تبیین نقش رسانه های چاپی در گردشگری مذهبی، مطالعه موردی: مشهد

چکیده

نقش رسانه ها در ابعاد گوناگون جامعه بر هیچکس پوشیده نیست این نقش می تواند حمایت کننده و یا تضیف کننده باشد هدف پژوهش حاضر، مرور ادبیات اسنادی درباره نقش رسانه های چاپی در گردشگری مذهبی و تحلیل و اولویت بندی نقش ها با استفاده از قضاوت خبرگان است. رویکرد اصلی این پژوهش تعیین کارکرد عملی بواسطه بهره گیری از کارکرد نظری آمیخته با تجربیات جامعه خبرگان انتخابی است. خبرگان انتخابی 11 نفر از بین اساتید دانشگاهی یا مدیران حوزه رسانه بودند، نتایج نشان داد رسانه های چاپی نقش موثری در تعمین باور و حس مذهبی دارد. نمره اختصاصی هر نقش نیز استخراج  گردید که می تواند راهنمای کاربردی برای رسانه های چاپی جهت پاگذاشتن عملیاتی به این وادی باشد. علاوه بر نتایج، الگو و روش کار نیز می تواند راهگشای تعیین موانع احتمالی و تنگناهای پنهان فصل مشترک رسانه و گردشگری مذهبی باشد. 

تبیین نقش رسانه های چاپی در گردشگری مذهبی، مطالعه موردی: مشهد

 

تورج مهدی زاده ملاباشی1، اکبر نصراللهی2، ابراهم فیاض3، ناصر پورصادق4

1 دکترای مدیریت رسانه،دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام مشهد، رئیس گروه تحقیقات کاربردی  شرکت آب منطقه ای اردبیل

ttouraj@gmail.com

2 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی  واحد تهران مرکز، ایران

akbar.nasrollahi@gmail.com

3 دانشیار دانشگاه تهران، ایران

efayaz@ut.ac.ir

4 دانشیار دانشگاه عالی دفاع ملی تهران، ایران

dr.naser.poursadegh@gmail.com

 

چکیده

نقش رسانه ها در ابعاد گوناگون جامعه بر هیچکس پوشیده نیست این نقش می تواند حمایت کننده و یا تضیف کننده باشد هدف پژوهش حاضر، مرور ادبیات اسنادی درباره نقش رسانه های چاپی در گردشگری مذهبی و تحلیل و اولویت بندی نقش ها با استفاده از قضاوت خبرگان است. رویکرد اصلی این پژوهش تعیین کارکرد عملی بواسطه بهره گیری از کارکرد نظری آمیخته با تجربیات جامعه خبرگان انتخابی است. خبرگان انتخابی 11 نفر از بین اساتید دانشگاهی یا مدیران حوزه رسانه بودند، نتایج نشان داد رسانه های چاپی نقش موثری در تعمین باور و حس مذهبی دارد. نمره اختصاصی هر نقش نیز استخراج  گردید که می تواند راهنمای کاربردی برای رسانه های چاپی جهت پاگذاشتن عملیاتی به این وادی باشد. علاوه بر نتایج، الگو و روش کار نیز می تواند راهگشای تعیین موانع احتمالی و تنگناهای پنهان فصل مشترک رسانه و گردشگری مذهبی باشد.

 

واژه‌های کلیدی: گردشگری مذهبی، زیارت، رسانه های چاپی، رسانه های مکتوب.

 

  تاریخ ثبت : 1395/04/21
 مدیر سایت
 1425