|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با حضور معاون عمرانی استانداری و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل برگزار شد؛

جلسه اضطراری قرارگاه آب، شورای حفاظت منابع آب وکارگروه استانی سازگاری باکم آبی باتاکید برکاهش وصرفه جویی درمصارف آب باتوجه به خشکسالی

قبل از ظهر امروز جلسه قرارگاه آب، شورای حفاظت منابع، مجاری و تاسیسات آبی استان و کارگروه استانی سازگاری با کم آبی استان اردبیل با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل و سایر اعضای شورا و کارگروه با موضوع بررسی خشکسالی حادث شده، آخرین وضعیت منابع آب استان، کاهش بارش ها، ذخایر موجود سدها و نحوه تامین آب مصارف شرب، زیست محیطی، کشاورزی، صنعت و خدمات استان اردبیل برگزار شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل در این جلسه لزوم مشارکت تمامی دستگاههای اجرایی برای همکاری در کاهش تبعات خشکسالی گفت: با وضعیت خشکسالی امسال و شرایط سخت منابع و مصارف آب در استان اردبیل در سال ۱۴۰۰، باید همکاریهای بین بخشی در میان دستگاههای اجرایی در قالب این جلسات افزایش یابد.

مهندس فرزاد قلندری افزود: همه باید با ارائه راهکارهای لازم، دستگاههای متولی بخش آب را در تامین منابع آب برای بخش های مختلف یاری نماییم تا با مشکل حاد در ماههای آتی وتابستان مواجه نشویم.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان اردبیل در این جلسه با ابراز نگرانی از وضعیت بارشها و افزایش دما در سال جاری و زمستان سال قبل و میزان ذخایر منابع آب سدهای استان اظهار داشت: به دلیل کاهش شدید بارشها در سال جاری و کمبود ۲۵ الی ۵۰ درصدی ذخیره آب در پشت سدهای مهم استان نظیر سدهای یامچی، سبلان و قوری چای، تامین مصارف مختلف از این سدها به سختی انجام می شود و با توجه به اولویت تامین آب شرب و تا زمان افزایش بارشها و بهبود ذخیره آب در سد مخزنی یامچی، متاسفانه امکان رهاسازی آب از سد یامچی برای مصارف کشاورزی فعلا مقدور نخواهد بود.

مهندس عباس جنگی مرنی تصریح کرد: با وقوع وضعیت خشکسالی در استان اردبیل و تنزل شدید بارشها و خشک شدن اکثر رودخانه های استان در فروردین و اردیبهشت سال جاری و درنتیجه کاهش آب سدهای استان، رهاسازی آب برای مصارف کشاورزی، تامین آب شرب را به خصوص در شهرهای مهم و مرکز استان را دچار چالش می نماید و حفظ ذخایر آبی برای تامین شرب ضروری است.

وی افزود: ذخایر سدهای استان در مقایسه با آمارهای سال گذشته و دراز مدت کاهش چشمگیری دارد و مشارکت همگانی برای گذر از این تنش نیازمند است و برای گذر از این شرایط سخت خشکسالی و کاهش تبعات منفی آن، دستگاههای اجرایی بایستی با کمک هم تدابیر لازم را پیشاپیش اتخاذ کنند و عموم مردم فهیم استان و همه با هم در مصرف آب، حداکثر صرفه جویی را داشته باشیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اردبیل نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت منابع و مصارف آب در سطح استان گفت: متاسفانه ورودی تمامی سدهای استان به حداقل ترین حد ممکن رسیده است و جریان آب ورودی به اغلب آنها خشک شده است و باید در مدیریت مصرف آب بیشترین توجه را داشته باشیم.

مهندس فیروز ندایی خاطرنشان کرددر حال حاضر حجم آب سدهای مهم استان اردبیل در مقایسه با سال گذشته ۲۵ الی ۵۰ درصد کاهش را نشان می دهد و حفظ ذخایر آب برای تابستان امسال به ویژه برای مصرف شرب مردم بسیار ضروری و لازم است.

وی یادآور شد: به دلیل کاهش بارش ها در بالادست سدهای ارس و خداآفرین نیز با کاهش آورد مواجه هستیم و ادامه این روند و در صورت کاهش بارشها در روزهای آتی ممکن است در تامین آب کشاورزی در شمال استان نیز دچار کمبود شویم ولی فعلا مشکلی در انتقال و توزیع آب نیست.

رئیس اداره بهره برداری از سد یامچی نیز در این جلسه گفت: با بررسی آمارهای ثبت شده در ایستگاههای هواشناسی مربوط به شرکت آب منطقه ای اردبیل شاهد کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی بارش ها در فصل زمستان و از ابتدای سال جاری تا کنون در حوضه آبریز سد یامچی بوده ایم.

مهندس هادی حبیب زاده تصریح کرد: عدم بارندگی ها مناسب و کاهش ۸۰ درصدی بارشها در فروردین ماه سالجاری در حوضه آبریز سد مخزنی یامچی و افزایش دما و کمبود ذخایر برف در کوهستان، موجب کاهش جریان آب در رودخانه و کمبود حجم آب ورودی به سد یامچی شده است و تامین آب کشاورزی را در ماههای آتی را ناممکن کرده است.

وی افزود: در حال حاضر سد یامچی بعنوان تامین کننده آب شرب نصف جمعیت استان با کاهش شدید ذخایر آب در مخزن مواجه است و بایستی از این ذخیره کم برای مصارف شرب استفاده شود.

مدیرکل هواشناسی استان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از آمار بارش و دما تا کنون و پیش بینی های آتی بارش و دما در سال آبی جاری تصریح کرد: طبق آمارهای رسمی ثبت شده و بررسی آمارهای ۲۰ ساله شاهد خشکسالی در سطح استان اردبیل هستیم و کاهش بارشها و افزایش دما که موجب کاهش منابع آب می شود، چشمگیر و زیاد است.

در این جلسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، قائم مقام شرکت آب و فاضلاب، مدیرکل امور عشایری استان و فرماندار اردبیل و سایر اعضای جلسه ضمن ارائه گزارش مسایل حوزه مسئولیت شان، نظرات خود را تشریح کردند و پس از جمعبندی نقطه نظرات توسط معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اردبیل، تصمیمات لازم برای مدیریت منابع آب استان اتخاذ شد.

 

 

 

 

کد خبر: 2793
  تاریخ خبر : 1400/02/13
  آخرین به‌روزرسانی : 1400/02/15
 رئیس اداره روابط عمومی
 749
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 131
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 4,806
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 9,900,030
  • آخرین به روزرسانی : 1403/04/27 09:58:53
  • شناسه IP شما : 18.217.206.97

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045