|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در نشست فصلی قضات دادگستری استان:

مهار آب‌های مرزی از اولویت های امسال دولت است

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در نشست فصلی قضات دادگستری استان اردبیل گفت: امسال اولویت دولت در امر آب صرفا در مهار آب‌های مرزی است.

مهندس داود نجفیان گفت: در بخش مهار آب‌های مرزی در استان اردبیل امسال دولت نزدیک 450 میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده که این رقم متناسب با بخش مهار آب‌های زیر زمینی حدود 7 میلیارد تومان است.

مهندس نجفیان به تغییر رویکرد دولت و وزارت نیرو درباره آب و مصرف آن اشاره کرد و افزود: تغییر رویکرد دولت و وزارت نیرو از بحث احداث و سازه‌ای به بحث مدیریتی و نرم افزاری یکی از اقدامات اساسی بوده که خوشبختانه در استان اردبیل به وضوح تاثیرات این تغییر رویکرد را شاهدیم. طرح‌های که شاید در دولت قبل جز افتخارات محسوب می شد الان جز معضلات آب به شمار امده و مشکلات زیست محیطی بیشتری داشته است. امسال با اینکه استان اردبیل 30 درصد افزایش بارش باران داشته ولی متاسفانه شاهد کاهش روان آب بودیم. علت را باید در تغییر حوزه و دست کاری‌های طبیعت که ریشه در رویکرد‌های دولت قبلی بوده؛ جستجو کرد. 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به همکاری‌های دادگستری در حل مشکلات شرکت آب منطقه اشاره کرده ادامه داد: با عنایت و همکاری دادگستری استان در سال 93 توانستیم 176 حلقه چاه غیر مجاز مسدود کنیم. خوشبختانه از ابتدای امسال تاکنون 47 حلقه غیر‌مجاز شناسایی و مسدود شده است. این آمارها باعث شده است که بتوانیم در امر حفاظت منابع آب در کشور رتبه اول را به خود اختصاص دهیم.

وی به شمال استان و علی‌الخصوص به پارس آباد که عمده محصولات کشاورزی استان را شامل می‌شود اشاره کرد و گفت: با توجه به خشکسالی شدید در سال گذشته و از طرفی دیگر معضلات کندن چاه‌های غیر‌مجاز توانستیم به همت و تلاش دادگستری استان  در این منطقه سالی کم‌ حاشیه و بدور از تنش را سپری کنیم. این امر هرگز نمی‌توانست عملی شود جز همکاری همه جانبه تمامی عوامل و دست اندرکاران دادگستری استان. حمایت دادگستری اگر نبود نمی توانستیم با افتخار مدعی شویم که در عرض 2 سال حتی اجازه حفر چاه‌های غیر‌مجاز داده نشده است.

وی درباره وضعیت چاه‌ها و اضافه برداشت از چاه‌ها مدعی شد که: چاه‌هایی که مشکل اضافه برداشت داشته اند  خوشبختانه فورا توسط شرکت آب و منطقه‌ای اردبیل پلمپ شده‌اند. در مورد چاههایی که دارای کنتور هستند مسئله اضافه برداشت به خوبی حل شدنی است اما برای چاههایی که کنتور هوشمند ندارند بناچار شرکت آب منطقه ای چاهها را پلمپ کرده تا منسوبات را اصلاح کنند. قطعا اگر این روند به طور جدی و آن هم با همت دادگستری اردبیل پیگیر شود به خوبی قادر خواهیم بود که در مصرف 20 میلیون متر مکعب صرفه جویی داشته باشیم.

مهندس نجفیان در رابطه با الگوی کشت در استان عنوان کرد: متاسفانه در استان اردبیل حدود 25 هزار هکتار زیر کشت سیب زمینی است. کِشتی که بعضا 12 بار آبیاری شده و در مجموع حدود 140 میلیون متر مکعب آب مصرف می شود. با این همه شرایط خروجی این محصول هیچ تاثیری در بخش توصعه استان ندارد. بنا به آمار جهاد کشاورزی استان  که خود اعلام کرده است برای هر کیلو سیب زمینی حدود 750 تومان هزینه را شامل می شود و نکته جالب اینجاست که خود زارع این محصول را با مبلغ 400 تومان بفروش می رساند. با اندک انالیز می توان به راحتی پی برد که کشت این محصول در استان مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه آب اظهار کرد: یکی از افتخارات این دولت در بحث آب این است که در ظرف این دو سال گذشته 13 جلسه شورای عالی آب با محوریت بحث آب در سطح کشوری برگزار شده است این در حالی است که در 8 سال گذشته و با توجه به عملکرد دولت قبلی تنها برای این موضوع مهم آن هم  در سطح کشوری 2 جلسه برگزار شده بود. این خود گویاست که دولت تدبیر و امید نگاه جدی و مسئولانه به آب دارد. یکی از برکات این جلسه ها بحث احیای آبهای زیرزمینی است که 11 برابر امسال افزایش اعتبار و 15 طرح دیگر نیز بر این بحث تعریف شده است.

وی وضعیت اسف بار آب و بحران خشکسالی را یادآور شد و ادامه داد: کشور ایران حدود 110 میلیارد متر مکعب از منابع تجدید ناپذیر آب های زیر زمینی را در ظرف 20 سال گذشته مصرف کرده است. اگر متاسفانه این روند تا 3 یا 4 سال دیگر ادامه پیدا کند ظرفیت استاتیک از بین خواهد رفت. در حال حاضر 60 درصد مصارف آب های مصرفی از محل ابهای زیر زمینی تامین می شود که از این رقم حدود 80 درصد را مصرف کرده است. با این حال وضعیت بحرانی آب جدی است و باید چاره ای برای مبارزه با بحران آب و خشکسالی اندیشید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل همچنین به وضعیت آبهای تجدید پذیر اشاره کرد و گفت: ظرف 10 سال گذشته که آمار آبهای تجدید پذیر معادل 130 میلیارد متر معکب بود جای تاسف دارد که این رقم در این سالها به 105 میلیون متر مکعب رسیده است.

مهندس نجفیان در پایان این نسشت با توجه به اینکه تنها یک شعبه برای حل مشکلات آب در نظر گرفته اند درخواست راه اندازی شعبه ای دیگر با توجه به تعدد و کثرت پرونده ها را به رئیس دادگستری استان داد و گفت: با توجه به عنایت دادگستری امیدواریم که با این درخواست موافقت به عمل آمده تا هر چه زودتر برای حل پرونده هایی با موضوعات آب فراهم شود.

کد خبر: 873
  تاریخ خبر : 1394/06/17
 رئیس اداره روابط عمومی
 1296
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 117
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 10,498
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 9,889,648
  • آخرین به روزرسانی : 1403/04/24 08:13:55
  • شناسه IP شما : 18.225.234.89

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045