|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

آیین اختتامیه طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) برگزار شد

چهارم تیرماه سالجاری با حضور مدیرعامل و معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل و کارشناسان و ناجیان آب آموزش و پرورش استان آیین اختتامیه طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) برگزار شد.

چهارم تیرماه سالجاری با حضور مدیرعامل و معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل و کارشناسان و ناجیان آب آموزش و پرورش استان آیین اختتامیه طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در این برنامه با بیان اینکه با محدودیت منابع آبی و استمرار خشکسالی کشور و استان اردبیل دچار چالش جدی در حوزه آب شده است، افزود: سیاست دولت تداوم توسعه و ساخت تاسیسات جدید آبی و سازه‌هایی همچون سد و شبکه نیست بلکه بیشتر تلاشمان بر این است تا مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در سطح ملی و استانی ترویج پیدا کند.

مهندس داود نجفیان با بیان اینکه یک سوم متوسط بارندگی دنیا در کشور ما اتفاق می‌افتد در حالی که مصرف ما در تمام بخش‌ها چندین برابر است، تصریح کرد: سرانه مصرف آب شرب در کشورهای توسعه یافته 70 لیتر است در حالی که متوسط مصرف ما 200 لیتر است به طوری که ما از سهم نسل آینده در حال حاضر استفاده می‌‌کنیم و امانت‌دار خوبی نیستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اهمیت و ضرورت فرهنگ‌سازی در مصرف آب را یادآور شد و گفت: در دین اسلام نیز به امر صرفه‌جویی تاکید شده به طوری که ما نسبت به این امر اهتمام جدی را نداریم.

وی دانش آموزان را سفیران فرهنگ سازی آب عنوان کرد و گفت: در امر فرهنگ سازی مصرف آب و صرفه جویی، دانش آموزان می توانند بهترین مروجان و سفیران جامعه باشند چرا که آنها هستند که رابط بین جامعه و خانواده هستند.

نجفیان با یادآوری اینکه بحران در کشور و استان اردبیل جدی است و شرایط خشکسالی کشور این بحران را جدی‌تر کرده است ادامه داد: 132 میلیارد مترمکعب منابع آبی کشور به 120 میلیارد مترمکعب رسیده و روان آب‌های ما نیز از 80 میلیارد مترمکعب به کمتر از 46 میلیارد مترمکعب رسیده است به گونه‌ای که ما امروز با معضل جدی در تامین منابع آب شرب مردم روبه‌رو هستیم چه برسد به اینکه بخواهیم بخش کشاورزی را نیز سیراب کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل وضعیت نامناسب آب‌ها و منابع آبی زیرزمینی را یادآور شد و خاطر‌نشان کرد: در اکثر دشت‌ها منابع آب زیرزمینی ما به پایین‌ترین میزان رسیده به طوری که در این حوزه با افت شدید و حتی فرونشست دشت‌ها روبه‌رو هستیم که همه این وضعیت‌ها ایجاب می‌کند که از غفلت بیرون بیاییم و بیشتر به امر صرفه‌جویی و اجرای طرح‌های توسعه پایدار در این زمینه کمک کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: 93 درصد مصرف آب در استان اردبیل در بخش کشاورزی است در حالی که راندمان در این بخش 35 تا 65 درصد است و مابقی این منابع در این شرایط فقر و بحران آب در بخش کشاورزی به هدر می‌رود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه مصرف آب در کشور سه برابر استانداردهای جهانی است که چالش واقعی را برای ما فراهم کرده است، گفت: ما در سد سبلان که بزرگترین سد استان است میزان بهره‌برداری ما 26 میلیون مترمکعب است که به دلیل خشکسالی نیز با تنگناهایی جدی روبه‌رو هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل به کاهش 35 درصدی حجم منابع آبی در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: سد یامچی در اردبیل به خط قرمز رسیده و ما امروز خواستیم تا برداشت منابع از سد یامچی را فقط محدود به شرب کنند و از اختصاص آن به کشاورزی پرهیز شود.

نجفیان با یادآوری اینکه مردم تنها شش درصد هزینه تولید و انتقال آب را پرداخت می‌کنند و 94 درصد را دولت در مقابل سوبسید پرداخت می‌کند گفت: اگر مردم ارزش و بهای آب تولیدی را بدانند قطعا در بهینه مصرف کردن آن مشارکتی جدی خواهند داشت چرا که ما در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی انتظار داریم که معقول و منطقی باشد.

نجفیان در پایان سخنان خود ضرورت اصلاح و بازنگری قانون حوزه آب و مصرف آن را به همراه واقعی کردن قیمت آن یادآور شد و گفت: 80 درصد آب سطحی را مصرف می‌کنیم در حالی که این میزان در دنیا 40 درصد است.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در این برنامه گفت: کارشناسان و دانش آموزان مناطق 19 گانه آموزش و پرورش استان در این برنامه همکاری بسیار مناسبی با شرکت آب منطقه ای اردبیل داشته اند که باید این امر تداوم یابد.

مشکی تصریح کرد: طرح داناب بعنوان طرحی بسیار جالب باید بسیار زودتر از اینها اجرا می شد چرا که در سالیان قبل در حوزه مصرف آب در کشور غفلتی بزرگ اتفاق افتاده است.

وی همچنین در ادامه خاستگاه فرهنگ سازی را آموزش و پرورش ذکر کرد و افزود: آموزش و پرورش و در راس آن دانش آموزان بهترین حملان و سفیران پیام های صرفه جویی به خانواده ها و جامعه هستند.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به ریشه های دینی و مذهبی ایرانیان و امر قناعت در جامعه تصریح کرد: فرهنگ ایرانی – اسلامی ما ایرانیان که زبانزد دنیاست باید در امر قناعت و صرفه جویی در مصرف آب تبلور یابد.

مشکی عنوان کرد: در طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) بیش از 550 مدرسه با مشارکت بیش از 34 هزار دانش آموز و کارشناس مشارکت داشتند که برای سالهای آتی باید با دیدگاه بسیار مناسبی به این امر طرح را برگزار کنیم.

وی در پایان از آمادگی آموزش و پرورش استان جهت همکاری با ارگانها و ادارات مختلف جهت ترویج امر فرهنگ سازی خبر و گفت: با عنایت به جامعه 222 هزار نفری جامعه دانش آموزی استان، اداره کل آموزش و پرورش آمادگی خود را جهت همکاری با تمامی ادارات و سازمانها و بخش خصوصی را اعلام می دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این برنامه گفت: با عنایت به اهمیت موضوع آب در اسلام و مذهب شیعه، فرهنگ سازی در مصرف آب  باید در سرلوحه اقدامات ما قرار گیرد.

مهندس بهروز محمدی عنوان کرد: دانش آموزان هم به عنوان مصرف کنندگان و هم  به عنوان تصمیم گیرندگان آینده مملکت باید آشنایی کاملی با وضعیت آب و مشکلات آتی داشته باشند تا نسبت به ترویج امر فرهنگ سازی اقدام نمایند.

وی با اعلام اینکه در سالهای آتی جمعیت دانش آموزی تحت پوشش طرح داناب افزایش می باید اظهار داشت: با همکاری اداره آموزش و پرورش و در تداوم اجرای طرح داناب اعتقاد ما بر این است که علاوه بر افزایش جمعیت تحت پوشش دانش آموزان در طرح مذکور، به محتویات کتب درسی با مطالب مرتبط با صرفه جویی ورود خواهیم کرد.

مهندس محمدی در پایان از ناجیان، کارشناسان و معلمان حاضر در اختتامیه این طرح درخواست کرد تا ابتکارات و پیشنهادات سازنده خودشان را در خصوص موضوع صرفه جویی آب به شرکت آب منطقه ای ارائه نمایند.

در ادامه این مراسم صادق نباتی مقدم، مشاور طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) گزارش مبسوطی از چگونگی اجرای این طرح و انتخاب مدارس و نواحی مختلف استان برای اجرای این طرح را به حاضران ارائه نمود.

در پایان مراسم نیز از منتخبان، ناجیان، کارشناسان، معلمان و دانش آموزان فعال در ارجای این طرح تجلیل بعمل آمد.

کد خبر: 707
  تاریخ خبر : 1393/04/05
 عاشوري
 1817
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 32
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 2,149
  • بازدید دیروز : 7,537
  • کل بازدید : 9,410,047
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/01 11:44:25
  • شناسه IP شما : 3.136.22.50

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045