|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

بعد از سالها چشم انتظاری و در دولت تدبیر و امید انجام گرفت:

بهره برداری از سد مخزنی گیوی

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان اردبیل، مهندس حمید چیت چیان در مراسم بهره برداری از سد مخزنی گیوی اظهار کرد: ما امروز خوشحال هستیم که یک طرح ارزشمند بعد از سال ها چشم انتظاری با دستور و پیگیری رئیس جمهور کشورمان به نتیجه رسید که به یقین اجرای این طرح برای مردم منطقه پر از خیر و برکت خواهد بود.

وی به اجرایی شدن پایاب این سد در اولین فرصت قول مساعد داد و گفت: از مجریان و عوامل اجرایی این سد، مهندسان مشاور و مسئولان دلسوز استانی قدردانی می کنیم که در این سال ها با پیگیری های خود زمینه به ثمر نشستن این طرح را فراهم کردند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه به مساله چاه ها در کشور و موانع پیش رو در حفر آنها اشاره کرد و افزود: در تخصیص آب سدها به دلیل مشکلات مربوط به کمبود منابع آب تجدید نظر انجام شده به طوری که در کشور تا 10 سال قبل میزان آب تجدیدپذیر در هر سال 130 میلیارد متر مکعب بود که با توجه به متوسط بارش کشورمان که 250 میلی متر است، ما سالانه با 270 میلیارد مترمکعب تبخیر رودخانه ها، دریاچه ها، تالاب ها، تعریق گیاهان و ... روبرو هستیم.

مهندس چیت چیان ادامه داد: آنچه که از تفاضل کل بارش ها و تبخیر باقی می ماند آب تجدیدشونده است که رقم آن به 130 میلیارد مترمکعب در کشور می رسد.

وی تغییر اقلیم در دنیا، گرم شدن کره زمین، افزایش مصرف سوخت های فسیلی، انتشار گازهای گلخانه ای و .. را از جمله پیشامدها خواند و اضافه کرد: این امر به خشکسالی، جاری شدن سیل، طوفان و سایر پدیده های جوی منجر شده است.

وزیر نیرو گفت: خشکسالی در سال های اخیر به گونه ای بوده که متوسط بارش باران در کشور را از 250 میلی متر به 208 میلی متر در کوتاه مدت و 242 میلی متر در بلند مدت رسانده است.

مهندس چیت چیان با بیان اینکه در گذشته بارش ها اغلب بصورت برف و بارش طولانی مدت و بارندگی های موثر بوده است خاطرنشان کرد: البته درجه حرارت هوا بالا رفته و بارش های کمتر به تبخیر بیشتر منجر شده است به طوری که 130 میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر در کشور به کمتر از 90 میلیارد مترمکعب رسیده و ما امروز با خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها نظیر دریاچه ارومیه، پریشان، گاوخونی، بختگان و هامون روبرو هستیم.

وی بیان کرد: به دنبال این کاهش بارندگی ها آورد رودخانه ها هم کمتر شده و بر همین اساس تخصیص منابع آب به حداقل رسیده است به طوری که ما مجبور هستیم تا در این شرایط هم از منابع آب زیرزمینی و هم سایر منابع آب کمتر استفاده کرده و در برخی از استان ها چاه های عمیق و کم عمق را ببندیم.

هر سال 17 هزار هکتار باغات پسته خشک می شود

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هر سال 17 هزار هکتار در کرمان باغات پسته خشک می شود تصریح کرد: ما اگر امروز دچار ترحم شویم در برابر نسل آینده پاسخگو نخواهیم بود و این وظیفه شرعی و قانونی ماست که به خاطر مردم و کشاورزان تخصیص ها را درست و بهینه کنیم.

مهندس چیت چیان با بیان اینکه پارسال و امسال نشانه هایی دیده شده است که خشکسالی رو به اتمام است اظهار داشت: با بهبود شرایط قطعا تخصیص ها نیز مطلوب خواهد شد.

وی تصریح کرد: وزارت نیرو با تمام تخصص و دانش و کارشناسان زبده خود حافظ منافع مردم است و هر جا سدی را مفید بدانیم احداث کرده و یا برعکس آن را انجام می دهیم.

عضو کابینه دولت یازدهم به احداث 36 سد در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و بیان داشت: از ابتدای صنعت سدسازی در کشور تا قبل از دولت یازدهم 144 سد بزرگ احداث شده بود در حالی که در این چهار سال 25 درصد کل فعالیت های گذشته به نتیجه رسیده است.

مهندس چیت چیان بهره برداری از 12 هزار و 500 هکتار شبکه آبیاری زهکشی در مغان را با تامین آب از سد خدافرین یادآور شد و بیان داشت: برای انجام این طرح 5 هزار و 700 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است.

وی از افتتاح چهار سد بزرگ در استان اردبیل در سال جاری خبر داد و گفت: سدهای عمارت، بفراجرد، احمد بیگلو و تازه کند در حال تکمیل اند که به زودی افتتاح خواهند شد.

وی همچنین در پایان سخنان خود به خاطر همکاری موثر مردم، کشاورزان و زارعین شهرستان کوثر با مسئولان و مجریان سد گیوی از آنان تقدیر کرد.

دولت تدبیر و امید سد تعطیل شده گیوی را به سرانجام رساند

استاندار اردبیل هم در این مراسم گفت: در این چهار سال تلاش کردیم تا با حمایت دولت تدبیر و امید سد تعطیل شده گیوی را تکمیل و آماده بهره برداری کنیم.

مجید خدابخش اظهار کرد: در اواخر سال 92 در بازدیدی که از سد گیوی داشتیم این پروژه تعطیل شده بود این سد که از سال 83 شروع شده و 90 میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده بود، برای تکمیل اش 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز بود تا به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم این پروژه 76 درصد پیشرفت داشته و ضروری بود تا این میزان پیشرفت به 80 درصد برسد خاطرنشان کرد: با پیگیری های جدی نماینده خلخال و کوثر این پروژه ردیف اعتباری ویژه گرفت تا بتوانیم با تامین اعتبار مناسب و رساندن پیشرفت آن به 80 درصد، در طرحهای با اولویت دار استان قرار دهیم و از دولت منابع اعتباری بگیریم.

وی افزود: به دنبال سفر رئیس جمهور در سال 93 مبلغ 25 میلیارد تومان به این سد اختصاص یافت که ما 100 درصد آن را جذب کردیم ولی در این پروژه 45 میلیارد تومان همچنان به پیمانکاران بدهکار هستیم.

خدابخش بیان کرد: برای اولین بار در کشور مردم منطقه در واگذاری زمین به تکمیل این سد اسناد خزانه گرفته اند که این کار سبب شد تا مشکلات به وجود آمده برطرف شود.

وی با بیان اینکه احداث پایاب این سد بسیار ضروری است اما دولت با کمبود منابع روبرو است اضافه کرد: در سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال ما به راحتی می توانیم ردیف اعتباری برای تکمیل پایاب این پروژه بگیریم که باید دولت و یا مجلس در قالب طرح و یا لایحه ای سعی کنند برای آن ردیف اعتباری تامین کنند.

استاندار اردبیل اظهار داشت: ما با توجه به نامگذاری امسال به نام اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال به راحتی می توانیم از محل اعتبارات ویژه، پایاب این سدها را تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

سد گیوی به رونق شهرستان شتاب می بخشد

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این مراسم اظهار کرد: احداث سد گیوی در منطقه محروم نه تنها به کم شدن روان آب ها منجر نشده بلکه به افزایش این روان آب ها نیز کمک کرده است به طوری که سد گیوی در 5 کیلومتری شرق شهرستان کوثر با هدف تامین آب شرب شهر و روستاها، توسعه و بهبود 10 هزار هکتار از اراضی دیم و باغات شهر کوثر، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت اهالی، کنترل سیلاب رودخانه گیوی و افزایش جاذبه های توریستی منطقه احداث شده است.

مهندس اصغر سلیمان زاده گفت: این سد خاکی سنگ ریزه ای با هسته رسی با حجم قابل تنظیم 76 میلیون متر مکعب در مدت 13 سال اجرا شده به طوری که برای احداث آن بیش از 150 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

مجری سد گیوی نیز در این مراسم اظهار کرد: مطالعات اولیه این سد در سال 72 شروع و در سال 83 تکمیل و کلنگ زنی شده و به رغم آنکه قرار بود این سد در مدت 5 سال احداث شود اجرای آن 13 سال به طول انجامید.

دانش ستاری گفت: این سد بر روی رود گیوی چایی احداث و قادر به تامین آب کشاورزی 10 هزار هکتار اراضی مستعد منطقه است تا در کنار آن آب شرب شهرستان کوثر و روستاها نیز تامین شود.

وی احداث این سد در کنار آب گرم گیوی را مکمل توسعه صنعت توریسم و رونق گردشگری اعلام کرد و افزود: احداث این سد به اشتغالزایی 2 هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و جلوگیری از مهاجرت و فقر منجر خواهد شد.

وی به احداث دو جاده دسترسی برای روستاها به آب گرم به طول 13 کیلومتر و جاده اصلی ارتباطی کوثر به سمت سرچم به طول 32 کیلومتر اشاره کرد و بیان داشت: برای اولین بار 23 میلیارد تومان اسناد خزانه به مردم این منطقه پرداخت شده و همچنان در اجرای آن 45 میلیارد تومان بدهی داریم.

دانش ستاری گفت: پیشنهاد ما برای اجرای شبکه پایاب و خط انتقال این است که با تامین ردیف اعتباری خاص پروژه برای بهره مندی 2 هزار هکتار از اراضی پایین دست به شکل ثقلی فراهم آمده و به طول 7.6 کیلومتر خط انتقال اجرا شود.

کد خبر: 1129
  تاریخ خبر : 1396/02/26
 رئیس اداره روابط عمومی
 1938
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 47
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 13,996
  • بازدید دیروز : 10,759
  • کل بازدید : 9,461,909
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 18:46:24
  • شناسه IP شما : 3.15.156.140

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045