|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

استفاده از توانمندیهای بخش خصوصی برای تکمیل پروژه های بخش آب کشور

پنج شنبه سی ام مرداد ماه همزمان با روز دوم سفر ریاست محترم جمهوری به استان اردبیل، معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت منابع آب ایران به همراه مدیرعامل و معاونان و کارشناسان و تعدادی از مدیران محلی از پروژه سد گیوی بازدید نمودند.

پنج شنبه سی ام مرداد ماه همزمان با روز دوم سفر ریاست محترم جمهوری به استان اردبیل، معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت منابع آب ایران به همراه مدیرعامل و معاونان و کارشناسان و تعدادی از مدیران محلی از پروژه سد گیوی بازدید نمودند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در این برنامه گفت: در سفر هیئت دولت به استان اردبیل اعتبارات بسیار خوبی برای پروژه های آبی استان تدارک دیده شده است که با تخصیص آن این پروژه و دیگر پروژه های آبی استان جان تازه ای می گیرند.

مهندس رحیم میدانی تصریح کرد: متاسفانه با تزریق حداقلی منابع مالی بسیاری از پروژه های آبی کشور دوره طولانی برای تکمیل را طی کرده اند که سد گیوی نیز از جمله آنهاست و با تدابیر جدید این مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی عدم استقبال بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در بخش آب را متذکر شد و افزود: به دلیل پایین بودن بهای آب مصرفی در بخش کشاورزی و شرب متاسفانه بخش آب کشور نمی تواند از منابع مالی بخش خصوصی استفاده بهینه ای داشته باشد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو اظهار داشت: بخش آب کشور با برنامه ریزی مناسب ظرفیت بسیار مناسبی جهت سرمایه گذاری در بخش آب دارد که در آینده با معقول سازی قیمت آب شرب و کشاورزی می توان قدمهای بسیار مناسبی در این زمینه برداشته خواهد شد.

مهندس میدانی عنوان کرد: همه ما باید تلاش نماییم تا از فرصت بسیار مناسبی که برای بخش خصوصی ایجاد خواهد شد در جهت سرمایه گذاری در بخش آب بهره مند شویم و با این اقدام پروژه های آبی کشور جان دوباره ای خواهد گرفت.

وی عدم استقبال بخش خصوصی از سرمایه گذاری در بخش آب را یادآور شد و گفت: به دلیل عدم بازگشت سرمایه، بخش خصوصی آمادگی خوبی برای سرمایه گذاری در بخش آب را ندارد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو عدم مطابقت قیمت واقعی آب در بخش کشاورزی و شرب را عمده ترین مشکل بخش آب کشور ذکر کرد و افزود: تا قیمت آب بهای کشاورزی و شرب اصلاح نگردد قدمهای موثر و خوبی از طرف بخش خصوصی برداشته نخواهد شد.

وی در پایان با اعلام اینکه چندین سد در کشور داریم که متاسفانه علارغم آبگیری سد، به دلیل کمبود اعتبارات کار شبکه آن شروع نشده است، اظهار داشت: باید با تدابیر مناسب از بخش خصوصی و توانایی سرمایه گذاران این بخش جهت تکمیل پروژه ها استفاده نماییم.

کاهش 48 درصدی منابع مالی پروژه های آبی در سال جدید

در ادامه این جلسه مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در اعتبارات اعلامی امسال برای وزارت نیرو، نسبت به سالهای گذشته 48 درصد منابع مالی کمتری تدارک دیده شده است و این موضوع طرح های آبی کشور را با مشکل مواجه کرده است.

محمد حاج رسولیها، فروش اوراق مشارکت برای تکمیل پروژه سد گیوی را یاد آور شد و گفت: تاکنون بالغ بر 70 میلیارد ریال از اوراق مشارکت این پروژه به فروش رفته است.

وی با اعلام اینکه چیز مهمی از تکمیل سد گیوی بر جای نمانده است و به زودی عملیات اجرایی سد به پایان می رسد، عنوان کرد: باید برنامه ریزی مناسبی برای بعد از مرحله آبگیری این سد به عمل آید.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: از همان ابتدا می توان با تخصیص 10 میلیون مترمکعب از آب سد به بخش صنعت موجبات رشد و رونق صنعت در منطقه را فراهم کرد.

در ابتدای این بازدید مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در خصوص این پروژه گفت: سد کوثر با اهداف توسعه و بهبود نزدیک به 8 هزار هکتار از اراضی دیم و باغات شهر کوثر و کنترل سیلاب رودخانه گیوی و همچنین تامین آب شرب شهر و روستاهای اطراف شهرستان کوثر و ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت اهالی با ایجاد جاذبه های توریستی در حال احداث می باشد.

مهندس نجفیان افزود: عملیات اجرایی سد کوثر با امکان ذخیره سازی 76 میلیون مترمکعب از آبهای رودخانه گیوی از سال 83 شروع شده است که در حال حاضر 86 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تنها مشکل حال حاضر این پروژه را تامین منابع مالی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بالغ بر 13 میلیارد تومان به پیمانکار پروژه بدهکار هستیم و در صورت تامین 510 میلیارد ریال این پروژه به اتمام خواهد رسید.

مهندس نجفیان در ادامه اظهار داشت: خط انتقال و شبکه این سد نیز جهت آبیاری 10 هزار هکتار از اراضی منطقه در صورت حل منابع مالی شروع خواهد شد.

کد خبر: 736
  تاریخ خبر : 1393/05/31
 عاشوري
 1773
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 41
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 1,819
  • بازدید دیروز : 7,537
  • کل بازدید : 9,409,717
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/01 10:20:22
  • شناسه IP شما : 3.137.161.222

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045