|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

به هیچ عنوان بحث انتقال آب خلخال و کوثر به مرکز استان مطرح نیست

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: انتقال آب سفیدرود از حوزه مشترک ۸ استان (کردستان، همدان، قزوین، البرز، آذربایجان شرقی، زنجان و گیلان) به اردبیل است و با اجرای آن ۵۰ میلیون متر مکعب به سهم فعلی ما که در خارج از استان مصرف می‌شود یا به دریا می‌ریزد اضافه خواهد شد.

دکتر علی حیدری اناری افزود: در این طرح نیاز آبی مراکز جمعیتی مسیر خط انتقال، شهرستان‌های خلخال و کوثر و شرب مرکز استان برطرف و برداشت آب در خارج از فصل زراعی از محل پایین دست سد شهریار در استان آذربایجان شرقی انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: وظیفه و رسالت ما تأمین، تخصیص و حفاظت از منابع آب است و سعی می‌کنیم تابا اولویت شرب، کشاورزی و صنعت نیاز هم استانی‌ها را با رعایت اصول کمکی وکیفی تأمین کنیم.

وی ظرفیت آب استان را 2.2 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و گفت: از این میزان 1.8 دهم میلیارد متر مکعب سطحی و مابقی آب‌های زیرزمینی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: در استان اردبیل بالاترین مصرف مربوط به بخش کشاورزی است که 93 درصد آب تولیدی در این استان در این بخش مصرف شده و تنها 6 درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر حیدری اناری افزود: با هدف‌گذاری انجام شده تلاشمان بر این است تا با مصرف بهینه در بخش کشاورزی و توسعه آبیاری مدرن این میزان مصرف آب در این بخش به 87 درصد برسد تا ما بتوانیم از محل صرفه‌جویی تأمین آب شرب و صنعت را با امنیت خاطر بیشتر انجام دهیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی سال آبی جاری قرار داریم و در پایان شهریورماه سال آبی به پایان می‌رسد که در این 11 ماه سال آبی 46 درصد افزایش بارندگی‌ها را شاهد بودیم که در بلند مدت نیز این وضعیت رشد 16 درصدی را نشان می‌دهد.

دکتر حیدری اناری به آبگیری سه سد در دولت سیزدهم اشاره کرد و ادامه داد: در کل استان 53 سد بزرگ راه‌اندازی شده که ظرفیت ذخیره آنها بیش از 583 میلیون متر مکعب است.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به بارش‌‌های مناسب ما تنش کمتری را در ماه‌های گذشته در حوزه آبرسانی شاهد بودیم اما به نظر می‌رسد با تداوم وضعیت موجود شرایط سختی را در تأمین آب شرب شاهد باشیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: جریان رودخانه‌های استان اعم از دره‌رود، قره‌سو و فیروزچایی روند کاهشی است و برای رسیدن به شرایط نرمال ما به زمان بیشتری نیاز داریم.

دکتر حیدری اناری در ادامه یادآور شد: با توجه به شرایط سخت آبی پارسال، سال گذشته در آبان ماه قرارگاه مدیریت آب شرب را تشکیل دادیم و قرار بود جیره‌بندی آب از شهر اردبیل کلید بخورد که با توجه به بارش‌های آذر و دی ماه این اقدام منتفی شد.

وی تصریح کرد: برای تأمین آب شرب اردبیل 70 درصد از سد یامچی و 30 درصد از چاه‌های زیرزمینی برداشت می‌کنیم و وضعیت سد یامچی شرایط مطلوبی نیست به طوری که از 23 میلیون متر مکعب آب تنها هفت میلیون متر مکعب قابل استفاده بوده و 16 میلیون متر مکعب قابلیت برداشت ندارد.

دکتر حیدری اناری مصرف ماهانه آب را در استان چهار میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با شرایط فعلی سد یامچی ما نهایتا تا آخر شهریورماه آب قابل تأمین در اردبیل داریم.

وی به راه‌اندازی سیستم دف برای بالا بردن کیفیت آب اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت تصفیه‌خانه سد یامچی یک‌هزار و 200 لیتر در ثانیه است در حالی که مصرف ما بالاتر از این رقم است و به نظر می‌رسد با نصب این سیستم آلاینده‌ها و جلبک‌ها در مراحل مختلف تصفیه حذف شوند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل به احداث مخزن شورابیل با ظرفیت 500 لیتر در ثانیه اشاره کرد و گفت: برای انتقال آب به دشت اردبیل باید تدبیری مناسب اندیشیده شود که اولویت اصلی انتقال آب از قزل اوزن است که به هیچ وجه این انتقال آسیبی را به کوثر و خلخال در تأمین آب نمی‌زند.

حیدری اضافه کرد: پروژه بزرگ دیگر شبکه خداآفرین است که به ظرفیت 36 هزار و 700 هکتار با آبیاری مدرن در حال اجرا است که امیدواریم تا پایان امسال آماده بهره‌برداری شود.

دکتر حیدری اناری گفت: در کنار تکمیل سه سد و اجرای پروژه‌های آبرسانی، در منطقه رانشی مشگین‌شهر فعالیت‌ها به نحوی بوده تا تثبیت پروژه اجرایی برای انتقال آب انجام شده و تفکیک آب شرب و کشاورزی نیز در شمال استان به عنوان یک برنامه مهم مد نظر قرار گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل افزود: در اکثر پایاب سدها اعم از سبلان، یامچی و کوثر شاهد حذف و کاهش اراضی سطح زیر کشت بودیم تا با اولویت بتوان آب شرب مورد نیاز را در مناطق شهری و روستایی تأمین کرد.

کد خبر: 3823
  تاریخ خبر : 1403/05/23
  اداره روابط عمومی
 46
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 46
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 19,726
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 10,056,788
  • آخرین به روزرسانی : 1403/05/24 08:48:10
  • شناسه IP شما : 3.16.50.48

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045