|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

ششمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل برگزار شد؛

استاندار اردبیل: تغییر الگوی کشت به منظور مدیریت منابع آب و خاک استان ضرورت دارد

با حضور استاندار و معاون امور عمرانی وی، دادستان و دیگر اعضاء ششمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل در سالن شیخ صفی استانداری اردبیل برگزار شد.

استاندار اردبیل در ششمین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل با اشاره به تاثیر نوع و میزان کشت گونه های کشاورزی در مصرف آب، تغییر الگوی کشت در اراضی کشاورزی استان را به منظور مدیریت بهینه منابع آب و خاک خواستار شد.

مجید خدابخش گفت: مدیریت منابع آب و خاک به منظور ایجاد ارزش افزوده باید مبنای علمی داشته باشد و سازمان جهاد کشاورزی استان در این رابطه رسالت بزرگی برعهده دارد.
وی افزود: میزان تولید محصول در گلخانه بیشتر و مقدار مصرف آب در آن کمتر از اراضی کشاورزی است و دانشگاهیان ومتولیان امر باید با ترویج تولید دانش بنیان برای مدیریت تنوع و محل کشت محصولات در استان برنامه ریزی و تلاش کنند.
وی اظهار کرد: در حالی که 34 درصد جمعیت استان، کشاورز یا با بخش کشاورزی مرتبط هستند، کشت و استفاده بهینه از اراضی کشاورزی استان باید برنامه ای علمی و منسجم داشته باشد.
خدابخش از دادستان های عمومی و انقلاب شهرستان های استان به جهت همکاری قابل توجه در مقابله با متجاوزان به منابع آب استان قدردانی کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از سیاست های اصلی شرکت در سالجاری تنگ کردن عرصه برای بهره برداران غیرمجاز می باشد گفت: با تشکیل و فعالیت 19 گروه گشت و بازرسی در دشت های استان متشکل از 46 نفر، 96 حلقه چاه غیر مجاز برداشت آب انسداد و 45 کنتور هوشمند بر چاه های مجاز استان در سال جاری نصب شده است.

مهندس بهروز محمدی اظهار داشت: از محل انسداد 96 حلقه چاه غیر مجاز در سالجاری بیش از 3 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است.

وی با اشاره به تشکیل ششمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب در سطح استانی، خواستار تداوم تشکیل جلسات در سطح شهرستانها شد و افزود: در 9 ماهه اول سالجاری بیش از 20 جلسه حفاظت از منابع آب در سطح شهرستانها تشکیل یافته است.

مهندس محمدی تصریح کرد: با فعالیت های اکیپ گشت و نظارت در سطح استان از حفر 158 حلقه چاه غیر مجاز در 9 ماهه اول سال جلوگیری شده و از اضافه برداشت 46 حلقه چاه غیرمجاز نیز توسط این اکیپ ها ممانعت شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل با بیان اینکه طبق برنامه عملیاتی شورای حفاظت باید 3.2 میلیون متر مکعب از محل تعادل بخشی آبهای زیرزمینی صرفه جویی می شد که تا بحال با اقدامات صورت گرفته 4.54 میلیون مترمکعب صرفه جویی شده است که از برنامه عملیاتی جلوتر هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در 9 ماهه اول سالجاری 45 کنتور هوشمند بر روی چاهها در سطح استان نصب شده است، عنوان کرد: از محل احیاء و تعادل بخشی نیز به تعداد 192 مورد کنتور هوشمند در دست خرید داریم تا بر روی چاهها نصب گردد.

مهندس محمدی افزود: در حال حاضر 934 چاه در سطح استان مجهز به کنتور هوشمند هستند و بر روی 94 مورد از چاههای دیزلی نیز کنتور حجمی نصب شده است.

وی اصلاح پروانه های بهره برداری چاههای کشاورزی در دشت ممنوعه اردبیل را از دیگر اقدامات انجام گرفته شرکت در 9 ماهه اول سالجاری عنوان کرد و افزود: در همین مدت با اصلاح پروانه بیش از 2 هزار حلقه چاه، 10 درصد از حجم تخلیه کاهش یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل برگزاری نشست مشترک با دادستانها، قضات و دادیاران، برگزاری جلسه با خانه کشاورز، تهیه تفاهم نامه و تشکیل کمیته مصرف بهینه آب بین شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی، برگزاری همایش بحران آب با مشارکت دستگاههای اجرایی استان، برگزاری همایش مدیریت مصرف با محوریت طرح احیا با مشارکت شرکت های تابعه وزارت نیرو در استان، برنامه ریزی برای اجرای طرح داناب جهت مشارکت 35 هزار دانش آموز در سطح استان، برگزاری نشست های خبری و تورهای بازدید خبرنگاران، توزیع بروشور و اقلام تبلیغاتی، برگزاری نشست با ائمه جماعات جهت استفاده از پتانسیل آنها و برگزاری 12 نشست با بهره برداران از منابع آب را از جمله اقدامات شرکت آب منطقه ای اردبیل در راستای عملی نمودن طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی عنوان کرد.

مهندس محمدی طول رودخانه های و مسیل های استان را بیش از 3 هزار و 400 کیلومتر عنوان کرد و گفت: از این مقدار تا بحال حدود یک هزار و 843 کیلومتر نقشه برداری و مطالعه شده و یک هزار و 668 کیلومتر نیز اعلام عمومی حد بستر و حریم شده است.

وی در پایان با اعلام اینکه تا بحال 260 کیلومتر از حد بستر رودخانه ها روپرگذاری (نشانه گذاری) شده است، تصریح کرد: در همین مدت 74 کیلومتر از طول رودخانه های استان ساماندهی شده و 115 کیلومتر نیز لایروبی و نقاط حادثه خیز آنها بازگشایی شده و علاوه بر نصب 309 مورد علائم هشدار سیل بر روی رودخانه ها از برداشت غیرمجاز مصالح رودخانه ای در 57 مسل رودخانه ای در سطح استان جلوگیری شده است.
 

کد خبر: 924
  تاریخ خبر : 1394/10/27
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/01/25
 رئیس اداره روابط عمومی
 1506
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 43
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 1,826
  • بازدید دیروز : 7,537
  • کل بازدید : 9,409,724
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/01 10:20:22
  • شناسه IP شما : 3.14.6.194

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045