|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار اردبیل در اولین جلسه شورای حفاظت منابع ، مجاری و تاسیسات آبی استان اردبیل:

انتقال آب قزل اوزن و گورگور به اردبیل تسریع می شود

استاندار اردبیل گفت: آب آشامیدنی شهر اردبیل مطلوب نیست و برای رفع آن باید انتقال آب از رودخانه قزل اوزن و چشمه گور گور تسریع شود.

مجید خدابخش در جلسه شورای حفاظت منابع ، مجاری و تاسیسات آبی استان اردبیل افزود: برای رفع مشکل آب شرب اردبیل به لحاظ کمی و کیفی باید برنامه مدون تهیه شود که به نظر می رسد با برنامه ریزی می توان هم کیفیت و کمیت آب آشامیدنی اردبیل را بالا برد.
وی اضافه کرد: انتقال آب از قزل اوزن و چشمه گورگور ، تغییر الگوی کشت ، جلوگیری از هدر رفت آب و ساماندهی چاه های غیرمجاز دشت اردبیل از جمله راهکارهای اساسی است که با اجرای آنها می توان جلوی بحران آب در دشت اردبیل را گرفت.
استاندار اردبیل بیان کرد: باید در این زمینه ها مطالعات لازم صورت بگیرد تا شاهد برطرف شدن مشکلات آب در دشت اردبیل باشیم.
خدابخش با بیان اینکه رفع بحران آب اردبیل نیازمند زمان است افزود: برخی از راهکارهای مذکور نیازمند زمان اندک و برخی دیگر زمان بر است اما باید بجد پیگیری لازم صورت گیرد.
وی جلوگیری از هدر رفت آب را ضروری دانست و گفت: برای جلوگیری از خروج آب از دشت اردبیل هم باید امور آب برنامه ریزی داشته باشد.
فرماندار اردبیل هم در این جلسه گفت: مشکل آب اردبیل بحرانی است و نیاز است برنامه ریزی خوبی برای رفع آن صوزت بگیرد.
جواد زنجانی افزود: تا زمانی که برای جلوگیری از بحران آب اردبیل برنامه ریزی نشود مشکلات موجود دو چندان شده و در آینده هم سدهای آبی با مشکل عدیده ای مواجه خواهند شد.
فرماندار اردبیل بیان کرد: تغییر الگوی کشت یکی ار راه های جلوگیری از بحران آب است که جهاد کشاورزی می تواند کمک بیستری در این زمینه به کشاورزان ارائه دهد اما متاسفانه در این مورد اهمال و سهل انگاری جهاد کشاورزی اردبیل مشهود است.
زنجانی انسداد چاه های غیر مجاز در دشت اردبیل را ضروری خواند و گفت: یکی از راهکارهای جلوگیری از هدر رفت آب انسداد چاه های غیرمجاز است که نباید در این مورد سهل انگاری شود.
در این جلسه مدیران دستگاه های مربوطه درباره راهکارهای جلوگیری از هدر رفت آب و ذخیره سازی آب شرب در سدها تبادل نظر کردند.
رودخانه قزل اوزن پس از عبور از استان زنجان وارد منطقه جنوبی استان اردبیل در شهرستان های خلخال و کوثر می شود، چشمه گورگور نیز در دامنه های سبلان بالاتر از شهر گردشگری سرعین در 30 کیلومتری اردبیل قرار دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این جلسه گفت: میزان حجم مخزنی سدهای این استان افزایش یافته طوری که امسال 11 سد مخزنی به مرحله سرریز رسیده است.

نبی الله پاسبان عیسی لو در جلسه شورای حفاظت منابع ، مجاری و تاسیسات آبی استان اردبیل افزود: برای استفاده بهینه از سدها برنامه ریزی لازم صورت گرفته طوری که چهار سد در استان برای اولین بار در 10 سال اخیر آبگیری شده است.
وی با اشاره به میزان مخازن سدها در استان گفت: در استان اردبیل پنج سد بزرگ وجود دارد که حجم مخزنی برخی از آنها بیشتر و برخی دیگر هم کاهش داشته است
پاسبان عیسی لو اضافه کرد: در حال حاضر حجم مخزنی سد یامچی 39.3 میلیون متر مکعب، سد سبلان 90.5 میلیون متر مکعب ، سد قوری چایی 9.2 میلیون متر مکعب ،گیلارلوی گرمی 8.3 میلیون متر مکعب و سد سقزچی 2.5 میلیون متر مکعب است.
وی میزان حجم مخزنی سد ارس را یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: حجم مخزنی سد خداآفرین از 378 میلیون متر مکعب به 321 میلیون متر مکعب رسیده که کاهش حجم مخزن آب به میزان 50 میلیون متر مکعب را نشان می دهد.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اردبیل همچنین با اشاره به مصرف بیش از اندازه آب شرب سد یامچی افزود: مصرف آب شرب این سد از 16 میلیون متر مکعب شروع شده و به 24 میلیون متر مکعب رسیده است.
پاسبان عیسی لو بیان کرد: مصرف آب در این سد به مراتب زیاد شده و نیاز است آب و فاضلاب شهری برنامه ریزی لازم در این مورد داشته باشد.
وی بیان کرد: وضعیت سد یامچی به لحاظ کمی و کیفی مطلوب نیست و در سال آینده هم روان آب خوبی در این مورد نخواهیم داشت و باید به فکر ذخیره سازی برای تامین آب شرب و کشاورزی اردبیل بود.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای اردبیل افزود: مصرف آب سد یامچی بی محابا صورت می گیرد و نیاز است به میزان پنج میلیون متر مکعب آب از این سد برای آینده ذخیره سازی شود.
پاسبانه عیسی لو اصلاح مدیریت مصرف آب را ضروری خواند و گفت: با فرهنگ سازی توسط رسانه ها و نهادهای متولی می توان مصرف آب را مدیریت کرد.
در استان اردبیل بیش از 10 شبکه و سد از جمله سد کلاسر،شبکه احمد بیگلو ،سد عمارت ،شبکه خداآفرین ، یامچی ، شبکه گیوی ، سد بفراجرد ، سد عنبران ، سینه سر و شبکه سبلان در دست اجراست که تکمیل آنها توسعه کشاورزی و افزایش منابع آبی را در پی خواهد داشت.

کد خبر: 1140
  تاریخ خبر : 1396/04/03
 رئیس اداره روابط عمومی
 1756
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 65
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 4,659
  • بازدید دیروز : 4,210
  • کل بازدید : 9,405,020
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 11:07:20
  • شناسه IP شما : 3.147.103.8

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045