|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

به همت شرکت آب منطقه ای اردبیل؛

شانزدهمین کنفرانس ملی هیدرولیک ایران به میزبانی اردبیل برگزار شد

در این کنفرانس ملی که به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی در سالن ولایت اردبیل برگزار شد شرکت‌کنندگان به مدت دو روز با محوریت منابع آب و احیای آن در قالب 10 مقاله از سوی اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور مطالب و موضوعات جدید ارائه شده تا شرکت‌کنندگان با ابعاد هیدرولیک در حوزه منابع آب آشنا شوند.

در این کنفرانس ملی که به میزبانی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل و دانشگاه محقق اردبیلی در سالن ولایت اردبیل برگزار شد شرکت‌کنندگان به مدت دو روز با محوریت منابع آب و احیای آن در قالب 10 مقاله از سوی اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور مطالب و موضوعات جدید ارائه شده تا شرکت‌کنندگان با ابعاد هیدرولیک در حوزه منابع آب آشنا شوند.

در این کنفرانس ملی علاوه بر سخنرانی معاون استاندار اردبیل، مدیرعامل آب منطقه‌ای کشور، نائب رئیس انجمن هیدرولیک کشور سخن کرده و علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در حاشیه کنفرانس ملی هیدرولیک در سالن ولایت گفت: در حال حاضر 15 پروژه تعادل‌بخشی منابع آب در دشت اردبیل در حال اجرا است تا جریان منفی اضافه برداشت‌ها در این دشت از بین برود.

مهندس اصغر سلیمان‌زاده اظهار کرد: شانزدهمین کنفرانس هیدرولیک به میزبانی استان اردبیل و با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی و آب منطقه‌ای برگزار می‌شود و تلاش بر این است تا در قالب این همایش مقالات و برنامه‌های ارائه شده در مسیر عملیاتی برای تعادل بخشی منابع آب قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در دشت اردبیل ما در حوزه آب‌های زیرزمینی با مشکلاتی روبه‌رو هستیم گفت: برای حل این مشکل راه‌حل‌های متعددی پیش‌بینی شده که شرکت آب منطقه‌ای نیز 15 پروژه تعادل بخشی را در حال اجرا دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه با اجرای این پروژه‌ها تا 25 سال آینده روند اضافه برداشت و فرایند منفی آب در دشت اردبیل از بین خواهد رفت، گفت: امیدواریم در قالب اجرای چنین طرح‌هایی بتوانیم تعادل‌بخشی منابع آب را در استان شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ما به اندازه کافی و بر اساس حق‌آبه تعیین شده محیط زیست نسبت به رهاسازی آب در رودخانه بالیقلوچایی اقدام کرده و بیشتر از این نمی‌توانیم آب شرب را در این رودخانه جاری کنیم.

مهندس سلیمان‌زاده اظهار کرد: ما به اندازه کافی و بر اساس حق‌آبه تعیین شده از سد یامچی رهاسازی آب را در شورابیل و همچنین رودخانه بالیقلو در حفظ محیط زیست و حیات این رودخانه‌ها انجام دادیم و نمی‌توانیم بیش از این آب شرب مردم را وارد دریاچه‌ها و رودخانه‌ها کنیم.

وی بیان کرد: برای هر بخش به اندازه و میزان مشخص حق‌آبه تعیین شده که ما امسال نسبت به رهاسازی آن در شورابیل و بالیقلو چایی اقدام کردیم و قطعا بیشتر از این نمی‌توانیم در این حوزه به برخی از آسیب‌ها و دغدغه‌ها دامن بزنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: در استان اردبیل 531 چاه غیرمجاز شناسایی شده بود که اکثر آنها تاکنون پر شده که با این کار 9 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در منابع آب استان اتفاق افتاده است.

اصغر سلیمان‌زاده اظهار کرد: ما 391 چاه حریمی غیرمجاز را تاکنون پر کردیم و تنها 144 چاه غیرمجاز باقی‌مانده که طی امسال و اوایل سال آینده دراستان اردبیل کلیه چاه‌های غیرمجاز مسدود خواهند شد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر در کنار انسداد چاه‌های غیرمجاز نصب کنتورهای هوشمند به تعداد هزار و 400 مورد و 15 طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی نیز در استان اجرایی  و عملیاتی شده است گفت: همه این طرح‌ها در مسیر احیای منابع آب، استفاده بهینه از این منابع و همچنین کنترل اضافه مصرف منابع آب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به برگزاری همایش‌های مشترک با مجموعه‌های دانشگاهی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و معدن و همچنین ارائه برنامه‌های آموزشی ازطریق صدا و سیما و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: 23 جلسه را با بهره‌برداران بخش کشاورزی در قالب مساجد محلات برگزار کردیم تا آنها را به موضوع بحران آب و چالش‌های پیش‌رو بیشتر آشنا کنیم.

مهندس سلیمان‌زاده طول رودخانه‌های استان اردبیل را 3 هزار و 400 کیلومتر اعلام کرد و گفت: 77 کیلومتر از این رودخانه‌ها بهسازی شده و هزار و 900 کیلومتر نیز عملیات تعیین بستر و حریم به انجام رسیده است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح‌های تعیین بستر و حریم رودخانه‌ها هزار هکتار از اراضی آزادسازی شده است، گفت: تمام تلاشمان بر این بوده تا نقاط حادثه‌خیز را در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها از بین ببریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به فعالیت نیروگاه برقی و آبی مغان از دهه 80 اشاره کرد و گفت: این نیروگاه به ظرفیت 13 مگابات در حال احداث است و ما از ظرفیت ارتباط سازنده با مراکز علمی و دانشگاهی بر اساس  تفاهمنامه‌های امضا شده استفاده می‌کنیم تا طرح‌های علمی بیشتری را در این بخش اجرایی و عملیاتی کنیم.

مهندس سلیمان‌زاده حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در قالب تهیه پایان نامه‌ها و تعیین سرفصل‌های آموزشی یادآور شد و گفت: برگزاری چنین کنفرانس‌هایی زمینه‌ای را فراهم می آورد تا ما با تدبیری مناسب و منطقی به فکر تعادل‌بخشی منابع آب کشور و استان باشیم که دشت اردبیل نیز در این زمینه مورد توجه جدی است.

وی ضرورت استفاده از تجربیات و انتقال یافته‌های علمی را در ارتباط و تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی و تقویت برنامه‌های پژوهشی به ویژه افزایش بین رشته‌ای در صنعت آب را یادآور شد و گفت: تلاش‌های مستمری در حال انجام است تا نتایج سودمندی در این بخش اتفاق بیفتد.

وی اظهارکرد: بارش باران در سال زراعی جدید در استان اردبیل 280 میلیمتر به ثبت رسیده است که این در مقایسه با آمار بلند مدت کاهش نشا ن می‌دهد.

وی با بیان اینکه در 3 هزار  400 کیلومتر رودخانه وجود دارد که این رودخانه‌ها به صورت دائمی و یا فصلی دارای منابع آب هستند گفت: ما سه حوزه آبریز ارس، بالهارود و قزل اوزن داریم که در بخش آب‌های شاخص 3 هزار و 132 میلیون مترمکعب و آب زیرزمینی 300 میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به روان آب‌ها در کشور و به تبع آن در استان اردبیل گفت: روان آب‌ها 30 تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است به طوری که 2 میلیارد مترمکع آب سطحی و بیش از 100 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی کاهش یافته است.

مهندس سلیمان‌زاده با بیان اینکه 85 درصد مصرف آب از منابع سطحی و 15 درصد منابع زیرزمینی است، گفت: 92 درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی و 8 درصد مابقی در بخش صنعت و شرب است.

وی به احداث 48 سد در استان اردبیل با حجم 303 میلیون مترمکعب و بهره‌برداری از 5 شبکه مدرن و نیمه مدرن را یادآور شد و گفت: در حال حاضر 13 هزار بهره‌بردار از این شبکه ها استفاده می‌کنند و بزگترین شبکه آبیاری نیز در مغان با 81 هزار هکتار فعال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به طرح‌های آبرسانی اشاره کرد و گفت: از پنج شهرستان استان شبکه آبرسانی مدرن داریم و در برخی شهرستان‌ها نیز طرح آبرسانی با استفاده از منابع آب تعریف شده در حال اجرا است.

عضو شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل از اختصاص یک میلیارد دلار برای مهار آب‌های مرزی در استان اردبیل خبر داد و گفت: شبکه بزرگ خداآفرین که به مساحت 62 هزار هکتار در حال اجرا است فاز اول آن با 36 هزار هکتار در حال انجام است که تاکنون برای اجرای این پروژه 306 میلیارد تومان هزینه شده و 10 هزار 500 میلیارد تومان دیگر نیز هزینه خواهد شد.

مهندس سلیمان‌زاده با بیان اینکه در این پروژه 92 کیلومتر کانال اجارشده و بیش از هزار دستگاه ماشین آلات صنعتی در این مجموعه فعال هستند گفت: در این پروژه هم اکنون 3 هزار نفر مشغول فعالیت هستند که بعد از تکمیل ظرفیت اشتغال به 20 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

وی از تکمیل و افتتاح سد احمدبیگو، تازه کند و عمارت و آبگیری این سدها تا پایان امسال خبر داد و گفت: چندین سد کوچک نیز در شهرهای مختلف استان اردبیل در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دشت اردبیل، دشت ممنوعه است و بیش از 632 میلیون مترمکعب بیلان منفی را در این دشت شاهد هستیم ضرورت دارد طرح‌های متعدد برای احیای منابع آب زیرزمینی در دشت اردبیل اجرایی و عملیاتی شود.

مهندس سلیمان‌زاده به حفر 4 هزار فقره چاه در سطح استان اردبیل اشاره کرد و گتف: از این تعداد چاه حفر شده 531 چاه با ظرفیت 9 میلیون مترمکعب غیرمجاز بوده که تاکنون موفق شدیم 391 مورد از این چاه‌ها را پر کنیم.

وی با یادآوری اینکه مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز همچنان با اولویت ادامه دارد‌، افزود: ما در مجموع با مسدود کردن 417 چاه غیرمجاز در سطح استان اردبیل موفق به مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به نصب 223 مورد کنترل هوشمند و نصب کنتور فهام در چاه‌های مصرفی استان اشاره کرد  و گفت ما از تمام ظرفیت اطلاع‌رسانی و هماهنگی برای تعادل بخشی منابع آب زیززمینی استفاده کردیم و با نشست‌های مشترکی که با قضات، ائمه جمعه، روحانیون، نیروهای بسیجی، مراکز علمی و دانشگاهی، صدا و سیما، رسانه‌ها بهره‌برداران کشاورزی و ... داشتیم سعی کردیم تا اهمیت موضوع تعادل‌بخشی منابع آب زیززمینی را متذکر شویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به فعالیت 110 دهنه آب‌های معدنی در استان اشاره کرد و گفت: 75 دهنه آب گرم و 35 دهنه آب سرد در استان اردبیل وجود دارد که تنها 60 دهنه از آنها قابل سرمایه‌گذاری است.

مهندس سلیمان‌زاده به ویژگی ممتاز آب‌های گرم استان نظیر گاومیشگلی با بیشترین دبی آب، قینرجه با بالاترین دما و قطورسویی به  عنوان اصیل‌ترین آبگرم شناخته شده دردنیا اشاره کرد  گفت: شرکت آب منطقه‌ای اردبیل 11 دهنه از این آب‌های گرم را مورد بهسازی قرار داده و از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار کرده است.

وی عنوان کرد: 20 مجتمع آبگرم نیز توسط بخش خصوصی اجرایی و عملیاتی شده است گفت در حال حاضر نیز 15 آبگرم در مشگین‌شهر در استان اردبیل در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به اقدامات انجام شده در گنجینه آب اشاره کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم در یک برنامه منسجم گنجینه آب را در استان اردبیل مورد صیانت و توجه قرار دهیم تا در حوزه‌های مختلف صنعت گردشگری و توریسم بتوانیم از این توانمندی برای معرفی قابلیت استان استفاده کنیم.

مهندس سلیمان‌زاده به فعالیت کمیته تحقیقات و سرمایه‌گذاری 283 میلیون تومانی در این حوزه اشاره کرد و گفت: امسال 400 میلیون تومان در حوزه تحقیقات و با رویکرد ارتقای بهره‌وری هزینه خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: برای اولین بار شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل اقدام به پرداخت 10 میلیارد تومان اسناد خزانه به مردم کرده تا به جای پول نقد بتوانند این اسناد خزانه را واگذار کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از تزریق منابع آب تجدیدپذیر و پساب به فعالان حوزه صنعت خبر داد و گفت: در حال حاضر ما آماده تحویل پساب به بخش صنعت هستیم تا در تامین منابع آب مورد نیاز صرفه‌جویی واقعی را شاهد باشیم.

کد خبر: 1193
  تاریخ خبر : 1396/06/15
  آخرین به‌روزرسانی : 1396/06/15
 رئیس اداره روابط عمومی
 1691
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 25
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 6,617
  • بازدید دیروز : 4,210
  • کل بازدید : 9,406,978
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 11:07:20
  • شناسه IP شما : 18.119.107.96

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045