|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

وزیر نیرو در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل مطرح کرد:

تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در کشور

وزیر نیرو گفت: برخلاف شایعات و اظهارنظرهای غیرکارشناسی در حال حاضر صادرات آب و برق در کشور به صفر رسیده است.

رضا اردکانیان عصر امروز پنج شنبه در دیدار با امام جمعه اردبیل که با حضور معاون آب و آبفای وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت منابع آب ایران، استاندار اردبیل، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران صنعت آب و برق استان تشکیل یافته بود،  اظهار کرد: دست‌ها و نیت‌های ناپاک در داخل کشور قصد بر هم زدن آرامش مردم را با تزریق و تشدید شایعات دارند در حالی که واقعیت‌ها غیر از آن چیزی است که برخی‌ها مدعی آن هستند چرا که ما در این اوضاع و احوال کمبود انرژی و آب به هیچ وجه صادرات به کشورهای همسایه نظیر پاکستان، افغانستان و عراق انجام نمی‌دهیم چرا که قصد نداریم با صادرات خاموشی‌های بیشتری را در کشور به مردم تحمیل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این عوامل ما نمی‌توانیم بیش از این به سیستم‌ها و تجهیزات تولید، انتقال و توزیع برق خود فشار آورده و یا لطمه‌ای وارد کنیم که قطعا با یک روند کنترلی سعی داریم تا مخاطرات جدی و آسیب‌های احتمالی را در این مقطع از بین ببریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در ماه‌های اخیر شاهد تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در کشور با مشارکت چهار وزارتخانه اعم از نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و وزارت کشور بودیم، افزود: دو معاون رئیس جممهور نیز در این کارگروه عضو هستند و ما هر دو هفته یکبار با طرح مشکلات استان‌ها در این جلسات سعی می‌کنیم تا به نوعی برنامه‌ریزی‌ و هدفگذاری دقیقی را در این حوزه انجام دهیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه کم آبی و کم بارشی در کشور موقتی نیست و ما نمی‌خواهیم با طرح شعارهای جذاب در مقابله با خشکسالی به صورت موقت و مقطعی عمل کنیم، گفت: ما باید با این پدیده کنار بیاییم و سعی کنیم با آن سازگاری داشته باشیم.

وی افزود: به جای واژه مقابله با خشکسالی که به لحاظ زمانی شرایط موقتی از عنوان  سازگاری با کم آبی که در ذات خود دارای استمرار و روند همیشگی است باید به شکل مستمر و دایمی برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه انجام شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم ضرورت استفاده صحیح آب را در بخش کشاورزی یادآور شد و تصریح کرد: ما اگر بتوانیم 10 درصد بهره‌وری را در این حوزه افزایش دهیم قطعا در تامین آب شرب و بخش صنعت با کمترین دغدغه و مشکل روبرو خواهیم شد.

اردکانیان بیان کرد: البته کار در این حوزه تنها وظیفه جهاد کشاورزی برای ارائه الگوی کشت مناسب نیست بلکه باید همه پای کار بیایند و با اختیاراتی که کارگروه به استان‌ها داده در اصلاح فرآیند محصولات کشاورزی یک کار اساسی و ریشه‌ای اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: این کارگروه به مانند یک کمیسیون هیئت دولت عمل می‌کند و ما در این زمینه نیازمند همکاری بین دستگاه‌ها در قالب این کارگروه هستیم و بیشتر از آن صعی می‌کنیم در کشور از ظرفیت صاحبان تریبون و مجموعه‌های تبلیغی نظیر ائمه جمعه و جماعات و روحانیون مبلغ بیشتر استفاده کنیم

وزیر نیرو به دیدار اخیر خود با مسئول ستاد ائمه جمعه کشور و همچنین مسئول روحانیون در قم برای تدوین و در اختیار گذاشتن اطلاعات حوزه آب برای بیان آنها در منابر و مساجد اشاره کرد و گفت: ما باید سطح هوشیاری مردم را در این قضیه بالا ببریم چرا که به نظر می‌رسد امسال مسئله آب به یک مسئله پیچیده تبدیل شده اسا و باید همه تلاش کنند با رفع نارسائی‌ها و کمبودها از التهاب جامعه و عموم مردم کاسته شده و به سمت فراهم کردن بستر آرامش و اعتمادسازی حرکت کنیم و واقعیت‌ها را نیز به مردم بیان کنیم.

اردکانیان اضافه کرد: به نظر می‌رسد در کشور عده‌ای قصد دامن زدن به این وضعیت نامناسب در بخش آب و برق را دارند در حالی که باید با دعوت مردم به صبر و حوصله بیشتر از این مقطع حساس و خطیر عبور کرده و برنامه‌ریزی‌های دقیقی را در راستای سازگاری با شرایط اقلیمی و جوی فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: فضایی از کم اعتمادی در تمامی سطوح جامعه قابل مشاهده است و مسایلی همچون کم بارشی، وضعیت نامناسب منابع آبی زیرزمینی و یا اقتصاد نامتوازن بخش آب و انرژی که در مجموعه وزارت نیرو به عنوان تهدید جدی تلقی می‌شود به درستی و با دقت بررسی و در این زمینه اظهارنظرهای کارشناسی انجام شود.

وزیر نیرو همچنین به شرایط مناسب بارش‌ها در استان اردبیل و برقراری یک فضای همدلی و هکاری نزدیک در بین مسئولان اجرایی، مدیریت ارشد دولت در این استان و نمایندگان مجلس اشاره کرد و افزود: هر چند در این استان نرخ بیکاری و برخی از آسیب‌ها و دغدغه‌های مردم را با شدت و ضعف شاهد هستیم اما ضرورت دارد همه با روحیه همکاری و همدلی در مسیر افزایش سطح رضایتمندی مردم شایسته و درست حرکت کنند.

اردکانیان بیان کرد: افزایش سطح رضایتمندی مردم با شیوه‌های درست اجرا و نظارت به دست می‌آید ولی ما در سالجاری در بدترین وضعیت کم آبی و خشکسالی در نیم قرن اخیر قرار گرفتیم به طوری که اکثر استان‌ها با مشکلات و دغدغه‌هایی در این زمینه دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی متوسط کاهش بارندگی را در کشور به نسبت سال‌های گذشته 26 درصد دانست و افزود: این کم بارشی‌ها در مناطق مرکزی و جنوبی کشور تا 85 درصد است به طوری که ما در استان سیستان و بلوچستان بارش سالانه‌مان حتی به 3 میلی‌متر نیز نمی‌رسید به طوری که طوفان و بادهای موسمی ماسه‌ها را تا قد درخت خرما بالا برده و ما با تانکر آبرسانی در این مناطق انجام می‌دهیم.

وزیر نیرو ضرورت استفاده حداکثری از منابع را در ایجاد حس رضایتمندی در مردم بسیار مهم و خطیر توصیف کرد و گفت: این احساس رضایتمندی به افزایش اعتماد عمومی و حل مشکلات مردم کمک خواهد کرد.

اردکانیان در مورد خاموشی‌های اخیر و محدودیت تامین برق در شبکه‌های سراسری اظهار کرد: همچنان انتظار داریم مردم در این شرایط حساس الگوی مصرف را هم در برق و هم در حوزه آب رعایت کنند تا با تکیه بر این شیوه‌های صحیح بتوانیم کار را مطلوب و شایسته به پیش بریم.

وی به بازدید خود از طرح‌ها و پروژه‌های صنعت آب و برق استان اردبیل اشاره کرد و گفت: با سرمایه‌گذاری بیش از 5 هزار و 700 میلیارد تومانی این پروژه‌های زیربنایی در استان اردبیل تا پایان دولت دوازدهم تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

امام جمعه اردبیل:

حقابه دشت مغان باید به شکل کامل از ارس تامین شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: حقابه دشت مغان و اهالی پرتلاش این منطقه از رود ارس باید به شکل کامل برآورد و تامین شود تا اهالی در کشت و زرع خود دچار مشکل نشوند.

 آیت‌الله سیدحسن عاملی در دیدار با وزیر نیرو در اردبیل اظهار کرد: بیشترین مصرف آب را در بخش کشاورزی شاهد هستیم که ضرورت دارد به اشکال مختلف و با روش الزام کشاورزان را به استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری سوق دهیم تا بیش از این در این بخش اسراف که از آن به عنوان گناه کبیره یاد می‌شود اتفاق نیفتد.

وی ضرورت همکاری نزدیک مدیران استانی را در الزام کشاورزان برای اجرای طرح‌های آبیاری مدرن و مکانیزه یادآور شد و خاطرنشان کرد: استاندار اردبیل و مدیران و مسئولان بخش آب و خاک باید به شکل تمام قد از این برنامه اصلاحی حمایت کرده و زمینه عملیاتی شدن آن را در بهترین شرایط فراهم کنند.

امام جمعه اردبیل استفاده از دستاوردهای تحقیقاتی و علمی را در بکارگیری تجهیزات مناسب آب شیرین کن در سطح ملی و استانی یادآور شد و گفت: ما با روش‌های ابتکاری نظیر استفاده از چمن‌های مصنوعی به جای هدررفت آب در چمن طبیعی می‌توانیم جلوی مصرف بی‌رویه آب را گرفته و در حل این بحران پیشقدم شویم.

عاملی به آمار نگران کننده مصرف ایرانیان در حوزه آب، برق، گاز و بنزین اشاره کرد و افزود: با توجه به اتمام منابع فسیلی و زیرزمینی باید از هم اکنون چرخه هسته‌ای و توانمندی‌هایمان را در این بخش توسعه دهیم تا نسل‌های آینده با بهره‌گیری از توان هسته‌ای بتوانند انرژی مورد نیاز خود را به بهترین شکل تامین کنند.

وی از وزارت نیرو و دست‌اندرکاران حوزه آب و برق خواست؛ تا در شفافیت افکار عمومی و باز کردن گره ذهنی افراد جامعه در برابر طرح مسایل کاملا کذب و دروغین اقدامی عملی انجام داده و به اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف از طریق صدا و سیما، رسانه‌ها و منابر روحانیون در مناسبت‌های مختلف بها دهند

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: عده‌ای با تولید یک شایعه بی‌پایه و اساس نه تنها اعتماد مردم را مخدوش می‌کنند بلکه به برخی ناآرامی‌ها و بحران‌ها دامن می‌زنند که نمونه‌ آن را در حوادث اخیر خرمشهر و آبادان شاهد بودیم که بنده پیشنهاد می‌کنم در کشور ستاد مقابله با جنگ روانی شکل گیرد.

عاملی تصریح کرد: ما از وزیر نیرو انتظار داریم حقابه دشت مغان را از ارس براساس نیاز اهالی منطقه تامین کرده و بدون اینکه به این حقابه صدمه و لطمه‌ای وارد شود سهم 500 میلیون مترمکعبی شمال استان به بهترین شکل تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: هنوز معلوم نیست که برای دشت اردبیل و تامین آب شرب آن در سال‌های آینده از کجا و کدامین منبع تامین آب اتفاق خواهد افتاد به طوری که در دشت اردبیل برخی از چاه‌ها حتی به نقطه اسیدی رسیده و غیرقابل شرب است.

امام جمعه اردبیل افزایش جمعیت شهر اردبیل را در سال‌های آینده تا 800 هزار نفر اعلام کرد و افزود: ما در جنوب استان اردبیل آب فراوان داریم اما سهم‌مان هنوز از حوزه آبریز قزل اوزن با اولویت تامین آب شرب و کشاورزی و صنعت خلخال و کوثر مشخص نشده است.

عاملی بیان کرد: در این زمینه نیز باید به شکل عادلانه سهم جنوب استان اردبیل از حوزه آبریز قزل اوزن مشخص شود تا بیشتر از این اهالی جنوب استان با دغدغه تامین آب روبرو نشوند.

وی اجرای طرح‌های فاضلاب را در مناطق مختلف استان در کنار تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی و عشایری یادآور شد و تصریح کرد: سد گیوی که در طول سال سرریز می‌کند متاسفانه پایاب نداشته و زارعین و باغداران منطقه برای افزایش تولید محصولات خود به شدت نیازمند تامین منابع آب مورد نیاز هستند و انتظار می‌رود با عنایت وزیر نیرو هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف پایاب سد گیوی اقدامی عملیاتی انجام شود.

عاملی گفت: ما برای عبور از بحران اقتصادی موجود راه چاره‌ای جز جذب کمک‌های بخش خصوصی در تقویت تولید و توانمندی اقتصادی نداریم و ضرورت دارد در تامین زیرساخت‌ها به ویژه شهرک‌های صنعتی برق مطمئن و همچنین آب و منابع گاز تامین شده و سرمایه‌گذاران با رغبت و انگیزه بیشتر در این بخش حضور پیدا کنند.

وی احداث پست فوق توزیع 62 کیلوولت را در اردبیل ضروری اعلام و خاطرنشان کرد: شما در حساس‌ترین وزارتخانه و در راس امور قرار گرفته‌اید و قطعا با مدیریت شایسته خود در بخش آب و برق و اقداماتی که در حل بحران‌ها و برخی مشکلات داشتید قطعا برای استان اردبیل منابع خوبی را تامین خواهید کرد تا طرح‌های صنعت آب و برق به سرعت تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.

عاملی همچنین از وزیر نیرو خواستار تخصیص اعتبار جهت تکمیل اجرای خط انتقال آبرسانی به مشگین شهر از سد احمدبیگلو و تخصیص آب شرب و کشاورزی مناسب به بخش ارشق شد و گفت: تکمیل مطالعات و شروع عملیات اجرایی سد اهل ایمان و تکمیل شبکه سد سبلان از دیگر خواسته های مردم شهرستان مشگین شهر از وزارت نیرو است.

وی در پایان تخصیص آب مناسب برای مصارف صنعتی شهرستان مشگین شهر، تکمیل مجتمع آبرسانی روستایی شهید سلیم زاده و احداث پست 230 کیلوولت در شهرستان مشگین شهر را از دیگر خواسته های خود از وزیر نیرو عنوان کرد.

استاندار اردبیل:

تامین اعتبار مورد نیاز برای آبرسانی به مناطق روستایی و عشایری

استاندار اردبیل گفت: با قول مساعدی که وزیر نیرو داده‌اند تلاش می‌کنیم تا مشکل آبرسانی به روستاها و مناطق عشایری را هر چه سریعتر برطرف کرده و مجتمع‌های در حال احداث را در این حوزه تکمیل کنیم.

 اکبر بهنامجو در دیدار وزیر نیرو با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اظهار کرد: ما از اول وقت امروز بازدیدهای میدانی از طرح‌ها و پروژه‌های حوزه آب و برق داشتیم به طوری که تمام شهرهای شمال این استان مورد بازدید قرار گرفت و تصمیمات خوبی برای تکمیل 7 پروژه اساسی و تحول‌آفرین در این بخش در کنار تامین اعتبار مورد نیاز گرفته شد.

وی از تامین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی و عشایری خبر داد و خاطرنشان کرد: قرار شد در یک برنامه سه ساله و با تامین منابع اعتباری از سوی وزارت نیرو و منابع استانی مشکل آب شرب مناطق روستایی و عشایری به صورت اساسی و ریشه‌ای برطرف شده و تامین پایدار آب را در این مناطق شاهد باشیم.

استاندار اردبیل گفت: در سفر وزیر نیرو به استان اردبیل اردکانیان بازدیدی را از تصفیه خانه فاضلاب نیر و سد یامچی داشت که قرار شد در کنار تامین اعتبار برای اجرای برج آبگیر با هدف ارتقای کیفی آب شرب اردبیل مودل دوم تصفیه خانه آب شرب اردبیل نیز در سال‌های آینده اجرایی و عملیاتی شود تا بخشی از دغدغه اهالی اردبیل که بیش از نیمی از جمعیت استان در این شهر ساکن هستند برطرف شود.

بهنامجو بیان کرد: ما باید از فرصت طلایی سفر وزیر به استان اردبیل در جذب اعتبارات و منابع ملی بهترین استفاده را بکنیم تا طرح‌های حوزه آب و برق در این استان تا پایان دولت دوازدهم تکمیل و به بهره‌برداری رسیده و امکان بهره‌مندی هموطنان در این استان از این پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای فراهم آید.

وی تصریح کرد: ما تکمیل این طرح‌ها و پروژه‌ها را به عنوان زیرساخت توسعه استان جدی تلقی می‌کنیم و بر این باوریم با بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان این حوزه و کمکی که وزیر نیرو در تکمیل سدها، شبکه پایاب و تامین حقابه استان از رودخانه‌های ارس و قزل اوزن خواهد داشت زمینه خوبی فراهم آید تا توسعه بخش کشاورزی به شکل آبیاری نوین به عنوان محور اول توسعه استان اردبیل شایسته و مطلوب رقم بخورد.

کد خبر: 1303
  تاریخ خبر : 1397/04/21
 رئیس اداره روابط عمومی
 1120
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 46
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 3,610
  • بازدید دیروز : 10,268
  • کل بازدید : 9,432,783
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 08:03:19
  • شناسه IP شما : 3.144.172.115

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045