|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استاندار اردبیل در ششمین جلسه شورای حفاظت منابع، مجاری و تاسیسات آبی استان اردبیل:

بحران آب را باید با برنامه ریزی مدیریت کنیم

ششمین جلسه شورای حفاظت منابع، مجاری و تاسیسات آبی استان اردبیل در سال 96، با حضور استاندار اردبیل، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، معاون دادستان اردبیل و دیگر اعضاء جلسه در سالن شهید باهنر استانداری اردبیل برگزار شد.

استاندار اردبیل در این جلسه گفت: با توجه به تغییرات آب و هوایی و کاهش ذخایر سفره های آب زیر زمینی، استان اردبیل با بحران کم آبی روبروست. لذا باید با برنامه ریزی لازم این بحران مدیریت شود.

مهندس اکبر بهنام جو افزود: برای تامین آب مورد نیاز از رودخانه های ارس و قزل اوزن بازه زمانی ۴ سال لازم است باید دستگاه های ذیربط هماهنگی و تدابیر لازم را برای مدیریت و عبور از بحران آب در سال های پیش رو داشته باشند.

استاندار اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر با کمبود شدید آب در استان روبرو هستیم و شرکت آب منطقه ای اردبیل در حال مطالعه انتقال فراحوزه ای آب به استان است.

بهنام جو تصریح کرد: با صرفه جویی و مدیریت منابع آب می توان به آینده امیدوار بود، بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است باید در الگوی کشت و تبدیل آبیاری غرق آبی به آبیاری مدرن و صرفه جویی بهینه در مصرف آب نهایت تلاش را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: دستگاه های اجرایی کارگروه حفاظت آب باید آخرین وضعیت و نتایج اقدامات انجام یافته در خصوص برنامه های تغییر الگوی کشت و صرفه جویی بهینه آب را جمع آوری کرده و برنامه ریزی های لازم را برای مقابله با بحران داشته باشند.

رئیس شورای حفاظت منابع آب استان  افزود: اعضای شورای حفاظت منابع آب جلسات را جدی تلقی کرده و نسبت به تصمیمات اتخاذ شده جدیت داشته و برای مقابله با بحران احتمالی تدبیر نموده و آمادگی داشته باشند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در این جلسه گفت: عدم مصرف بهینه آب در بخش های شرب و کشاورزی، کاهش بارش ها و تغییرات جوی از عوامل اصلی بحران آب در کشور و استان اردبیل است.

یوسف خدادادی افزود: استان اردبیل در مقایسه با دیگر استانها از وضعیت مناسبی در زمینه تعداد چاههای غیرمجاز برخوردار است و برای مسدود کردن بقیه چاههای غیرمجاز در استان سیستم قضایی آماده هرگونه همکاری است.

وی با بیان اینکه در خصوص حفاظت از منابع آب در استان در سالهای گذشته غفلت همه جانبه ای صورت گرفته است اظهار داشت: با برنامه ریزی همه جانبه هم چاههای غیرمجاز مسدود گردند و هم چاههای دارای اضافه برداست نیز مدیریت شوند تا حق و حقوق همه مردم مراعات شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان اینکه شرایط و وضعیت آب استان هم اکنون بحرانی است، تصریح کرد: برای گذر از شرایط فعلی و رسیدن به وضعیت مطلوب باید تمامی دستگاههای اجرایی و قضایی همکاری و هماهنگی مناسبی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این جلسه با تشکر از همکاری نیروهای قضایی و انتظامی استان در راستای پر و مسدود کردن چاههای غیرمجاز در استان تصریح کرد: سیستم قضایی استان در سالهای اخیر همکاری تنگاتنگی با مجموعه آب استان داشته اند.

مهندس اصغر سلیمان زاده با اشاره به بیلان منفی آبهای زیرزمینی در استان تصریح کرد: استفاده غیر مجاز و بیش از حد در سالیان گذشته در زمینه آبهای زیرزمینی موجب شده است تا امروز با افت شدید آبهای زیرزمینی مواجه شویم.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار در حال حاضر تنها 140 حلقه چاه غیرمجاز در استان وجود دارد، اظهار داشت: طبق برنامه ریزی بعمل آمده این تعداد نیز طی امسال و سال آتی مسدود خواهد شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به کاهش ۲۱ درصدی بارندگی ها نسبت به سال گذشته در استان اردبیل گفت: به تبع کاهش بارندگی ها و رواناب ها شاهد حجم آب در پشت سدهای استان هستیم.

مهندس نبی اله پاسبان عیسی لو تصریح کرد: در حال حاضر سد یامچی بعنوان بزرگترین منبع تامین کننده آب شرب مرکز استان حدود 24 میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 2 میلیون مترمکعب با کاهش آب مواجه است.

وی حجم کلی سدهای استان در حال حاضر را حدود 122 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: این در حالی است که سال قبل همین موقع حجم کلی سدهای استان بالغ بر 141 میلیون مترمکعب بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل تعداد سدهای در حال بهره برداری استان را 48 سد با حجم مفید 271 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 5 شبکه مدرن با بیش از 13 هزار نفر بهره بردار در استان وجود دارد.

کد خبر: 1240
  تاریخ خبر : 1396/10/08
 رئیس اداره روابط عمومی
 1525
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 45
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 8,485
  • بازدید دیروز : 7,981
  • کل بازدید : 9,445,639
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 18:46:24
  • شناسه IP شما : 18.117.196.184

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045