|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

عضو هیئت مدیره و معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در نشست خبری با خبرنگاران مطرح کرد؛

بحران کم آبی در کمین شهروندان استان اردبیل است

عضو هیئت مدیره و معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: خشکسالی امسال در ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده و بحران کم آبی در کمین مردم این استان است.

مهندس فیروز ندایی در نشست خبری با خبرنگاران افزود: امسال متوسط بارندگی در کشور ۱۴۷ میلی متر ارزیابی شده که متوسط آن در سال گذشته ۳۰۶ میلی متر و در دراز مدت ۲۳۰ میلی متر برآورد شده  و بر اساس ارزیابی‌های بدست آمده استان اردبیل از نظر میانگین کشوری در سطح بالا است.

وی اضافه کرد: از نظر میزان بارندگی استان اردبیل  بیست و ششمین استان در بین ۳۱ استان قرار دارد و میزان بارندگی امسال ۲۴۹ میلی متر برآورد شده که متوسط آن  در سال گذشته ۲۸۸ میلی متر و در دراز مدت ۳۱۰ میلی متر می‌باشد. ولی بارشها از نظر مکانی و زمانی نامناسب بوده است. مخصوصا در ماههای فروردین اردیبهشتُ خرداد و تیر ماه به ترتیب میانگین بارش استانی 76، 50 ، 27 و 74 در صد کاهش بارندگی بوده و بخاطر آن روان آب و رودخانه ها و حجم مخازن سدها بسیار بایین بوده است.

مهندس ندایی ادامه داد: میزان بارندگی در استان اردبیل نسبت به متوسط و دراز مدت سال ۱۹ در صد کاهش داشته است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل کاهش ذخیره سدهای استان را نگران کننده دانست و افزود:حجم سد یامچی در سال جاری ۲۳ میلیون متر مکعب می باشد و تنها ۴.۵ م م م آب به شبکه یامچی داده شده است در صورتیکه در سال گذشته ۲۳.۵ میلیون متر مکعب  بوده و برای کشاورزی بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب  آب رهاسازی شده بود.  سد سبلان از ۵۷ میلیون متر مکعب سال گذشته به ۳۱ میلیون متر مکعب، سد قوری چای  از یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب به ۳۰۰ هزار متر مکعب، سد سقزچی از یک میلیون و ۵۰۰هزار متر مکعب به ۹۰۰ هزار متر مکعب و سد ارس از ۷۶۹میلیون متر مکعب به ۶۹۴ میلیون متر مکعب رسیده است.این در حالی است که ورودی سد ارس در سال گذشته 91 متر مکعب در ثانیه ولی در سال جاری ۵ متر مکعب در ثانیه است که رقم بی سابقع و نگران کننده می باشد

مهندس ندایی مصرف بهینه از آب و صرفه جویی در استفاده از آب کشاورزی و آشامیدنی را ضروری دانست و گفت: باید رسانه‌ها فرهنگ استفاده بهینه از آب کشاورزی و آشامیدنی را در بین مردم ترویج دهند.

وی با اشاره به اهمیت تامین آب شرب پایدار برای شهروندان و مصارف کشاورزی بر نظارت دقیق الگوی کشت اراضی پایاب شبکه ها تاکید کرد و صرفه جویی در مصارف مختلف آب سد ها را به دلیل کاهش بارش‌ها در سال جاری خواستار شد.

وی ادامه داد: مصارف آب سد یامچی با توجه به کاهش حجم آب ورودی به سد کنترل می‌شود چرا که حداکثر ذخیره سازی آب برای تابستان برای شرب مرکز استان و شهر سرعین لازم است.

مهندس ندایی با بیان اینکه کاهش بارندگی در این استان منجر به کاهش ذخایر آب سدها شده و امسال با خشکسالی شدیدی در حوزه های آبریز استان مواجه هستیم، گفت: بارش‌ها درحوضه آبریز سدهای مهم استان اردبیل ۷۰ درصد کاهش دارد و این امر موجب کاهش ۵۰ درصدی حجم ذخیره آب سدهای استان شده است.

او اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها ،افزایش دمای هوا ،افزایش تبخیر از سطح حوضه های آبریز، مصارف آب در سرشاخه‌ها و نبود ذخیره برف کافی در کوهستان از جمله سبلان، موجب کاهش رواناب و حتی خشک شدن اغلب آبراهه‌ها و رودخانه‌های استان شده است بطوریکه اکنون رواناب ورودی  اغلب سدهای استان صفر یا نزدیک به صفر است و امسال با خشکسالی شدیدی در حوضه های آبریز سدهای یامچی، سبلان و قوری چای و ارس مواجه هستیم.

مهندس ندایی ادامه داد: باتوجه به شرایط بحرانی پیش آمده ضرورت دارد که به مسئله پایداری سرزمین توجه ویژه داشته و بی‌مهابا از آب‌های زیرزمینی برداشت ننماییم چرا که مشکل فرونشست زمین در اکثر مناطق و مخصوصا دشتهای ممنوعه بسیار جدی است.

استان اردبیل مشتمل بر ۱۳ شهرستان و دارای چهار محدوده مطالعاتی بوده که مقادیر بارش بر اساس آمار ۲۴ ایستگاه مبنای مستقر در نقاط مختلف گستره‌ استان همه روزه رصد، اندازه‌گیری و ثبت می‌شود.

 

کد خبر: 2951
  تاریخ خبر : 1400/04/29
  آخرین به‌روزرسانی : 1400/04/29
 رئیس اداره روابط عمومی
 908
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 35
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 13,383
  • بازدید دیروز : 19,258
  • کل بازدید : 9,265,041
  • آخرین به روزرسانی : 1403/01/09 13:55:43
  • شناسه IP شما : 3.235.249.219

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045