|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در راستای فرهنگسازی مصرف آب؛

«زنگ آب» در مدارس اردبیل به صدا درآمد

در راستای فرهنگسازی مصرف صحیح آب در بین دانش آموزان، زنگ آب در مدارس اردبیل نواخته شد.

در این مراسم که در مدرسه دخترانه چهره برقی اردبیل برگزار شد، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: متاسفانه بیش از حد مجاز و 5 برابر ظرفیت تعریف شده استاندارد از دشت اردبیل آب برداشت شده که این امر سبب نشست دشت اردبیل شده است.

مهندس اصغر سلیمان زاده اظهار کرد: در استان اردبیل مشکل آب سفره های زیرزمینی بیش از گذشته به چشم می خورد که این اتفاق به دلیل برداشت غیرمجاز آب از سفره های آب زیرزمینی به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه استاندارد برداشت آب از دشت اردبیل 130 میلیون مترمکعب است خاطرنشان کرد: رقمی بالغ بر 632 میلیون مترمکعب آب از این دشت برداشت شده است که 5 برابر ظرفیت تعریف شده می باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با یادآوری اینکه مصرف بی رویه آب در بین خانواده ها باید به درستی مدیریت شود تصریح کرد: در حال حاضر 30 تا 40 درصد آب هایی که در پشت سدهای استان ذخیره سازی می شد تعدیل شده به طوری که هم اکنون سد یامچی که برای 80 میلیون متر مکعب ذخیره سازی آب طراحی و احداث شده بود کمتر از 60 میلیون مترمکعب آب دارد.

مهندس سلیمان زاده نواخته شدن زنگ آب در مدارس را همزمان با روز پیوند وزارت نیرو و وزارت آموزش و پرورش اقدامی شایسته در راستای ارائه مبانی صرفه جویی در مصرف آب اعلام کرد و افزود: طرح داناب با مشارکت آموزش و پرورش و وزارت نیرو 5 سال است که در مدارس اجرایی می شود و در سال های آتی نیز این طرح با قوت و قدرت ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه مقدار ناچیزی از آب در دنیا در دسترس بشر و قابل استفاده است گفت: هم اکنون تنها 3 درصد آب های موجود در جهان آب شیرین و قابل استفاده است که این میزان کم اهمیت موضوع صرفه جویی را می رساند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل یادآور شد: میزان بارش های کشور ما در حال حاضر یک سوم میانگین کشورهای اروپایی است به طوری که ایران با بارش 253 میلی متر در سال با میزان بارش 800 میلیمتری کشورهای اروپایی برابری نمی کند که در این زمینه می طلبد تا با آگاهی بخشی به مردم زمینه های حفظ سرمایه های در آب کشور را فراهم کنیم.

مهندس سلیمان زاده همچنین به عملیات سدسازی در کشور ترکیه اشاره کرد و گفت: کشور ترکیه با اجرای عملیات سدسازی در حجم بسیار بالای ذخیره آب مانع آبرسانی به دجله و فرات شده و به همین دلیل با خشک شدن این رودخانه های مهم ما علاوه بر از بین رفتن چند میلیون هکتار از اراضی کشاورزی همه ساله با افزایش ریزگردها و ورود آن به کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 5 درصد آب در بخش شرب و 3 درصد در بخش صنعت استفاده می شود خاطرنشان کرد: 92 درصد آب های ما در مصارف کشاورزی استفاده می شود که اگر کشاورزان ما در این زمینه مبانی مصرف درست را بیاموزند بسیاری از مشکلات ما در حوزه آب مرتفع خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل یادآور شد: کشور ما 8 سال است که با خشکسالی مواجه است که در صورت ادامه این روند و نبود مدیریت در این زمینه با مشکلات جبران ناپذیری روبرو خواهیم شد.

مهندس سلیمان زاده نشست دشت اردبیل را موضوعی جدی و زنگ خطری برای استان اعلام کرد و گفت: حفر چاه های غیرمجاز، نبود مدیریت آب در بخش کشاورزی، اضافه برداشت و... سبب نشست دشت اردبیل شده که با ادامه این روند هر قدر هم تلاش کنیم با تزریق آب دشت اردبیل را به حالت اولیه بازگردانیم موفق نخواهیم شد.

وی برنامه های آب منطقه ای اردبیل را در حوزه پساب نیز یادآور شد و بیان کرد: برای صنایع جدیدی که در اردبیل ایجاد می شود ما ناگزیر به تزریق پساب های تصفیه شده برای ادامه فعالیت این واحدهای صنعتی هستیم.

وی شعار روز جهانی آب در سال 2017 را «پساب خاکستر طلایی است» عنوان کرد و افزود: با همکاری های صورت گرفته از سوی آموزش و پرورش و وزارت نیرو برنامه های متنوع فرهنگسازی در مدارس استان اجرایی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به اینکه اگر 25 درصد در مصرف آب صرفه جویی صورت گیرد بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد اضافه کرد:این صرفه جویی باید از سوی کشاورزان به صورت منطقی انجام شود تا بحران آب به ویژه در سفره های آب زیرزمینی مرتفع شود.

مهندس سلیمان زاده از تعریف 15 پروژه تعادل بخشی آب از سوی وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: یکی از این پروژه ها نصب کنتورهای هوشمند می باشد که با اجرای آنها می توانیم دشت اردبیل را به تعادل برسانیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مدرسه را بسترساز فرهنگ غنی صرفه جویی در مصرف آب دانست و گفت: مدرسه محل پایه گذاری فرهنگ و تمدن بشری است و امروز مدارس بیشترین نقش و تاثیرگذاری را در شکل گیری آینده فرزندان ما ایفا می کنند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل:

بارش های اخیر یک ماه اخیر دو برابر سال قبل بوده است

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل گفت: بارش های یک ماه اخیر نشان می دهد که ما در شروع سال زراعی جدید با یک رشد دو برابری نسبت به سال گذشته در نزول رحمت الهی روبرو بودیم.

اصغر سلیمان زاده در حاشیه زنگ آب در مدارس اردبیل در گفتگو  خبرنگار ما، اظهار کرد: وضعیت بارش استان در ماه های گذشته بسیار نامناسب بود به طوری که از اسفند سال گذشته تا شهریور ماه با کاهش قابل توجه بارش ها روبرو بودیم اما خوشبختانه در مهرماه بخشی از این کسری ها جبران شده است.

وی به وضعیت نامناسب دشت اردبیل و افت محسوس منابع آب در این دشت اشاره کرد و بیان داشت: ما در کنار پروژه های عمرانی متعدد 15 پروژه را در بخش تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اجرا می کنیم تا جلوی بیلان منفی دشت ممنوع اردبیل گرفته شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل یکی از این پروژه ها را نصب کنتور هوشمند بیان کرد و گفت: با استفاده از کنتورهای هوشمند مصرف کشاورزان و روستائیان را در استفاده از چاه ها و قنوات کنترل می کنیم.

سلیمان زاده دومین طرح اجرایی در این بخش را توسعه آبیاری تحت فشار و قطره ای برشمرد و گفت: با همراهی سازمان جهاد کشاورزی و خود زارعین آبیاری تحت فشار در مزارع استان در حال توسعه است.

وی تبلیغ، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی را سومین پروژه اجرایی در بخش تعادل بخشی عنوان کرد و افزود: اجرای طرح داناب با مشارکت آموزش و پرورش و به صدا در آمدن زنگ آب در مدارس از جمله این اقدامات مهم و ارزشمند است تا دانش آموزان و معلمان بیشتر با فرهنگ مصرف آب آشنا شوند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده در طول برنامه پنج ساله ششم تلاش می کنیم تا هر ساله از بیلان منفی منابع آب دشت اردبیل کاسته و به احیای این دشت کمک کنیم تا 632 میلیون مترمکعب تراز منفی این دشت به وضعیت تعادل برسد.

سلیمان زاده در مورد آخرین وضعیت سدهای در حال اجرای استان گفت: سدهای استان اردبیل در دو بخش در حال تکمیل شدن است که در بخش اول با تزریق اعتبار از محل صندوق توسعه ملی به میزان یک میلیارد دلار تلاش می کنیم تا در نیمه اول سال آینده پروژه های اجرایی آب و خاک از این محل تکمیل و به بهره برداری برسد.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل بیان کرد: بخش دوم پروژه ها از محل اعتبارات ملی و استانی در حال اجراست که سعی می شود این پروژه ها در مناطق مختلف استان طی دو سال آینده به سرانجام برسند.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل نیز در این مراسم اظهار کرد: فرهنگسازی در راستای صرفه جویی و مصرف بهینه آب باید از سنین مدرسه و در محیط آموزشی صورت گیرد چرا که اینگونه آموزش ها تاثیرگذاری مهمی روی افراد دارد.

اسماعیل ابراهیمی خاطرنشان کرد: بحران آب امروزدر جوامع به یک امر جدی تبدیل شده است به طوری که جنگ آینده ملت ها صرف نظر از جنگ های فیزیکی قطعا بر سر آب خواهد بود.

وی صرفه جویی در مصرف آب را نشانگر فرهنگ بالای جوامع خواند و افزود: مدارس نقش عمده ای در ایجاد روحیه صرفه جویی در بین دانش آموزان دارند و هر قدر مبانی آموزشی در حوزه صرفه جویی به دانش آموزان در مدارس ارائه شود به همان میزان تاثیر آن در خانواده و جامعه مشاهده خواهد شد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک اردبیل با تقدیر از مسئولان آب منطقه ای در خصوص اجرای برنامه های فرهنگی در مدارس تصریح کرد: دانش آموزان باید با درک صحیح از اهمیت موضوع صرفه جویی در مصرف آب خانواده ها را نیز در این حوزه توجیه کرده و راهکارهای صحیح مصرف آب را در خانه تبیین کنند.

ابراهیمی وظیفه مسئولان آموزش و پرورش را در این حوزه بسیار مهم خواند و گفت: رعایت اصول و مبانی صرفه جوئی در مصرف آب تضمین کننده آینده روشن همه فرزندان این سرزمین است.

در این مراسم با طرح سوالی از سوی شرکت آب منطقه ای اردبیل در راستای شعار جهانی روز آب در سال 2017 به 5 نفر از دانش آموزانی که پاسخ صحیح داده بودند با اهدای هدایایی تجلیل شد.

کد خبر: 1209
  تاریخ خبر : 1396/07/25
 رئیس اداره روابط عمومی
 1719
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 29
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 6,905
  • بازدید دیروز : 4,210
  • کل بازدید : 9,407,266
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 11:07:20
  • شناسه IP شما : 3.135.183.89

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045