویژ‌ه‌ای به این مناطق دارد به طوری که برخی طرح‌های آب سه الی 10 درصد نیز افزایش یافته است.

مهندس نجفیان در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: پروژه سد خداآفرین که زمینی به مساحت 62 هزار هکتار خاک دیم را به آبی تبدیل می‌کند با پیشرفت فیزیکی 55 درصد در حال تکمیل است که سال گذشته با تزریق 400 هزار میلیارد تومان اعتبار امید است 12 هزار و 500 هکتار از این پروژه در دهه مبارک فجر امسال افتتاح و به بهره‌برداری برسد.

عملیات اجرایی سد دیکداش مغان سال آینده آغاز می شود

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای اردبیل گفت: مطالعات سد دیکداش در مغان در مرحله پایانی بوده و عملیات اجرایی آن سال آینده آغاز می شود.

مهندس داود نجفیان در بازدید از طرح های آبی پارس آباد مغان افزود: ساخت سد بر روی رودخانه دره رود در حوالی روستای دیکداش یکی از مطالبات جدی مردم و نیازهای اساسی منطقه است که با تحقق آن بخش مهمی از مشکلات و محدودیت آبی منطقه برطرف می شود.
به گفته وی، مجوز احداث سد دیکداش توسط نماینده مردم شهرستان های بیله سوار و پارس آباد به صورت کتبی از وزیر نیرو اخذ و با تلاش و پیگیری شرکت آب منطقه ای و استاندار اردبیل 49 میلیون متر مکعب آب به این سد تخصیص داده شد.
وی از آبگیری سد عمارت گرمی تا پایان سال آینده خبر داد و گفت: با بهره برداری از این سد نیاز آبی حدود سه هزار و 700 هکتار از اراضی کشاورزی دو طرف دره رود تامین می شود.
او همچنین با اشاره به نگاه ویژه دولت به طرح های آبی مرزی و نقش آنها در جلوگیری از هدر رفت و خروج آب های کشور اظهار کرد: برای تکمیل طرح های نیمه تمام کشور 400 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با وضع موجود برای تامین این رقم 20 سال زمان نیاز است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل تشریح کرد: دولت یازدهم تکمیل پروژه های با پیشرفت فیزیکی بالا و اجرای طرح های آبی مرزی را در اولویت قرار داده است.
وی با بیان اینکه بر اساس این سیاست و برنامه دولت ، اعتبارات برخی سدهای نیمه تمام استان اردبیل نیز که از پیشرفت خوبی برخوردار بود افزایش یافت ، ادامه داد: اعتبارات سد بفراجرد با 10برابر افزایش از 20 میلیارد ریال به 200 میلیارد ریال و سد گیوی با سه برابر رشد از 150 میلیارد ریال به 450 میلیارد ریال رسید که به زودی شاهد افتتاح این سدها خواهیم بود.
مهندس نجفیان با بیان اینکه در دولت روحانی نگاه ویژه ای به حوزه آب شده بیان کرد: با وجود محدودیت منابع مالی در بخش بهره برداری و احیای آبهای زیر زمینی قرارداد 20 ساله منعقد شده و اعتبارات بخش احیای سفره های آب زیر زمینی 10 تا 12برابر افزایش یافته است.
او با اعلام اینکه مجموعه دولت و سایر قوا برای مدیریت بحران آب و نجات سفره های زیر زمینی همسو و هماهنگ هستند، گفت: با تحقق طرح ها و برنامه های تدوین شده می توان به جبران بخشی از کسری آبهای زیرزمینی و کاهش میزان مصرف امیدوار بود.
او تحرک و شتاب بخشی به روند اجرای طرح عظیم شبکه پایاب سد خدا آفرین و تزریق اعتبارات مناسب به این پروژه ملی را بزرگترین دستاورد سفر دولت روحانی به استان اردبیل دانست و افزود: 30 کیلومتر از کانال این شبکه در مرحله بهره برداری و تکمیل قرار دارد و 12 هزار و 500 هکتار از اراضی دیم شبکه اصلی در دهه فجر زیر پوشش قرار گرفته و تبدیل به آبی می شود.
او همچنین با اشاره به قابلیت ها و ظرفیت های بی نظیر منطقه مغان به ویژه پارس آباد اضافه کرد: آب فراوان ، خاک مرغوب و زرخیز و از همه مهم تر اقلیم مناسب برای اجرای طرح های تکمیلی و صنایع وابسته به کشاورزی و نیز موقعیت جغرافیایی مطلوب برای ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی از جمله نعمت هایی است که خداوند برای مردم این خطه به ودیعه نهاده که باید با استفاده و بهره گیری بهینه از این امکانات شکرگزار پروردگار متعال باشیم.
نجفیان با بیان اینکه پارس آباد برای صادرات تولیدات کشاورزی به کشورهای منطقه از ظرفیت بالایی برخوردار است، افزود: صرف تولید 5/1میلیون تن محصول زراعی و کشاورزی و خام فروشی محصولات و حمل تولیدات منطقه به استان های دیگر برای فرآوری و بسته بندی هیچ وقت فرصت های جدید شغلی و توسعه پایدار ایجاد نخواهد کرد و زمانی می توانیم به این مهم دست بیابیم که در کنار تولید انواع محصولات زراعی و باغی برای تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده ، کارخانه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز در منطقه فعال شوند.

کد خبر: 1037
  تاریخ خبر : 1395/08/30
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/11/16
 رئیس اداره روابط عمومی
 1492
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 75
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 18,252
  • بازدید دیروز : 19,258
  • کل بازدید : 9,269,910
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/09 13:55:43
  • شناسه IP شما : 54.208.238.160

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045