|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نماینده مجری طرح‌های آبرسانی استان اردبیل:

آب شرب اردبیل بر خلاف ادعاها مطلوب است

نماینده مجری طرح‌های آبرسانی استان اردبیل گفت: آب شرب اردبیل به‌رغم برخی ادعاها و فضاسازی‌های کاذب از مطلوبیت برخوردار است که رفته‌رفته نیز بر کیفیت آن افزوده می‌شود.

جبرائیل رمضانی اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده نیاز آب اردبیل در افق آینده بیش از 60 میلیون متر‌مکعب است که در برنامه‌ریزی‌ها به‌دنبال دستیابی به این هدف تعیین شده هستیم.

نماینده مجری طرح‌های آبرسانی استان اردبیل یادآور شد: به‌دلیل افت آب‌های زیرزمینی در اردبیل با وجود اینکه سد یامچی برای اهداف کشاورزی طراحی و اجرایی شده بود 20 میلیون متر‌مکعب از ذخیره این سد به آب شرب اختصاص یافت که در سال 85 تصفیه‌خانه آب شرب اردبیل به ظرفیت تولید 1200 لیتر در ثانیه و 25 کیلومتر خط انتقال آب به شهر اردبیل با لوله بتنی اجرا شده است تا آب بعد از تصفیه به شهر اردبیل برسد.

رمضانی بیان کرد: برای ذخیره آب 100هزار متر‌مکعب مخزن که در شهر اردبیل احداث شده و آب از طریق شبکه توزیع در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم سیستم آب شرب اردبیل را شامل سد آب یامچی، تصفیه‌خانه اردبیل، مخازن ذخیره شامل مخازن شام اسبی، شهرک کوثر و کارشناسان و مخزن 60 هزار متر‌مکعبی شورابیل و 11 هزار متر‌مکعبی مرتفع واقع در این منطقه به همراه ایستگاه پمپاژهای زرناس و آبی‌بیگلو و چاه‌های تامین آب به تعداد 10 حلقه چاه در دشت آبی‌بیگلو و 25 حلقه چاه در کنار رودخانه بالیقلوچای در داخل شهر را پایش کرده است تا از لحاظ فیزیکی کنترل و نصب به صدور فرامین لازم اقدام کنیم.

نماینده مجری طرح‌های آبرسانی استان اردبیل گفت: سیستم کنترل و تله‌مترینگ اردبیل توسط شرکت آب منطقه‌ای اردبیل احداث و در حال بهره‌برداری است.

رمضانی در مورد کیفیت آب شرب اردبیل نیز عنوان کرد: کیفیت آب شرب تمام نقاط شهر توسط سیستم کنترل و تله‌مترینگ به صورت آنلاین از لحاظ کلر، کدورت و فشار اندازه‌گیری می‌شود و این تاسیسات با ارزش 80 میلیارد ریال احداث شده است.

رمضانی افزود: در شهر اردبیل به دلیل وضعیت شیب‌دار و اختلاف ارتفاع شهر وضعیت متغیری را در توزیع آب شاهد بودیم به‌طوری که توزیع آب از لحاظ دبی و فشار در تمامی نقاط شهر به‌صورت یکنواخت انجام نمی‌گرفت.

وی یادآور شد: برای رفع این مشکل زون‌بندی شبکه توزیع آب اردبیل که شامل سه زون است توسط شرکت آب منطقه‌ای اردبیل طراحی و در حال اجرا است.

نماینده مجری طرح‌های آبرسانی استان اردبیل ادامه داد: با همکاری فرمانداری و شهرداری اردبیل، راهنمایی و رانندگی و شرکت آب و فاضلاب استان زون 2 به شبکه توزیع وصل شده و در حال بهره‌برداری است و زون یک نیز در آینده نزدیک وارد مدار بهره‌برداری می‌رسد.

رمضانی تصریح کرد: عملیات اجرایی زون 3 نیز آغاز شده که قطعا در یکنواختی توزیع آب دبی و فشار آن تاثیرگذار خواهد بود.

سد یامچی با اهداف کشاورزی احداث شده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اینکه سد یامچی اردبیل یک سد کشاورزی بوده و فاقد برج آبگیر است در فصول گرم سال براثر رخداد پدیده لایه‌بندی عدم چرخش آب در داخل مخزن سد کیفیت آب شرب را با مشکلاتی روبه‌رو کرده بود.

نماینده مجری طرح‌های آبرسانی استان اردبیل بیان کرد: برای حل مشکل پس از تحقیقات و بررسی‌های فراوان توسط محققان و دانشگاهیان شرکت آب منطقه‌ای اردبیل دو برنامه را در دستور کار قرار گرفته است.

رمضانی ادامه داد: برنامه کوتاه‌مدت، احداث ایستگاه پمپاژ شناور و برنامه بلند‌مدت، احداث برج آبگیر برای سد یامچی اردبیل است.

وی یادآور شد: با تلاش و کوشش عوامل آب منطقه‌ای اردبیل مشاوران و پیمانکاران طرح کوتاه‌مدت شامل سه مجموعه بارج شناور ساخته شده و آب‌اندازی شده است.

نماینده مجری طرح‌های آبرسانی استان اردبیل بیان کرد: در حال حاضر حدود 600 لیتر در ثانیه آب را از لایه بالای سد برداشت کرده و به تصفیه‌خانه ارسال می‌کند که با راه‌اندازی آن بخشی از مشکلات آب شرب اردبیل مرتفع شده است.

رمضانی گفت: طرح بلند‌مدت که مشتمل بر احداث شفت اصلی به عمق 50 متر و قطر 9 متر و دارای 4 لوله آب‌آور و یک لوله آب‌بر به قطر 900 میلی‌متر جمعاً به طول 1200 متر به همراه سازه‌ روی شفت جرثقیل و آسانسور ساختمان شیرخانه در سد اردبیل در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: این پروژه نیز حدود 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که نیاز به 200 میلیارد ریال اعتبار دارد که  تلاش می‌کنیم با تخصیص اعتبار مورد نیاز تا سال آینده اتمام و به بهره‌برداری برسد.

نماینده مجری طرح‌های آبرسانی استان اردبیل افزود: با این اقدام برداشت آب از طریق برج آبگیر به صورت ثقلی انجام شده و آب خام مورد نیاز همیشه از لایه بالایی سد تا عمق 8 متری سطح آب برداشت خواهد شد.

احداث مدول دوم تصفیه‌خانه آب اردبیل نیاز ضروری است

رمضانی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده نیاز آب ساکنان اردبیل در افق بلند‌مدت حدود 60 میلیون متر‌مکعب خواهد بود که امیدواریم با اجرای طرح‌ها بتوانیم آب مورد نیاز را تامین کنیم و این در حالی است که هم‌اکنون تصفیه‌خانه آب اردبیل با حداکثر ظرفیت در حال بهره‌برداری است.

وی یادآور شد: بنابراین نیاز است که در مورد احداث مدول دوم تصفیه‌خانه اردبیل که نیاز به حدود 600 میلیارد ریال اعتبار است اقدام جدی انجام و در حداقل زمان نسبت به آغاز عملیات اجرایی اقدام شود که شرکت آب منطقه‌ای اقدامات اولیه را در این زمینه انجام داده اما برای حصول نتیجه در حداقل زمان مساعدت مقامات استانی را می‌طلبد.

نماینده مجری طرح‌های آبرسانی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به اینکه آب از طریق یک خط لوله به اردبیل منتقل می‌شود برای افزایش اطمینان‌بخشی نیاز است خط دوم انتقال نیز از تصفیه‌خانه به اردبیل اجرا شود که نیاز به حدود 300 میلیارد اعتبار دارد.

رمضانی در پایان گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی به‌منظور یاری رساندن به خادمان مردم برای تامین آب مورد نیاز لازم است همشهریان اردبیلی در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا شاهد کمبود آب نباشیم.

کد خبر: 812
  تاریخ خبر : 1393/11/29
  آخرین به‌روزرسانی : 1393/12/07
 رئیس اداره روابط عمومی
 2082
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 42
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 7,329
  • بازدید دیروز : 4,210
  • کل بازدید : 9,407,690
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 11:07:20
  • شناسه IP شما : 3.144.48.135

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045