|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

وضعیت نامطلوب منابع آب استان نسبت به سالهای پیش

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: منابع آب استان اردبیل امسال در مقایسه با سالهای گذشته از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و علت آن کمی بارش در سال آبی جاری است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: منابع آب استان اردبیل امسال در مقایسه با سالهای گذشته از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و علت آن کمی بارش در سال آبی جاری است.

به گزارش اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل، بهروز محمدی تصریح کرد: در مقایسه با متوسط بلند مدت نزدیک به 15درصد کاهش بارش تا امروز در استان اردبیل اتفاق افتاده است که این عدد در شهرستانهای مختلف متفاوت است بطوریکه در شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار و گرمی این کاهش نزدیک 21 درصد و در شهرستان خلخال نزدیک 8 درصد می باشد.

وی با اشاره به اینکه استان اردبیل امسال سال کم آبی را در پیش رو خواهد داشت اظهار داشت: برای حل این مشکل نیازمند مدیریت و همراهی و همکاری مردم و مسئولین در خصوص مدیریت منابع آب هستیم.

محمدی همچنین با اشاره به اینکه کل ظرفیت مخازن احداثی استان نزدیک به یک میلیارد و پانصد و چهل و دو میلیون متر مکعب است افزود:در حال حاضر دویست و هشتاد و هشت میلیون متر مکعب در داخل استان امکان ذخیره سازی داریم  و نزدیک به یک میلیارد و دویست و پنجاه و چهار میلیون متر مکعب در خارج از استان در سد ارس امکان ذخیره سازی وجود دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به کسری 30 درصدی مخازن آبی استان عنوان کرد: براساس بارندگی که در حوزه های آبریز منتهی به استان اتفاق افتاده است، نزدیک به یک میلیارد و یکصد و یازده میلیون متر مکعب از مخازن ما آب دارد و نزدیک به 70درصد مخازن پر شده است.

محمدی، صرفه جویی آب در بخش کشاورزی و شرب را یادآور شد و گفت: از مردم و کشاورزان عزیز انتظار داریم توصیه های همکاران ما در شهرستانها و شرکت های بهره برداری را جدی بگیرند و با آنها در جهت صرفه جویی منابع آب همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به  کسری 30 درصدی آب در پشت سد یامچی بیان داشت:  در حال حاضر بیشترین کسری مخزن آب در سد یامچی اردبیل وجود دارد که برای تامین آب شرب و کشاورزی شهر اردبیل استفاده می شود که این سد در حال حاضر 46میلیون متر مکعب آب دارد و در مقایسه با سال گذشته که 66 میلیون متر مکعب داشت،30درصد کاهش ذخیره آب را نشان می دهد و این می طلبد  که ما هم دربخش شرب و هم در بخش کشاورزی باید دنبال صرفه جویی آب باشیم که در این خصوص برنامه های مقابله با خشکسالی از طریق سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آب و فاضلاب استان و مشترکین بخش کشاورزی پیش بینی در حال اجرا می باشد.

محمدی در ادامه در خصوص وضعیت سد قوری چای اردبیل نیز گفت: وضعیت این سد نیز نامطلوب است و تاکنون از حجم 19 میلیون متر مکعبی سد نزدیک به 5/3میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است و در مقایسه با ذخیره 9میلیون متر مکعبی سال گذشته، این سد نزدیکبه 60درصد کاهش حجم آب را دارد و این نیازمند همراهی مشترکین در پایاب شبکه را می طلبد که با این حجم آب اندک انشاالله کمترین تبعات خشکسالی را پشت سر بگذاریم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل از برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای و دیگر دستگاههای دخیل در جهت جلوگیری از میزان خسارات خشکسالی در استان خبر داد و افزود: سعی داریم در کنار اطلاع رسانی به مردم در خصوص وضعیت نامطلوب آب در استان دنبال تغیر الگوی کشت با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی استان و سایر دستگاههای ذیربط باشیم و کشاورزان را به استفاده  از گیاهان کم مصرب ترغیب کنیم و آنها را به دنبال استفاده از شیوه های نوین آبیاری مثل استفاده از آبیاری قطره ای، آبیاری بارانی یا اجرای طرح های نظیر هیدروفلوم در اراضی پایاب برای کاهش هدر رفت آب، ترغیب و تشویق نماییم .

وی اظهار داشت: پیش بینی ها نشان می دهد که با توجه به کاهش ذخایر برفی در حوضه آبریز ارس در کشورهای ترکیه و ارمنستان امکان استحصال و ذخیره سازی آب در سد ارس نیز کاهش یافته است و ما باید برای90 هزار هکتار از اراضی مشترکین شبکه آبیاری و زهکشی مغان و بخش شرب 3 شهرستان پارس آباد، بیله سوار و گرمی آب تامین کنیم و این نیازمند این هست که کشاورزان عزیز در این منطقه با اصلاح الگوی مصرف و استفاده از آبیاری در ساعات خنک شبانه روز و همچنین سایر روشها مانند استفاده از شیوه های نوین آبیاری و اقداماتی در زمینه کاهش مصرف آب ما را همراهی بکنند.

محمدی عنوان کرد: آبی که در شبکه مغان امسال وارد شبکه خواهد شد برای تامین آب شرب و کشاورزی کفاف نیازهای فعلی را نخواهد داد و احتمال وقوع خشکسالی و خسارت وجود دارد و نیازمند این هستیم که مشترکین با سیاست های شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی همراهی و همکاری را داشته باشند.

کد خبر: 689
  تاریخ خبر : 1393/02/11
 عاشوري
 1978
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 55
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 444
  • بازدید دیروز : 4,210
  • کل بازدید : 9,400,805
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 11:07:20
  • شناسه IP شما : 18.118.227.69

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045