|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در چارچوب تحقق سیاست‌های کلان سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴؛

وزارتخانه‌های نیرو و آموزش و پرورش تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

در چارچوب تحقق سیاست‌های کلان سند چشم‌انداز در افق سال ۱۴۰۴ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و قوانین بودجه سنواتی در حوزه آب و انرژی و تقویت همکاری‌ها و توانمندی‌های وزارت آموزش و پرورش و وزارت نیرو در زمینه استفاده بهینه از منابع آب و انرژی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، این تفاهم‌نامه روز یکشنبه نوزدهم بهمنت ماه 1399 بین «دکتر محسن حاجی‌میرزایی» وزیر آموزش و پرورش و «دکتر رضا اردکانیان» وزیر نیرو منعقد شد.

​این تفاهم‌نامه شامل همکاری لازم در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب و انرژی و ارتقای بهره‌وری در حوزه‌های یادشده از طریق استفاده موثر از منابع و امکانات موجود و گسترش ظرفیت همکاری‌های بین دستگاهی در دولت است.

در این چارچوب، بکارگیری ابزارهای انگیزه بخش (نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) برای تشویق اشخاص (حقیقی، حقوقی یا نهادهای وابسته به آنها) به منظور تسهیل تحقق اهداف مشترک از جمله بهینه‌سازی مصرف آب و انرژی و بکارگیری انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر متناسب با شرایط کشور، جهت‌دهی، سیاست‌گذاری و هدفمندسازی تسهیلات، تخفیفات و یارانه‌های اعطایی در تأمین آب و انرژی مدارس کشور و سایر فضاهای آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش، جهت نیل به اهداف مشترک اولویت‌دار است

گسترش ظرفیت‌های بخش آموزشی اعم از محتوای کتب و متون آموزشی، بازدیدهای علمی، همکاری‌های پژوهشی و آموزشی و استفاده حداکثری در چارچوب ارتقای فهم عمومی و تخصصی مسائل آب و انرژی از دیگر اولویت‌های این بخش به شمار می‌رود

دیگر اولویت‌های این بخش را شکل‌دهی زنجیره‌های گسترده‌تر اجتماعی با مشارکت کانون خانواده و نهادهای عمومی غیردولتی به منظور تسهیل اجرای برنامه‌ها و تحقق اهداف مشترک، بکارگیری زیرساخت‌های بالقوه و بالفعل طرفین اعم از آموزشی، پژوهشی، تخصصی و اجرایی در جهت تامین اهداف مشترک، ارتقای سطح برخورداری از آب سالم و انرژی در تمامی مراکز آموزشی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته و ارائه یک الگوی همکاری موفق بین‌دستگاهی با هدف تعمیم تجربیات مشترک شامل می‌شود.

هدف کلی از این تفاهم‌نامه، ارتقای سواد آب و انرژی، آگاهی‌بخشی و فرهنگسازی، ایجاد نگرش و تغییرات رفتاری مثبت پایدار در جامعه مخاطب وزارت آموزش و پرورش اعم از دانش‌آموزان، مربیان، اولیا و سایر کارکنان برای حفظ منابع آبی و بکارگیری الگوهای صحیح مصرف آب و انرژی است.

اهداف عملیاتی این تفاهم‌نامه را نیز ارتقای سطح آگاهی از طریق ارائه آموزش‌های لازم در راستای اصلاح الگوی مصرف آب و انرژی، حفظ منابع‌ آب و محیط زیست به نوآموزان و مربیان پیش‌دبستانی، دانش‌آموزان، دانشجو معلمان، کارکنان اداری و آموزشی مدارس دولتی، پردیس‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان، اولیا و سایر کارکنان وزارت آموزش و پرورش، کاهش هزینه‌های مصرف آب و انرژی مراکز آموزشی به ویژه از طریق صرفه‌جویی و بکارگیری روش‌ها و ابزارهای بهینه‌سازی مصرف، اصلاح الگوی مصرف آب و انرژی از دوره پیش‌دبستان تا دانشگاه (دانشگاه فرهنگیان) و سطح جامعه شامل می‌شود.

وزیر نیرو در آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های نیرو و آموزش و پرورش:

آب و انرژی نیازمند توجه همه جانبه است

«دکتر رضا اردکانیان» در آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارتخانه‌های نیرو و آموزش و پرورش اظهار داشت: باید هر چه زودتر از طریق میانروهایی، فاصله قابل توجهی که بین توانمندی‌ها در دیگر عرصه‌ها و عرصه چگونگی مصرف وجود دارد را کم کرده و از این طریق جامعه‌ای تاب‌آور و رو به جلو داشته باشیم.
وی با بیان این که اصلی‌ترین راهکار، بازگشت ما به مبانی و چارچوب‌های اخلاقی است، افزود: هیچ عرصه‌ای در زندگی بشر و کشور وجود ندارد که بدون نیاز به تقید و پایبندی بیشتر به موازین اخلاقی آینده روشنی در اختیار داشته باشد.
دکتر اردکانیان با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری میان دو وزارتخانه نیرو و آموزش و پرورش گفت: دولت با چنین چارچوب‌ها و کارگروه‌های مشترکی تعریف می‌شود؛ ماموریت‌هایی که به ثمر رسیدن آنها مستلزم کار نزدیک و به‌هم پیوسته دو یا چند دستگاه دولتی و تابع هدفی است که حل و فصل آن کاری در تراز دولت می‌شود.
وی گفت: علت اصلی ناکامی‌ها در هر عرصه و یا محقق نشدن هدف‌های طراحی‌شده، بی‌تردید در فاصله گرفتن از اصول اخلاقی حاکم بر آن عرصه است.
دکتر اردکانیان افزود: هر حرفه‌ای،‌ صنفی و عرصه فعالیتی چارچوب‌های اخلاقی خود را دارد و پایبندی به این چارچوب‌ها پیش‌شرط و پیش نیاز اصلی در توفیق است و جامعه‌ای که پایبند به این موازین باشد، جامعه‌ای توسعه یافته‌تر است.
وی اظهار داشت: امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو به عنوان دستگاه مسئول آب و برق در کشور و وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولی آموزش و پرورش سرمایه‌های جامعه که ارتباط مستقیم و تاثیرگذار با همه خانواده‌های ایرانی دارد، کاری بسیار مهم است که نه صرفا در جهت صرفه‌جویی در مصرف آب و برق بلکه در جهت ترویج استفاده مناسب از منابع و داشته‌‌ها به عنوان یک امر اخلاقی مطرح است.
وی گفت: صرفِ محدودیت منابع انگیزه برای مصرف صحیح نیست، بلکه یک نص اخلاقی است که ما را مکلف به یک عادت صحیح در استفاده از نهاده‌ها و منابع می‌کند.
دکتر اردکانیان افزود: هدف اصلی ما ارتقای سواد آب و انرژی و آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی در این زمینه است. می‌خواهیم همه امکانات موجود در صنعت آب و برق را به نحو تاثیرگذاری خارج از بروکراسی‌های موجود در اختیار تعلیم و تربیت فرزندان این کشور قرار دهیم.
وزیر نیرو ادامه داد: به دنبال این هستیم که با فراهم کردن شرایطی، دانش‌آموزان با هر آنچه که به لحاظ نظری در کتاب‌ها می‌خوانند به طور عملی آشنا شوند و مهارت‌آموزی و یادگیری روش‌های عملی را به شکل جدی‌تری وارد عرصه آموزش و پرورش کنیم و از این طریق به شکل برنامه‌ریزی شده‌ای تمامی تاسیسات و تجهیزات، آزمایشگاه‌ها، سازه‌های آبی و تاسیسات مربوط به برق می‌تواند برای افزایش آگاهی‌های معلمان و مدرسان و دانش‌آموزان در اختیار قرار گیرد تا در زندگی آینده خود و نقشی که در زندگی اجتماعی ایفا می‌کنند با سواد عملی بیشتری وارد این عرصه شوند.

چشم‌انداز ما تشکیل گروه‌های همیاران آب و انرژی است
وی افزود: تلاش داریم بویژه از طریق افزایش سواد آب و انرژی میان دانش‌آموزان بتوانیم از طریق آنها تاثیرگذاری خود را روی گروه اصلی هدف که خانواده‌هاست بگذاریم. چشم‌انداز ما تشکیل گروه‌های همیاران آب و انرژی است که بتوانند در خانواده‌ها این پیام را منتقل کنند و خود در عمل در مصرف صحیح آب و انرژی سهم و نقش داشته باشند.

وی میزان گاز دریافتی را یک هفتم مجموع مصرف بخش‌های خانگی و تجاری عنوان کرد و گفت: اگر این روند اصلاح نشود در آینده نزدیک حتی ممکن است ناچار به واردات گاز برای تامین مصرف شویم.
دکتر اردکانیان با مهم خواندن توجه به این مسئله اظهار داشت:  برنامه‌ریزی در این زمینه کاری بلندت مدت است که یکی از گام‌های اصولی آن سازمان‌دهی همکاری با وزارت آموزش و پرورش است.
وزیر نیرو گفت: با توجه به جایگاه مهم آموزش و پرورش در شکل‌دهی منابع انسانی به عنوان اصلی‌ترین عنصر حفظ حیات و توسعه کشور همه باید کمک کنند و ما هم در این راستا سهم و نقش داریم.
وی با بیان اینکه پرداخت قبوض مدارس نباید یکی از دغدغه‌های آموزش و پرورش باشد و این زیبنده نیست، گفت: به جای رفع و رجوع این دغدغه، باید به کارهای مهم‌تری پرداخته و تلاش می‌کنیم این دغدغه رفع شود. بخشی، از طریق قانونی است که همه به آن عمل می‌کنیم و حاضریم به صورت هدف‌دار و با توجیه اقتصادی هزینه متعارف آب و برق مدارس را بپردازیم و از این طریق به مصرف صحیح کمک کنیم.
دکتر اردکانیان با بیان این که حدود 880 میلیون کیلووات ساعت مصرف برق مدارس ماست و تعداد مدارس دولتی ما بیش از 123 هزار باب است، گفت: این آمادگی را داریم که رقم ثابتی برای اصلاح الگوی مصرف در مدارس در نظر گرفته شود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اصلاح مصرف چالش اصلی ما در جامعه است و همه در این پروژه مشترک نقش و سهم داریم و رسانه‌ها در این زمینه نقش حائز اهمیتی دارند.

 

 

 

کد خبر: 2537
  تاریخ خبر : 1399/11/20
 رئیس اداره روابط عمومی
 2025
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 127
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 6,915
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 9,902,139
  • آخرین به روزرسانی : 1403/04/27 09:58:53
  • شناسه IP شما : 18.217.206.97

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045