هدف ارائه مدل مفهومی هدفگذاری توسعه اماکن مختلف و شناخت عوامل دخیل در آن است. همانند تمامی تحقیق های مشابه، تحقیق با یک تئوری و اثبات آن آغاز نشد بلکه با حوزه مطالعاتی شروع و بتدریج موارد مرتبط پدیدار گردید. تحقیق از نوع تحقیقات کیفی با نمونه برداری تئوریک، نظری و جهت دار و از نظر ماهیت و روش کاربردی-توسعه ای است. پس از تبیین موضوع، داده جمع آوری و «کدگذاری باز» پس از رسیدن به نقطه اشباع و «کدگذاری محوری» پس از استخراج مفاهیم و یافتن پیوندها، انجام و مولفه ها تعیین شد، در نهایت با «کدگذاری انتخابی» ابعاد مشخص و مدل مفهومی به نام «مدل فراز» ارائه گردید. ابزار تحقیق مجموعه ای از مشاهدات، مطالعات کتابخانه ای و فیش برداری، مصاحبه، پرسشنامه و احادیث و نظرات 17 نفر از کارمندان ارشد اماکن مربوطه در استانهای مختلف بود؛ پس از آنالیز، 32 مفهوم، 11 مولفه و 5 بعد شناسایی شد. قبل از هر اقدام توسعه این اماکن پیشنهاد می شود هدفگذاری بر اساس عوامل و ابعاد و مولفه های دخیل در آنها انجام و سپس هدف ها در لایه ها و طبقات مختلف تعیین و طرح توسعه بعد از آن اجرا شود.