|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

منابع آب زیرزمینی استان در وضعیت نامناسبی قرار دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل ظهر روز پنج شنبه پنجم تیرماه سالجاری در نشست هم‌اندیشی مدیریت منابع آب در مشگین‌شهر که با حضور مبلغان، روحانیون و جمعی از مدیران و مسئولان مشگین‌شهر برگزار شد، وضعیت نامناسب آب‌ها و منابع آبی زیرزمینی را یادآور شد و خاطر‌نشان کرد: در اکثر دشت‌ها منابع آب زیرزمینی ما به پایین‌ترین میزان رسیده به طوری که در این حوزه با افت شدید و حتی فرونشست دشت‌ها روبه‌رو هستیم که همه این وضعیت‌ها ایجاب می‌کند که از غفلت بیرون بیاییم و بیشتر به امر صرفه‌جویی و اجرای طرح‌های توسعه پایدار در این زمینه کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل ظهر روز پنج شنبه پنجم تیرماه سالجاری در نشست هم‌اندیشی مدیریت منابع آب در مشگین‌شهر که با حضور مبلغان، روحانیون و جمعی از مدیران و مسئولان مشگین‌شهر برگزار شد، وضعیت نامناسب آب‌ها و منابع آبی زیرزمینی را یادآور شد و خاطر‌نشان کرد: در اکثر دشت‌ها منابع آب زیرزمینی ما به پایین‌ترین میزان رسیده به طوری که در این حوزه با افت شدید و حتی فرونشست دشت‌ها روبه‌رو هستیم که همه این وضعیت‌ها ایجاب می‌کند که از غفلت بیرون بیاییم و بیشتر به امر صرفه‌جویی و اجرای طرح‌های توسعه پایدار در این زمینه کمک کنیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل، داود نجفیان گفت: بهره‌برداری از سد یامچی به خط قرمز رسیده و از امروز محدودیت برداشت از این سد را برای بخش کشاورزی اعمال می‌کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه 12 کلان‌شهر کشور با مشکل تامین منابع آب روبه‌رو است ما نیز برای پیشگیری از این مشکل برداشت منابع آب از سد یامچی و برخی دیگر از سدهای استان را محدود کردیم تا در بخش شرب و کشاورزی از آن استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه با محدودیت منابع آبی و استمرار خشکسالی کشور و استان اردبیل دچار چالش جدی در حوزه آب شده است، افزود: سیاست دولت تداوم توسعه و ساخت تاسیسات جدید آبی و سازه‌هایی همچون سد و شبکه نیست بلکه بیشتر تلاشمان بر این است تا مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در سطح ملی و استانی ترویج پیدا کند.

نجفیان با بیان اینکه یک سوم متوسط بارندگی دنیا در کشور ما اتفاق می‌افتد در حالی که مصرف ما در تمام بخش‌ها چندین برابر است، تصریح کرد: سرانه مصرف آب شرب در کشورهای توسعه یافته 70 لیتر است در حالی که متوسط مصرف ما 200 لیتر است به طوری که ما از سهم نسل آینده در حال حاضر استفاده می‌‌کنیم و امانت‌دار خوبی نیستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اهمیت و ضرورت فرهنگ‌سازی در مصرف آب را یادآور شد و گفت: در دین اسلام نیز به امر صرفه‌جویی تاکید شده به طوری که ما نسبت به این امر اهتمام جدی را نداریم.

نجفیان با یادآوری اینکه بحران در کشور و استان اردبیل جدی است و شرایط خشکسالی کشور این بحران را جدی‌تر کرده است ادامه داد: 132 میلیارد مترمکعب منابع آبی کشور به 120 میلیارد مترمکعب رسیده و روان آب‌های ما نیز از 80 میلیارد مترمکعب به کمتر از 46 میلیارد مترمکعب رسیده است به گونه‌ای که ما امروز با معضل جدی در تامین منابع آب شرب مردم روبه‌رو هستیم چه برسد به اینکه بخواهیم بخش کشاورزی را نیز سیراب کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: 93 درصد مصرف آب در استان اردبیل در بخش کشاورزی است در حالی که راندمان در این بخش 35 تا 65 درصد است و مابقی این منابع در این شرایط فقر و بحران آب در بخش کشاورزی به هدر می‌رود.

وی برداشت‌های بی‌رویه در دشت اردبیل را بحرانی جدی در همین راستا اعلام کرد و گفت: ما از صاحبان تریبون به ویژه روحانیون انتظار داریم که مصرف بهینه آب را ترویج کنند و آن را به یک فرهنگ شایسته مزین کنند که ضرورت دارد در این زمینه مردم به آگاهی کامل برسند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه مصرف آب در کشور سه برابر استانداردهای جهانی است که چالش واقعی را برای ما فراهم کرده است، گفت: ما در سد سبلان که بزرگترین سد استان است میزان بهره‌برداری ما 26 میلیون مترمکعب است که به دلیل خشکسالی نیز با تنگناهایی جدی روبه‌رو هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به کاهش 35 درصدی حجم منابع آبی در استان اردبیل اشاره کرد و افزود: سد یامچی در اردبیل به خط قرمز رسیده و ما امروز خواستیم تا برداشت منابع از سد یامچی را فقط محدود به شرب کنند و از اختصاص آن به کشاورزی پرهیز شود.

نجفیان با یادآوری اینکه مردم تنها شش درصد هزینه تولید و انتقال آب را پرداخت می‌کنند و 94 درصد را دولت در مقابل سوبسید پرداخت می‌کند گفت: اگر مردم ارزش و بهای آب تولیدی را بدانند قطعا در بهینه مصرف کردن آن مشارکتی جدی خواهند داشت چرا که ما در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی انتظار داریم که معقول و منطقی باشد.

نجفیان در پایان سخنان خود ضرورت اصلاح و بازنگری قانون حوزه آب و مصرف آن را به همراه واقعی کردن قیمت آن یادآور شد و گفت: 80 درصد آب سطحی را مصرف می‌کنیم در حالی که این میزان در دنیا 40 درصد است.

 

فرماندار مشکین شهر نیز در این مراسم گفت: هنر صرفه جویی و دوری از اسراف و زیاد مصرف کردن باید به یک ارزش واقعی در جامعه تبدیل شود تا همه آن را یک مرام و الگوی ارزشمند بدانند.

ابراهیم امامی اظهار داشت: آنچه که در مکتب اسلام به عنوان اصل انکارناپذیر است توجه به بهینه مصرف کردن به ویژه منابع تجدید شونده است و باید امور اقتصادی و معیشتی خود را به گونه‌ای تنظیم کنیم تا کمترین آسیب بیشترین کارایی را در این حوزه شاهد باشیم.

وی اهمیت آب و مصرف بهینه آن را به عنوان الفبای حیات و آبادی زندگی جامعه اسلامی بیان کرد و گفت: این نعمت غیر قابل جایگزین است و باید در یک تفکیک حقیقی آب شرب بهداشتی با آب غیر این حوزه جداسازی شود تا بمانند کشورهای دیگر بتوانیم از منابع خود با دقت و نظارت بیشتر استفاده کنیم.

فرماندار مشکین‌شهر افزود: ما راه گریز و نجاتی جز قدر دانستن منابع آبی خود نداریم و به عنوان کالای با ارزش و استراتژیک باید قدر قطره‌قطره آن را بدانیم و از این نعمت پاسداری کنیم.

وی بحران امروز دنیا را بحران آب و امنیت غذایی برشمرد و گفت: روز به روز ابعاد این دغدغه و نگرانی مردم در این زمینه مشهود شده و اهمیت استفاده از منابع آبی و تامین غذای سالم بهتر و بیشتر دانسته می‌شود و هر کشوری که در این دو حوزه وابستگی داشته باشد با چالش‌های عظیم روبرو خواهد شد.

فرماندار مشکین‌شهر افزایش روز افزون جمعیت، گسترش زندگی شهرنشینی و رقابت مصرف کنندگان، محدودیت منابع تجدید شونده و بروز حوادث غیر مترقبه نظیر خشکسالی از علل و عواملی برشمرد که منابع آبی را در معرض خطر جدی قرار داده است.

این مسئول گفت: در مشکین‌ شهر بحران کم‌آبی به نسبت به سال‌های گذشته مشهود است و اگر مطابق با شعار سال یک عزم ملی و مدیریت جهادی در این حوزه شاهد نباشیم چالش‌ها و نگرانی‌های ما افزون تر خواهد شد.

وی عزم ملی در سایه عقلانیت و انسجام فکری و مدیریت جهادی را به همراه اقدامات تعهدی و رعایت الگوی مصرف ضروری بیان کرد و افزود: در دنیا با اقدامات سختگیرانه و بالا بردن نرخ آب مصرفی سعی کرده‌اند تا به هر شکل ممکن مدیریتی را در این حوزه انجام دهند اما متاسفانه در کشور ما این روند با نارسایی‌هایی روبروست.

فرماندار مشکین‌شهر در پایان بیان داشت: در کنار اصلاح و بازنگری تعرفه‌های آب هنر صرفه جویی در مصرف بهینه آب نیز باید از طریق تریبون‌های مختلف و رسانه تبلیغ و ترویج شود و در کنار آن سیاست‌های تشویقی برای مصرف کنندگان در نظر گرفته شود تا در صورت مصرف بهینه و مدیریت جامع در این زمینه بتوانند از نارسایی‌ها و گرفتاری‌های موجود خلاصی پیدا کنند.

کد خبر: 710
  تاریخ خبر : 1393/04/07
 عاشوري
 2239
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 35
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 9,711
  • بازدید دیروز : 7,981
  • کل بازدید : 9,446,865
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 18:46:24
  • شناسه IP شما : 3.145.131.238

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045