|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با حضور معاون امور عمرانی استاندار اردبیل؛

همایش «بررسی پدیده ال‌نینو و اثرات احتمالی آن بر استان اردبیل» در شرکت آب منطقه ای اردبیل برگزار شد

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل در همایش «بررسی پدیده ال‌نینو و اثرات احتمالی آن بر استان اردبیل» که به همت شرکت آب منطقه ای اردبیل ترتیب یافته بود، به پدیده ال‌نینو به عنوان یک پدیده آب و هوایی جدید اشاره کرد و ادامه داد: هر دو سال تا هفت سال ما یک بار ناهنجاری‌های بزرگ آب و هوایی را در کره زمین شاهد هستیم که این رخداد اقلیمی که بر اثر رها شدن انرژی انباشته‌ شده در اقیانوس‌های جهان رخ می‌دهد، برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را به همراه داشته است.

علی آذرنژاد نشانه اولیه این پدیده را تغییر جهت جریان آب‌های گرم و سرد اعلام کرد و گفت: ‌در 50 سال گذشته وقوع پدیده ال‌نینو که نشانه‌های آن را می‌توانیم در وقوع خشکسالی‌ها و افزایش بارش‌ها در برخی از مناطق مشاهده کنیم، ساکنان کره زمین را با مشکلات و دغدغه‌هایی روبه‌رو کرده است.

وی با یادآوری اینکه پژوهشگران استان باید در مورد وقوع این پدیده و بحران‌های به وجود آمده ناشی از بروز آن به مانند خشکسالی و بارندگی‌های کم، توجه داشته باشند، تصریح کرد: باید در شمال، جنوب و مرکز استان ابعاد این پدیده و تغییرات الگویی اقلیمی مورد توجه قرار گیرد تا یک فرصت استثنایی به وجود آید تا بیشتر و بهتر بتوانیم حرکت‌های درست و منطقی را انجام دهیم.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل ضرورت توجه دستگاه‌های مختلف اجرایی را به بها دادن آمار و اطلاعات دقیق هواشناسی یادآور شد و بیان کرد: سامانه جدید هواشناسی در قالب نصب یک رادار در شهرستان گرمی در دست اجراست که امیدواریم با نصب و راه‌اندازی این سامانه امکان پیش‌بینی دقیق‌تر وضعیت جوی و هواشناسی به وجود آمده و بخشی از دغدغه‌ها و مشکلات در این حوزه برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل نیز در همایش بررسی پدیده ال‌نینو و اثرات احتمالی آن بر استان اردبیل که در سالن اجتماعات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برگزار می شد، از ساماندهی 76 کیلومتر از مسیر رودخانه‌های مرزی و غیرمرزی استان اردبیل با هدف جاری شدن روان بارندگی‌ها خبر داد و گفت: هدف اصلی از برگزاری این همایش اخبار منتشر شده در بروز پدیده ال‌نینو بوده که از سوم مرداد ماه امسال گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های وقوع این پدیده برخی نگرانی‌ها را نیز به وجود آورده است.

مهندس داود نجفیان با اشاره به اهم اقدامات انجام گرفته شرکت در جهت حفاظت و پیشگیری و کاهش خسارات سیلاب در رودخانه های استان اظهار داشت: در همین راستا یک هزار و 843 کیلومتر از رودخانه های استان نقشه برداری شده و مطالعات تعیین بستر و حریم انجام گرفته است.

وی با اعلام اینکه، اعلام عمومی حدبستر و حریم رودخانه ها بطول یک هزار و 550 کیلومتر انجام گرفته است، تصریح کرد: روپر گذاری (نشانه گذاری) حد بستر رودخانه ها بطول 260 کیلومتر، لایروبی و بازگشایی نقاط حادثه خیز رودخانه ها بطول 115 کیلومتر، نصب تابلوی هشدار سیل در نقاط حادثه خیز رودخانه ها به تعداد 309 عدد و بکارگیری گروههای گشت و بازرسی بمنظور حفاظت از بستر و حریم و منابع آبی را از دیگر اقدامات شرکت در راستای حفاظت و پیشگیری و کاهش خسارات سیلاب در رودخانه های استان ذکر کرد.

مهندس نجفیان با گرامیداشت هفته کاهش بلایای طبیعی و ایمنی در برابر زلزله با هدف ارتقای آمادگی دستگاه‌های مختلف اجرایی استان در کاهش آسیب‌ها و خطرات ناشی از آن گفت: شرکت آب منطقه‌ای به عنوان عضو کارگروه‌های سازمان مدیریت بحران تلاشش بر حفظ آمادگی و ارتقای توانمندی‌ها بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه برخی حوادث رخ داده در برخی از استان‌ها نظیر استان ایلام در 100 سال اخیر بی‌سابقه بوده و در کمتر از 24 ساعت بیش از 189 میلی‌متر بارش اتفاق افتاده است، افزود: این میزان بارش با آمار و ارقام بارش‌های چند سال اخیر برابری می‌کند که وقوع این بارش‌ها زمینه‌ای را فراهم کرده تا شاهد وقوع و رخداد سیلاب در برخی از مناطق کشور باشیم.

نجفیان تصریح کرد: متاسفانه وقوع این حوادث و سیلا‌ب‌ها که همراه با خسارت زیادی بوده زنگ هشدار را برای ما به صدا درآورده تا نسبت به مدیریت وقوع سیلاب و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها اقدامات مطلوب و مناسب انجام شود.

این مسئول ادامه داد: وقوع این سیلاب نه تنها جان 30 نفر را گرفت بلکه خساراتی را به همراه داشت در حالی که به راحتی می‌‌توانیم با جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه با این پدیده مقابله کرده و زمینه رفع برخی از این نابسامانی‌ها را به وجود آوریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل یادآور شد: به دور از رخداد پدیده ال‌نینو در طغیان رودخانه‌ها و بارش‌هایی که در مناطق مختلف رخ می‌دهد باید از ساخت و سازهای بی‌رویه در حاشیه رودخانه‌ها جلوگیری شود تا زمینه‌ای فراهم آید تا در یک مسیر درست هدایت‌های آب‌های سطحی فراهم شود.

نجفیان با بیان اینکه ساماندهی مسیر رودخانه‌ها در استان اردبیل جزو اولویت‌های اصلی است، عنوان کرد: 76 کیلومتر ساماندهی رودخانه استان به ویژه در مناطق مرزی و با هدف کنترل سیلاب انجام شده و تلاش‌مان بر این است تا با پرهیز از ساخت و سازهای بی‌رویه نسبت به ساماندهی مسیر رودخانه‌ها و جلوگیری از وقوع سیلاب اقدامات لازم به انجام برسد.

وی با بیان اینکه پدیده ال‌نینو شایعه نبوده بلکه توان ما را در مقابله با چنین پدیده‌هایی افزایش داده است، افزود: حداقل ثمره این شایعه اگر درست باشد حفظ آمادگی نیروهای ما است تا بتوانیم برای مقابله با چنین رخدادهایی آمادگی‌مان را حفظ کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ضرورت اطلاع‌رسانی دقیق در این ارتباط را بیان کرد و یادآور شد: باید نسبت به روشنگری‌ها و شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دقیقی از وقوع چنین پدیده‌هایی اقدامات سریع‌تر و واقعی‌تری را به انجام برسانیم.

کد خبر: 915
  تاریخ خبر : 1394/10/03
 رئیس اداره روابط عمومی
 1119
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 72
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 10,778
  • بازدید دیروز : 22,356
  • کل بازدید : 9,284,792
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/10 11:14:27
  • شناسه IP شما : 18.207.161.212

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045