|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

به همت اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل؛

خبرنگاران رسانه های گروهی استان از طرح های تعادل بخشی آبهای زیرزمینی مشگین شهر بازدید کردند

به همت اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل، بیست و یکم دی ماه سالجاری خبرنگاران رسانه های گروهی استان اردبیل از اجرای طرح های تعادل بخشی آبهای زیرزمینی مشگین شهر بازدید کردند.

به گزارش اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل، ارسلان فرجی صبح امروز در جمع خبرنگاران در بررسی اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی منابع آب در مشگین‌شهر اظهار کرد: خداوند متعال تمام نعمات خود را از آب و خاک و طبیعت غنی گرفته تا زیبایی‌های دلنواز به این شهرستان داده است به طوری که این شهرستان با 3 هزار و 800 کیلومتر بزرگترین شهرستان استان اردبیل بعد از مرکزیت این استان است.

وی وجود منابع آب غنی در این شهرستان را با دایر بودن رودخانه‌های فصلی و دایمی یادآور شد و افزود: کل منابع آب این شهرستان اعم از سطحی و زیرزمینی 346 میلیون مترمکعب است که سالانه از این منابع آب استفاده می‌شود.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر گفت: 306 میلیون مترمکعب از این آب در قالب 16 رودخانه دایمی و 200 چشمه خودجوش طبیعی آب سطحی به شمار می‌رود و 40 میلیون مترمکعب دیگر نیز منابع آب زیرزمینی محسوب می‌شود.

فرجی بیان کرد: در حال حاضر زارعان و باغداران مشگین‌شهر از این آب و ثانیه‌های جاری بودنش استفاده می‌کنند به طوری که بیشتر این آب‌ها توسط حوزه مشگین‌شهر تولید و مصرف می‌شود و برای مهار آب‌های مرزی نیز برنامه‌ریزی‌های خاصی انجام شده است.

این مسئول یادآور شد: 80 درصد تولید آب در مشگین‌شهر مربوط به خود حوزه این شهرستان است به طوری که در این شهرستان 11 سد کوچک و بزرگ روی رودخانه‌ها احداث شده تا با ذخیره‌سازی 129 میلیون مترمکعب منابع آب را در این سدها شاهد باشیم.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر به برنامه مطالعاتی و اجرایی چهار سد کوچک و بزرگ نیز با حجم تقریبی 24 میلیون مترمکعب اشاره کرد و گفت: سطح بزرگ احمدبیگلو نیز در تامین آب شرب و کشاورزی این شهرستان در حال احداث است.

فرجی عنصر سه عامل ثروت را علم و تکنولوژی و داشتن اطلاعات دقیق حاکمان و دولتمردان اعلام کرد و افزود: آب به عنوان کالای با ارزش در زندگی موجودات و جامعه بشری نقش غیرقابل انکار دارد و حفاظت آن نیازمند اهتمام و عزم و اراده جدی است.

فرجی نقش رسانه‌ها را در اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ استفاه درست از منابع آب یادآور شد و بیان کرد: باید به این باور برسیم که مملکت ما با بحران آب روبه‌رو است به طوری که در حال حاضر 17 استان کشور با خطر کسری منابع آب در دشت‌ها روبه‌رو هستند و 50 درصد دشت‌ها نیز در کشور ممنوعه اعلام شده است.

وی با بیان اینکه 90 درصد منابع آب تولیدی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که از این رقم نیز 60 درصد ذخایر زیرزمینی است، یادآور شد: در حال حاضر در کشور با 110 میلیارد مترمکعب کسری مخزن روبه‌رو هستیم.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر ادامه داد: متوسط بارندگی در کشورمان نیز با 350 میلی‌متر پایین‌تر از نرمال و میانگین متوسط است و عمده دلیل آن نیز حفاری‌های غیرمجاز و چاه‌های غیرمجازی است که از آن در بخش کشاروزی بهره‌برداری می‌شود.

فرجی تصریح کرد: در کنار اضافه برداشت از چاه‌های غیرمجاز ما امروز با کسری مخزن و همچنین فرونشست دشت‌ها روبه‌رو هستیم که قطعا این آسیب‌ها و مشکلات باید رفع شده و در حل آنها تلاش شود.

وی آب را امانت نسل آیندگان در دست نسل امروز توصیف کرد و گفت: ما باید این منابع را به سلامت و با صیانت کامل به نسل آینده انتقال دهیم.

مدیر امور منابع آب مشگین‌شهر اهمیت اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی و مصرف بهینه آب را در بخش شرب و بهداشتی یادآور شد و عنوان کرد: سخنان مقام معظم رهبری برای همه ما در این حوزه حجت است و بهتر است در گذر از بحران آب که تهدید آن بیشتر از مسائل امنیتی است بتوانیم با هوشمندی و دقت نظر عمل کنیم.

فرجی افزود: ما دست به دست هم دادیم تا از بحران کم آبی و بی‌آبی به سلامت عبور کنیم که در این زمینه رسانه‌ها و مطبوعات با نگاه تیزبینانه و دلسوزانه خود می‌توانند مدیران و مسئولان را در گذر از این شرایط بحرانی همراهی کرده و راهنمایی کنند.

کد خبر: 921
  تاریخ خبر : 1394/10/22
 رئیس اداره روابط عمومی
 1103
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 70
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 16,627
  • بازدید دیروز : 19,258
  • کل بازدید : 9,268,285
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/09 13:55:43
  • شناسه IP شما : 44.200.39.110

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045