|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در نشست ائمه جمعه استان با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل عنوان شد؛

تاکید بر ترویج و فرهنگ سازی الگوی بهینه مصرف آب

نشست ائمه جمعه استان اردبیل به حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل، در این نشست نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با اشاره به فرهنگ مصرف زیاد در بین مردم گفت: روحانیون، معلمان و مربیان باید حساسیت در مصرف آب و انرژی را به یک فرهنگ ماندگار تبدیل و دانش آموزان، فرزندان و خانواده ها را در مصرف انرژی به طور عام چنان تربیت کنند که آنها خودشان را امانت داران و نگهبانان بزرگ این عرصه بدانند.

آیت الله سید حسن عاملی اظهار داشت: کشور ما یک کشور خشک و نیمه خشک است و اگر مصرف آب توسط دولت و ملت مدیریت نشود، ایران به کشوری کاملا خشک تبدیل می شود.

وی افزود: 90  درصد اسراف آب در بخش کشاورزی و در آبیاری سنتی است، امروز هر کشاورزی که آبیاری سنتی را تبدیل به قطره ای، بارانی و مکانیزه نکند، بدون شک شریک گناه و معصیت می شود چون شریک اسراف به شمار می رود و اسراف گناه کبیره است.

امام جمعه اردبیل تاکید کرد: با آبیاری سنتی هم محصول کم تر است و هم بحران خاک به سراغ ما می آید، امروز در جای جای استان در اثر آبیاری غرقابی، توان و قدرت خاک از بین رفته است.

آیت الله عاملی تصریح کرد: کاهش بارش ها و مصرف زیاد ذخایر آب را دچار مخاطره کرده و باید با صرفه جویی از این منابع خدادادی حفاظت کنیم.

وی با اشاره به بحران جهانی آب و لزوم رعایت همگانی در مصرف آب و مشکلات کم آبی و تاثیر آن در تمام ابعاد زندگی اجتماعی و شخصی از مردم استان اردبیل خواست در مصرف آب نهایت دقت و صرفه جویی و احتیاط را داشته باشند.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه متاسفانه امروزه در بخش کشاورزی شاهد هدر رفت بی رویه آب هستیم اظهار امیدواری کرد: با راه اندازی آبیاری مدرن و قطره ای در اقصی نقاط استان و حمایت همه جانبه دولت از کشاورزان در این عرصه می توان شاهد برطرف شدن این معضل بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این نشست مشکل آب را چالش جهانی عنوان کرد و گفت: متاسفانه کمبود آب و مسایل مرتبط با این موضوع در حال حاضر گریبانگیر بیشتر مردم کشورمان شده است که با رعایت الگوی مصرف در بخش های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت می توان از این چالش عبور کرد.

مهندس اصغر سلیمان زاده تصریح کرد: متاسفانه در اثر بی دقتی بالغ بر 11 میلیارد مترمکعب از آبهای زیرزمینی کشور در گذشته از بین رفته است که برای جبران آن باید از منابع آب حفاظت کرده و از آن بهره برداری بهینه نماییم.

وی اصلاح مدیریت مصرف آب را ضروری دانست و گفت: با فرهنگ سازی توسط رسانه ها و نهادهای متولی می توان مصرف آب را مدیریت کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ‌ای اردبیل با اشاره به کسری شدید منابع آب زیرزمینی در این منطقه گفت: ذخایر آب پنج سال آینده دشت اردبیل مصرف شده و این رقم به این معنی است که اگر هم ‌اکنون به مدت پنج سال آب مصرف نکنیم، منابع آبی به وضعیت اولیه می‌رسد.

وی با بیان اینکه در دشت اردبیل با 632 میلیون متر مکعب کسری منابع زیرزمینی آب مواجه هستیم، افزود: این وضعیت دشت اردبیل را در آستانه فرونشست قرار داده و این دشت یکی از 355 دشت ممنوعه کشور است.

مهندس سلیمان زاده افزود:  برای حفظ و افزایش ذخیره آب در پشت سدها و نیز منابع زیرزمینی، تغییر الگوی کشت، تغییر روش آبیاری، استفاده از گونه های کشاورزی کم مصرف آب، آبیاری قطره ای وتحت فشار برای افزایش راندمان آبیاری اقدامی ضروری است.

وی گفت: کاهش ذخایر آب در سفره های زیرزمینی و سدها در استان اردبیل بیش از گذشته به چشم می خورد و این اتفاق به دلیل برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی و نیز مصرف زیاد شهروندان به وجود آمده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به موضوع حکمرانی آب در کشور اظهار داشت: سالهای گذشته برنامه و تاکید بیشتر روی مهار و کنترل آبها بود ولی موضوع در حال حاضر بیشتر تاکید بر مصرف بهینه آب و مشارکت همگانی برای حفاظت و حراست از منابع آبی است.

وی کاهش 30 الی 40 درصدی رواناب های استان در سالجاری را زنگ خطری برای استان عنوان کرد و گفت: در اثر کاهش بارش ها و به تبع آن کاهش رواناب ها امسال شاهد کمبود شدید آب پشت سدهای استان بودیم که در صورت تداوم این روند چالش های بزرگی را در حوزه آب در پیش داریم.

مهندس سلیمان زاده یکی از بزرگترین دغدغه مسئولین استانی در سالجاری را کمبود منابع آبی ذکر کرد و گفت: استاندار اردبیل با تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و تشکیل تیم های کارشناسی تاکید زیادی برای حل مشکل و چالش موجود در زمینه آب دارد و دیگر مسئولین استان نیز به این موضوع تاکید دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل کاهش 50 درصدی بارش ها در سال زراعی امسال را یادآور شد و گفت: این موضوع نگرانی ها از وضعیت بحرانی آب در سطح استان را دوچندان کرده و باید در بخش های مختلف مصرف آب اقدامات مناسب بعمل آید.

مهندس سلیمان زاده با اشاره به اینکه به لطف خدا تاکنون در زمینه آب شرب شهرها علی الخصوص مرکز استان مشکلی نداشته ایم اما روند کاهش بارش ها در سالجاری ما را مجبور می کند تا به فکر انتقال فراحوزه ای آب البته با اهداف شرب باشیم.

وی مشارکت همگانی در حفاظت و حراست از منابع آبی را خواستار شد و تصریح کرد: مطمئنا نقش ائمه جمعه محترم و روحانیت در این راه می تواند بعنوان افرادی که مردم جامعه اعتماد و اعتقاد خاصی به آنها دارند، پررنگتر از گذشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به اجرای پروژه های بزرگ بخش آب استان با عنایات مقام معظم رهبری و دولت محترم از محل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: به امید خدا اکثر پروژه های بخش آب استان طی امسال و سال آینده به نتیجه می رسند و با بهره برداری از آنها تحول بزرگی در استان به وقوع خواهد پیوست.

مهندس سلیمان زاده با اشاره به اخذ مجوز 85 میلیارد تومانی فاینانس برای اجرای شبکه گیوی افزود: بزودی فراخوان اجرای پایاب سد گیوی منتشر خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: با پرهیز از سیاسی کاری در بخش آب و نگاه کارشناسانه به مباحث می توان چالش های مربوطه را به فرصت تبدیل کرد و راهکار مناسبی برای آنها پیدا کرد.

در پایان این نشست ائمه جمعه استان بخشی از چالش ها و مشکلات بخش آب مناطق مختلف استان را مطرح و خواستار حل آنها شدند و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل به پرسش های مربوطه پاسخ گفت.

کد خبر: 1367
  تاریخ خبر : 1397/09/13
 رئیس اداره روابط عمومی
 1045
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 31
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 3,256
  • بازدید دیروز : 7,537
  • کل بازدید : 9,411,154
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/01 14:00:31
  • شناسه IP شما : 3.17.28.48

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045