|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل در سال 94 برگزار شد

استاندار اردبیل: معاون اول رئیس جمهور هفته آینده از پروژه های آبی استان بازدید می نماید

با حضور استاندار، فرماندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل و دیگر اعضای شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل، دومین جلسه این شورا در محل سالن شهید باهنر استانداری اردبیل برگزار شد.

دکتر مجید خدابخش در این جلسه گفت: باتوجه به حضور معاون اول در استان، می‌توانیم از این فرصت پیش آمده به نحو احسن استفاده کرده و با ارائه گزارشات و مستندات انتظار می‌رود در مورد مشکلات آب استان اقداماتی انجام شود.

وی در این راستا خواستار همکاری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، آب و فاضلات استان و جهاد کشاورزی برای ارایه برنامه‌های مشخص در این جلسه شد و افزود: برای استفاده از این فرصت باید در شورای اداری استان که با حضور معاون اول برگزار خواهد شد به صورت مستدل طرحی در این بخش ارائه کرده و از این مقام خواستار پیگیری آن باشیم.

استاندار اردبیل با اشاره به اینکه اردبیل قطب اصلی کشاورزی است افزود: بخش کشاورزی استان با همه مشکلاتش و از طرفی امنیت غذایی و تغذیه مردم در هر جهت ایجاب می‌کند که این بخش به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولین استان تبدیل شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد و ادامه داد: با این روند ممکن و مشکلات پیش‌رو در بخش کشاورزی و علی‌الخصوص تامین نیازهای آبی آن، لازم است که مسئولین برای حل مشکلات این بخش نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

عبور 17 استان از مزر خط قرمز در مصرف آب

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: 17 استان در سطح کشور از مرز خط قرمز در مصرف آب گذشته است.

مهندس داود نجفیان نیز در این جلسه گفت: متاسفانه 17 استان در سطح کشور از مرز خط قرمز در مصرف آب عبور کرده است. این زنگ خطر برای مقابله با بحران بی آبی جدی است و مقابله با آن ضروری بنظر می رسد. اهمیت این موضوع تا جایی است که در وزرات نیرو کمیته‌ای بنام بحران تشکیل شده است.

مهندس نجفیان به سیاست‌های غلط دولت قبلی در امر کشاورزی اشاره کرد و افزود: متاسفانه طرح‌های اجرا شده پتانسیل منابع آبی را هیچ گونه افزایش نداده است. شورای عالی آب در بخش کشاورزی برای مصرف آب چاره‌ای جز محدودیت مصرف ندارد و تنها راه کار پیش رو افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی است.

وی افزایش تولید و صنعتی کردن مصرف در بخش کشاورزی را یکی از اقدامات اصلی دانست و ادامه داد: برای  افزایش تولید و صنعتی کردن مصرف در امر کشاورزی هنوز اقدامات آنچنانی صورت نگرفته است. چنانچه در سال قبل شاهد تولید 850 هزار تن محصول سیب زمینی با حدود 160 میلیون متر معکب آب مصرف شده که متاسفانه با درآمد نزدیک به 500 میلیارد تومان روبرو شدیم؛ اما باز با تجربه سال گذشته امسال نیز شاهد کشت سیب‌زمینی هستیم. این درحالی است که در شورای حفاظت به طوری کلی در چند استان کشور کشت محصولات پر مصرف ممنوع شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل درباره وضعیت سد‌ها در کشور گفت: در حال حاضر چند سد در کشور به بهره‌برداری رسیده اما متاسفانه برداشت از آنها متوقف شده است. قرار است از سد شهریار حتی 1 متر معکب آب نیز برداشت نشود. سد ونیار که میلیاردها ریال برای ساخت این سد هزینه شده بود اما اکنون همه آب‌های سد به رودخانه هدایت شده‌اند.

 مهندس نجفیان به آینده‌نگری کشور ترکیه در زمینه حفاظت از آب و به الگو‌برداری از این کشور اشاره کرد و گفت: کشور ترکیه از لحاظ منابع آبی شرایط فوق‌العاده‌ای دارند. بیشترین رقم بودجه اختصاصی به جلوگیری از تبخیر آب در انتقال آنها و کل کانال‌های کشور مورد نظر مجهز به این امکانات است. 11 میلیارد دلار بودجه کشور ترکیه را به این امر اختصاص داده‌اند. همه فعالیت این کشور در امر کشاورزی متمرکز به آبیاری تحت فشار و قطره‌ای شده است. نکته جالب اینجاست که 30 درصد مصرف آب این کشور به بخش کشاورزی تعلق دارد.

وی در پایان پیشنهاد تشکیل اتاق فکر را به استاندار اردبیل  ارایه و خاطر نشان کرد: در حال حاضر استان قزوین در تشکیل اتاق فکری در زمینه آب به مدیریت استانداری قزوین یکی از استان‌های پیشگام در این امر است. ضروری است که استان اردبیل نیز همچون استان قزوین از نظرات نخبگان، اندیشمندان و صاحب نظران در اتاق فکر برای حل مشکلات آب استفاده کند.

در ادامه این جلسه معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت انسداد چاههای غیر‌مجاز در سطح استان تصریح کرد: در سال جاری نیز با قدرت تمام نسبت به مسدود کردن چاههای غیرمجاز با احکام قضایی اقدام خواهیم کرد.

معاون شرکت توزیع نیروی برق استان:

استان اردبیل در نصب کنتورهای هوشمند جز اولین استان‌های کشور است

معاون شرکت  توزیع نیروی برق استان نیز در این جلسه گفت: استان اردبیل در نصب کنتورهای هوشمند آب و برق جز اولین استان‌های کشور است.

قدیمی افزود: در عرض دو سال گذشته در نصب کنتورهای هوشمند آب و برق 950 کنتور در سطح استان نصب کرده‌ایم این خود به این معنی است که در دو سال سپری شده هیچ‌گونه کنتور معمولی در بخش کشاورزی نصب نشده اشت.

وی گفت: در بحث برق‌دار کردن چاههای کشاورزی در برنامه توسعه پنجم مقرر شده 20 حلقه چاههای کشاورزی سالانه برق‌دار شود و با این روند پیش‌بینی می‌شود طی 5 سال آینده کلیه چاهها برق‌دار شوند.

 وی در پایان گفت: با توجه به مشکلات پیش رو و نبود اعتبارات کافی برای برق‌دار کردن چاهها، کشاورزانی که خود داوطلبانه اقدام به برق‌دار کردند شرکت برق استان با اخذ هزینه از کشاورزان اقدام به نصب کنتور کرده است.

 مدیر عامل آب و فاضلاب استان:

تاکید شورای عالی آب برای استفاده از آب‌های پساب در بخش‌های تولیدی و صنعتی

مدیر عامل آب و فاضلاب استان نیز گفت: شورای عالی آب برای استفاده از آب‌های پساب در بخش صنعتی و تولید تاکید بسیار دارد تا با عملی شدن این امر در بخش های تولیدی و صنعتی استفاده از آب‌های پساب نهادینه شود.

علی خاک‌نژاد به مزایای استفاده از آب‌های پساب اشاره کرد و ادامه داد: آب‌های پساب جز آب‌های پایدار و مطمئن هستند. میزان پساب تولیدی در شهر اردبیل 22 میلیون متر مکعب که در افق 1405 به 37 میلیون متر معکب خواهد رسد و نهایا در مجموع ما الان 28 میلیون متر مکعب پساب تولید می‌کنیم و 84 میلیون متر مکعب در افق 1405 تولید خواهد شد.

وی به شبکه فاضلاب استان اشاره کرد و افزود: تا‌کنون 506 کیلومتر در سطح شهر اردبیل شبکه فاضلاب راه‌اندازی شده  و 250 کیلومتر در قسمت‌های اصلی شهر کار شبکه هنوز در دست اقدام است. هزینه همین قسمت‌های در دست اقدام 7 صدو پنجاه میلیارد ریال برآورد شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان :

ارایه برنامه مدون برای دشت‌های اردبیل

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: برای دشت اردبیل برنامه مدون طرح‌ریزی شده است.

پرتوی گفت: برای دشت اردبیل یک برنامه منظم و مدون طرح‌ریزی شده است چنانچه این برنامه مدون را در سال گذشته به صورت مکتوب جهاد کشاورزی به استاندار اردبیل تقدیم کرد.

وی در رابطه با الگوی مشخص کشت چنین گفت: در بخش‌هایی از شهرستان‌ها همچنین الگویی مشخص کشت نیز ارایه شده است خوشبختانه این الگوی مشخص در 5 شهرستان ملزم به رعایت شده‌اند.

وی در پایان افزود: با توجه به اینکه در مهار آبهای مرزی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی استان 13 هزار و پانصد و هفتاد میلیارد ریال قرار داد بسته شده است امیدواریم که در هفته آینده پیمانکار نسبت به عملیاتی کردن این کار و  تجهیزات کارگاه اقداماتی انجام دهد.

کد خبر: 855
  تاریخ خبر : 1394/04/24
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/02/22
 رئیس اداره روابط عمومی
 1572
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 33
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 6,974
  • بازدید دیروز : 4,210
  • کل بازدید : 9,407,335
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/30 11:07:20
  • شناسه IP شما : 3.145.131.28

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045