|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل تشریح کرد؛

تامین آب آشامیدنی پایدار استان اردبیل در آیینه سال 1425

دولت تدبیر و امید در بخش آب استان اردبیل سرمایه گذاری کلانی نموده که در کنار بحث تامین آب کشاورزی در شمال استان و مهار آب های مرزی، تامین آب آشامیدنی شهرستان های مختلف استان در افق سال 1425 از مهمترین این اقدام ها و برنامه ریزی هاست.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل بخشی از برنامه ها، اقدام ها و طرح های پایداربرای تامین آب آشامیدنی در استان تا سال 1425 خورشیدی را تشریح کرد.

**
بسته تامین آب آشامیدنی شهرستان های اردبیل، نیر، نمین و سرعین
مهندس اصغر سلیمان زاده تصریح کرد: طرح های آبرسانی اردبیل، نیر، نمین و سرعین که شهرستان های با فاصله کم نسبت به هم هستند، به صورت یکپارچه انجام می گیرد و برای تامین آب آشامیدنی این شهرها برنامه های متعددی در دست اجراست.
وی بیان کرد: بهترین راهکار برای تامین آب آشامیدنی و نیز صنعت رو به توسعه استان اردبیل انتقال آب از حوزه قزل اوزن در جنوب استان می باشد که خوشبختانه سهمی معادل 50 میلیون متر مکعب برای استان در وزارت نیرو تخصیص و نهایی شده و با انتقال آن به استان اردبیل آب این مناطق تا 30 سال آینده تامین شده و مشکلی در این زمینه نخواهد بود.
وی با اشاره به بحث هایی در باره انتقال آب قزل اوزن و سهم شهرستان خلخال از این آب افزود: مسلم است که در صورت انتقال آب از قزل اوزن به اردبیل می بایست در طول مسیر نیازهای آب آشامیدنی و صنعت تمام مناطق موجود در مسیر از جمله شهرستان خلخال و کوثر تامین شود که این امر نیز در طرح های مورد نظر پیش بینی خواهد شد.
وی مهمترین ابزار عملیاتی شدن این طرح را استفاده از ظرفیت فایناس خارجی وداخلی ذکر کرد و گفت: استفاده از این ظرفیت پیش بینی شده و با توجه به تجربه موجود در این زمینه به عملیاتی شدن آن در کوتاه مدت امیدواریم.
مهندس سلیمان زاده مطالعات زیست محیطی، میراث فرهنگی ، اعتبار ومیزان تخصیص آب را از مقدمات اولیه انتقال آب از قزل اوزن به اردبیل دانست وافزود: این اقدام ها به تدریج در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه آب آشامیدنی اردبیل هم اکنون از سد یامچی تامین می شود، گفت: برای افزایش کیفیت آب آشامیدنی اردبیل احداث برج آبگیر، احداث چهار پمپ شناور واحداث شفت آب در سد یامچی درحال اجراست.
به گفته وی، برای ارتقای کیفیت آب سد یامچی یک برج آبگیر، چهار پمپ شناور و سه شفت اجرایی شده ویک شفت اصلی هم با پیشرفت فیزیکی 75 درصد در دست اجرا است که در صورت تکمیل مشکل کیفی آب آشامیدنی اردبیل تا حد زیادی مرتفع خواهد شد ضمن اینکه با تکمیل عملیات فاضلاب شهر نیر از سوی شرکت آب و فاضلاب استان این مشکل به طور کلی مرتفع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل صرفه جویی در مصرف آب را ضروری دانست وافزود: در حال حاضر 36 میلیون متر مکعب آب از سد یامچی برداشت می شود که باید برای استفاده بهینه وجلوگیری از مصرف بی رویه آب بیشتر از این فرهنگ سازی شود.
وی همچنین اضافه کرد: شرکت آب منطقه ای اردبیل برای اینکه آب را به صورت بهینه وپایدار در اردبیل توزیع کند اقدام به زون بندی به طول 47 کیلومتر نموده که 30 کیلومتر آن به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است و زون بندی 17 کیلومتر دیگر با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا می باشد.
وی همچنین با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در باره جدا سازی آب مصرفی برای آشامیدن با مصارف دیگر، بیان کرد: در این راستا انتقال آب از چشمه گورگور با دبی 50 لیتر در ثانیه به اردبیل و ارایه آن در ایستگاههای مختلف توزیع به شهروندان پیش بینی شده است.
به گفته وی، مذاکره ها با سرمایه گذار بخشی خصوصی در این زمینه در جریان است و با اجرایی شدن این طرح آب آشامیدنی سالم و گواراتری در اختیار شهروندان اردبیلی قرار خواهد گرفت.

**
طرح های آبرسانی نمین و عنبران
مهندس سلیمان زاده با اشاره به طرح های آّبرسانی در شهرهای نمین و عنبران نیز گفت : برای آبرسانی نمین وعنبران 2 ایستگاه پمپاژ مد نظر است که عملیات اجرایی یکی از این ایستگاهها به پایان رسیده و عملیات اجرایی ایستگاه دیگر هم با پیشرفت فیزیکی 80 درصد در دست اجرا می باشد .
وی احداث خط انتقال از سه راهی نمین تا عنبران بطول 3.1 کیلومتر و یک خط انتقال دیگر از سه راهی عنبران تا خود عنبران بطول 7.5 کیلو متر را در تامین آب آشامیدنی این 2 شهر موثر دانست وگفت: در صورت تکمیل این طرح ها شاهد تامین آب آشامیدنی پایدار نمین و عنبران و رفع برخی مشکل ها خواهیم بود.

**
تامین آب پایدار در شهرستان های خلخال و مشگین شهر
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل از تکمیل بسته آبرسانی خلخال خبر داد و گفت: برای تامین آب آشامیدنی این شهر پکیج کامل در بالادست خلخال در سد بفراجرد در دست اجراست و عملیات اجرایی خط انتقال آن هم به طول 10 کیلومتر شروع شده که از این میزان پنج کیلومتر اجرا و پنج کیلومتر دیگر هم دردست اجراست.
مهندس سلیمان زاده با اشاره به احداث تصفیه خانه آب خلخال افزود: برای احداث این تصفیه خانه به روش بی او تی با پیمانکار قرارداد منعقد شده و با اجرا و تکمیل بسته عملیاتی آبرسانی خلخال آب آشامیدنی این شهر تا سال 1425 تامین خواهد شد.
وی حمایت دولت تدبیر و امید از طرح های آبرسانی را قابل تحسین دانست و افزود: دولت تنها برای آبرسانی خلخال تاکنون سه هزار میلیارد ریال هزینه کرده است .
مهندس سلیمان زاده در خصوص ارتقای تصفیه خانه آب شهرستان مشگین شهر نیز گفت: ارتقاء این تصفیه خانه در اولویت طرح های آبرسانی در این شهر است بطوریکه خط انتقال آن به طول پنج کیلومتر اجرا شده و یک خط انتقال دیگر هم از سد های سبلان، احمد بیگلو، اهل ایمان و خیاو چایی مد نظر است که در صورت اجرایی شدن آب آشامیدنی این شهر هم تا سال 1425 تامین خواهد شد.
او همچنین با اشاره به تامین آب آشامیدنی شهرستانهای گرمی، پارس آباد و بیله سوار گفت: در این شهر ها مشکل کمبود آب وجود ندارد و تصفیه خانه های این شهر ها احداث شده و تا کنون هم مشکلی در ارتباط با کمبود آب و یا پایین بودن کیفی آب گزارش نشده است .

کد خبر: 1077
  تاریخ خبر : 1395/10/29
 رئیس اداره روابط عمومی
 1911
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 64
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 2,828
  • بازدید دیروز : 7,981
  • کل بازدید : 9,439,982
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 18:46:24
  • شناسه IP شما : 3.15.151.214

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045