|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در نشست مشترک شرکت آب منطقه ای اردبیل و سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح شد؛

نیازمند تغییر نگاه در بخش کشاورزی هستیم

نشست مشترک شرکت آب منطقه ای اردبیل و سازمان جهاد کشاورزی استان با حضور مدیران، معاونین و کارشناسان با موضوع تبیین طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل در این نشست با ضروری دانستن تداوم همکاری های مشترک بین دو مجموعه، رشد و توسعه کشاورزی در استان را منوط به همدلی و همزبانی در بین این دو مجموعه عنوان کرد.

مهندس داود نجفیان تصریح کرد: خوشبختانه همکاری و هماهنگی بسیار خوبی اخیرا در وزارت خانه های نیرو و جهاد کشاورزی شکل یافته است که با انتقال آن به مجموعه های پایین دستی افق روشنی را برای رشد و توسعه کشاورزی می توان ترسیم کرد.

وی لزوم تغییر الگوی کشت و بکارگیری آبیاری نوین و صنعتی را در مجموعه کشت محصولات کشاورزی متذکر شد و عنوان کرد: با وجود افت آبهای زیرزمینی و احتمال تشدید بحران آب در آینده نزدیک، با توسعه همکاریهای دوجانبه و انتقال آن به مردم علی الخصوص کشاورزان می توان بر مشکلات آتی فائق آمد.

مهندس نجفیان رعایت استانداردهای مصرف آب در بخش کشاورزی را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: هماهنگی دستگاههای ذیربط برای به حداقل رساندن تاثیرات منفی کشاورزی سنتی می تواند راهگشای اصلی در خصوص موضوع بحران های آتی آب باشد.

وی با اشاره به اینکه کشور ما رتبه اول را در بین کشورهای جهان در خصوص مصارف آب دارد عنوان کرد: متاسفانه تا بحال 80 درصد منابع آب را در گذشته را مصرف کرده ایم و با تلاش جمعی باید این رقم را در سالهای آتی به 40 درصد برسانیم که کار بسیار مشکلی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل توسعه کشاورزی برای بالا بردن راندمان تولید محصولات کشاورزی را منوط به تغییر نگاه در کاشت محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: تنها با تغییر نگاه از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و صنعتی است  که می توان از تشدید بحران در آینده جلوگیری کرد.

وی مشارکت، همکاری و همراهی مردم با دستگاههای اجرایی بخش آب و کشاورزی را یکی دیگر از راههای جلوگیری از هدررفت آب در بخش های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت دانست و گفت: با آشنا کردن مردم از تهدیدها و آسیب های کشاورزی سنتی می توان گامهای موثری برای جلوگیری از تشدید بحران آب برداشت.

مهندس نجفیان گفت: خوشبختانه در دولت جدید عزم جدی و حساسیت ویژه ای به موضوع آب و مسایل زیست محیطی می شود و این عزم جدی با همراهی و همدلی مسئولین ذیربط و مردم به اوج خود خواهد رسید.

وی تشکیل جلسات مستمر با عنوان شورای عالی آب با حضور مقامات عالی رتبه نظام در دولت جدید را نشان از حساسیت موضوع آب عنوان کرد و افزود: در حالی که در 8 سال قبل از دولت تدبیر و امید فقط 2 بار جلسه شورای عالی آب در کشور تشکیل یافته بود، در دولت فعلی در طول 3 سال گذشته 12 بار این جلسات تشکیل یافته که نشان از حساسیت این موضوع است.

مهندس نجفیان ذخایر آبی در سفره های زیرزمینی را بسیار پرارزش دانست و افزود: در حالی که در دنیا دست زدن به ذخایر و منابع آبهای زیرزمینی را امری نادرست می دانند در کشور ما در سالیان گذشته بالغ بر 110 میلیارد مترمکعب از این آبها مصرف شده است و باید اقداماتی برای کم کردن از اینگونه مصارف بعمل آید.

این مسئول همچنین ترویج کشت محصولات کم مصرف در مناطق کم آب استان را کاری درست عنوان کرد و گفت: علی رغم اینکه این کار باید در چندین دهه گذشته انجام می گرفت، این حرکت از جمله کاشت زعفران و پسته در منطقه ارشق کاری بسیار مناسبی است که باید به دیگر مناطق کم استان گسترش یابد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اعلام اینکه در حال حاضر در بحث آب شرب کلیه شهرستانهای استان مشکل داریم، اظهار کرد: در حال حاضر تصفیه خانه آب اردبیل با حداکثر ظرفیت کار می کند و فاز دوم این تصفیه خانه در دست اجراست در حالی که طبق برنامه ریزی باید ما در 10 سال آینده به این نقطه می رسیدیم.

وی نداشتن ابزار در تحویل آبهای سطحی به کشاورزان را از جمله مشکلات هدررفت آب و افزایش مصرف آن عنوان کرد و گفت: این مشکل با نصب کنتورهای هوشمند در چاههای کشاورزی تقریبا کنترل شده است ولی متاسفانه به دلیل نداشتن ابزار کنترل در خصوص آبهای سطحی هنوز مشکل داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این نشست با اشاره به همدلی موجود در بین مجموعه آب و کشاورزی از آمادگی این سازمان برای گسترش کشاورزی مدرن و صنعتی در استان خبر داد.

مهندس عدیل سروی اظهار داشت: در حالی که از سال 83 تا سال 93 تنها 15 هزار هکتار از اراضی استان زیر آبیاری تحت فشار رفته بود در سال 94 بیش از 4 هزار هکتار از اراضی را با آبیاری تحت فشار زیر کشت برده ایم.

وی تغییر اراضی کشاورزی، ضعف صنایع تبدیلی و تکمیلی و کمبود آب را سه تهدید اصلی بخش کشاورزی استان ذکر کرد و گفت: نقش آب در این بین قابل کتمان نیست و باید با همکاری مستمر دستگاههای اجرایی بخش آب و کشاورزی و استفاده از نظرات کارشناسان و صاحب نظران بر این مشکل چیره شد.

مهندس سروی با اشاره به آسیب های خشکسالی بر محصولات کشاورزی در سالیان اخیر در سطح استان تصریح کرد: خوشبختانه با بارش های صورت گرفته در یکسال اخیر راندمان تولید محصولات کشاورزی در سال جاری مناسب بود و با مدیریت صحیح مصرف آب در این بخش شاهد شکوفایی بیشتر نیز خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان جزئی نگری و بخش نگری به موضوع آب و کشاورزی را یک آسیب جدی عنوان کرد و گفت: با ایجاد فضای همدلی و همفکری در بین مجموعه آب و کشاورزی استان می توان گامهای موثری در رشد و توسعه کشاورزی در استان برداشت و این بخش را متحول کرد.

وی در پایان پرهیز از نگاه گذشته به آب با عنوان کالای قابل فروش را یادآور شد و گفت: دیگر زمان نگاه سنتی به مصرف آب در بخش های مختلف از جمله کشاورزی کارساز نیست و باید کارشناسانه و مدبرانه با این امر برخورد شود.

کد خبر: 883
  تاریخ خبر : 1394/07/21
 رئیس اداره روابط عمومی
 1552
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 36
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 3,482
  • بازدید دیروز : 7,537
  • کل بازدید : 9,411,380
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/01 14:00:31
  • شناسه IP شما : 18.191.132.194

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045