|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

معاون حفاظت و بهره بردرای شرکت آب منطقه ای اردبیل:

باید وضعیت آب های زیر زمینی استان را بهبود بخشیم

دومین نشست دوره ای با بهره برداران روستای نیار و آقا باقر به منظور احیا، و تعادل بخشی آب های زیر زمینی با هدف آگاه سازی مردم از بهینه مصرف کردن آب در مسجد امام حسین (ع) روستای نیار انجام شد.

به گزارش اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل، در این نشست که با حضور بهره برداران و بزرگان و اهالی این روستا و با حضور معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل و مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری، مجری طرح احیا، و تعادل بخشی آبهای زیر زمینی همچنین رییس امور منابع آب اردبیل و نماینده سازمان جهاد کشاورزی و کارشناسان این حوزه برگزار گردید.

در این نشست معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گفت: متاسفانه وضعیت آب در کشور روی خط قرمز است و اهمیت این موضوع در کشور مخصوصا در استان اردبیل به حدی جدی است که اگر چاره اندیشی نکنیم، در فاصله زمان اندک دچار بی آبی خواهیم بود.

مهندس بهروز محمدی افزود: مسلما دولت به تنهایی نمی تواند در مقابل این مشکل ایستادگی کند، پس در این راستا دولت دست یاری به ملت دراز کرده، چرا که بر ما مسلم شده در هر دوره ای که کار را به خود مردم سپرده ایم نتیجه مثبت گرفتیم.

وی اظهار کرد: دولت ما را مکلف کرده که با کشاورزان و بهره بردان وارد مذاکره بشویم، چون سهم این افراد در بهره برداری از این منابع زیاد است و تامین معاش و آینده زندگی اشان به استمرار بهره برداری مناسب از آن بستگی دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به اینکه در کشور 609 دشت وجود دارد افزود: در حال حاضر بیش از 50 درصد این دشت ها ممنوعه اعلام شده است و دشت اردبیل هم جزو دشت های ممنوعه است.

محمدی تصریح کرد: در استان سال به سال سطح  آب های زیر زمینی رو به کم شدن است به طوری که در برخی نقاط استان چاهها با عمق 200 متر حفاری شده است تا جایی که به آب های کاملا شور و غیرقابل مصرف رسیده است.

وی ادامه داد: اگر روند به این صورت ادامه پیدا کند علاوه بر ته کشیدن آب های زیر زمینی که سرمایه ملی و میراث آیندگان است، امرار معاش خود کشاورزان هم مختل می شود، چرا که هزینه ی برق مصرفی با عمیق شدن چاه ها چندین برابر شده و هزینه دخل و خرج بهره برداران متوازن نبوده و در نتیجه علاوه بر متحمل شده ضررهای مالی آینده فرزندان خودشان را با دست خودشان پایمال می کنند.

این مسئول در جمع اهالی روستای نیار و آقا باقر، هدف از این نشست های دوره ای را آگاهی سازی مردم از حق و حقوق و درست و به اندازه مصرف کردن دانست و افزود: بهره بردارن چاه های کشاورزی باید نسبت به اخذ مجوز و پروانه بهره برداری اقدام نمایند و جلوی افرادی که بدون پروانه چاه حفر می کنند گرفته شود.

مهندس محمدی همچنین عنوان کرد: این افراد به اندازه قانونی و سهمیه ای که برایشان مشخص شده مصرف کنند چون اضافه برداشت حکم شرعی دارد و حرام است پس اگر بهره بردارن ما استعداد چاههای خودشان را بشناسند و به همان اندازه برداشت کنند بزرگترین کمک را اول به خودشان و سپس به نسل های آتی کرده اند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل در ادامه گفت: کشت به روش سنتی دیگر پاسخگوی میزان آب های زیر زمینی نیست و زمان آن رسیده که کشاورزان ما در دیدگاه های خود تغییر ایجاد بکند.

وی ادامه داد: دولت در این راستا سیاست های تشویقی پیاده کرده و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی تسهیلات بلاعوض تا سقف 85 درصد در اختیار بهره برداران قرار می دهد، تا با تغیر روش کشت از سنتی به نوین بتوانند در این راستا گام مثبت بردارند.

مهندس محمدی استفاده از روش گل خانه ای، همچنین آبیاری به روش Tap و تغییر محصولات، از کاشت سیب زمینی و چغندر و ... به زعفران و پسته که هم هزینه ای کمتری بر میدارد و هم سود دهی بیشتر دارد را پیشنهاد داد.

در ادامه ی این جلسه رییس امور منابع آب شهرستان اردبیل گفت: بحران آب به مشکل ملی تبدیل شده است و کمبود آب های زیر زمینی و سطحی ملموس حس می شود و برای نجات این بحران همت همگانی می طلبد و همه ما باید برای نجات آن تلاش بکنیم.

 مهندس سلامت عزیزی افزود: منطقه نیار و آقا باقر از قدیمی ترین مناطق در مصرف آب های زیر زمینی است که  تعداد چاه های مجاز این دو روستا 71 حلقه است که از این تعداد 44 حلقه دارای اضافه برداشت بوده و سالانه حدود 2 میلیون متر مکعب مازاد برداشت گزارش شده است که باید با فرهنگ سازی درست و آگاهی از حق و حقوق مصرف باید جلوی اضافه برداشت گرفته شود.

به گفته اهالی روستا عمده مشکل این روستا، پایاب چاه ها و تسهیل در شبکه آبیاری بوده که نماینده سازمان جهاد کشاورزی در خصوص حل این مشکل اظهار نمود: فعلا برای انتقال آب از منبع به مزرعه اعتبار دولتی وجود ندارد، ولی در سطح داخلی اراضی این روستا با استفاده از اعتبارات دولتی عملیات تبدیل روش آبیاری از سنتی به روش های نوین، در دست اجرا است که در صورت همکاری اهالی در اجرای کار، تسهیل به عمل خواهد آمد.

کد خبر: 897
  تاریخ خبر : 1394/08/19
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/01/17
 رئیس اداره روابط عمومی
 1134
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 117
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 11,421
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 9,890,571
  • آخرین به روزرسانی : 1403/04/24 08:13:55
  • شناسه IP شما : 3.146.152.241

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045