|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با حضور معاون امور عمرانی استاندار اردبیل؛

دومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان تشکیل یافت

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل گفت: فرآیند تخریب رود ارس باید به صورت علمی بررسی شده و راهکارهای تثبیت خاک در این منطقه ارائه شود.

معاون امور عمرانی استاندار اردبیل در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل گفت: فرآیند تخریب رود ارس باید به صورت علمی بررسی شده و راهکارهای تثبیت خاک در این منطقه ارائه شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل مهندس جعفر فهیمی اظهار کرد: عمده مصرف کننده منابع آب در شمال استان کشت و صنعت با یک سوم اراضی است که در این بنگاه اقتصادی بیشتر از آنکه کشاورزی سودآور باشد صنایع تبدیلی سودآوری دارد.

وی ضرورت استفاده از ظرفیت سد خدافرین را با همکاری دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل یادآور شد و تصریح کرد: با اجرایی شدن پایاب سد خدافرین توان تولید و بهره برداری از این سد افزایش یافته و انتظار می رود ساماندهی رودخانه ها و ابنیه های موجود در این منطقه با سازه بیولوژیکی به جای صلبی انجام شود.

معاون استاندار اردبیل مزایای این روش را مستمر بودن و دائمی بودن تثبیت خاک و بهره برداری از این منابع خواند و افزود: برای ما همیشه این سوال مطرح است که چرا مشاوران از این روش استفاده نمی کنند در حالی که با استفاده از این فرآیند جلوی این تخریب ها گرفته شده و عمر خاک نیز افزایش می یابد.

مهندس فهیمی از مسئولان شرکت آب منطقه ای اردبیل خواست؛ تا ظرف ۶ ماه آینده فرآیند تخریب رود ارس را به صورت علمی بررسی کرده و با رعایت مسائل زیست محیطی الگویی مناسب در این زمینه ارائه کنند.

وی گفت: مهمتر از صدور مجوز برای پرورش ماهی تثبیت خاک در این اراضی برای ما اهمیت دارد و ضروری است در قالب تشریفات قانونی نسبت به صدور اسناد حریم و بستر رودخانه اقدام شود.

مهندس فهیمی در پایان تصریح کرد: در این جلسات به جای ارائه گزارش های کلی و عملکردی بهتر است راهکارهای منطقی در حل مشکلات بحران آب ارائه شده و شکل عملیاتی به خود گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل نیز در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل گفت: کمبود منابع آب می تواند بحران های اجتماعی متعددی را دامن زده و آسیب های جدی به همراه داشته باشد.

سید ناصر عتباتی اظهار کرد: انتظار می رود شرکت آب منطقه ای این جلسات را به صورت مرتب و با دستور کار مشخص برگزار کند تا به صورت عملیاتی نارسایی ها و مشکلات در حوزه منابع آب برطرف شود.

وی ضرورت استفاده از سیستم حدنگار را در حوزه حریم و بستر رودخانه یادآور شد و اظهار داشت: براساس بخشنامه دادستان کل کشور باید مدیران و مسئولان امر نسبت به تثبیت مالکیت جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده و در این زمینه انرژی خود را صرف دفاع از تثبیت اراضی ملی کنند.

دادستان اردبیل توجه به اصول و فرآیند پیشگیری را در جلوگیری از تصرفات غیرقانونی در اراضی ملی یادآور شد و افزود: در استان اردبیل چنین تصرفات غیرقانونی کمتر از سایر استان هاست ولی ما آمادگی داریم با حمایت قضایی در حوزه آب مانع از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه و اراضی ملی شویم.

عتباتی گفت: افزایش روزبروز مصرف آب در بخش کشاورزی نگرانی هایی را به دنبال داشته و متاسفانه جهاد کشاورزی اقدامی عملی و نقش پررنگ در ارائه الگوی جدید کشت انجام نمی دهد‌ در حالی که برای ۹۲ هزار هکتار اراضی مغان مصرف یک میلیارد مترمکعب آب رقم بالایی است که در صورت توسعه کشت مکانیزه به راحتی می توان ۴۰۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی کرد اما تعجب می کنیم هیچ نهادی در این زمینه ورود پیدا نمی کند.

وی آسیب های وارد شده از محل کشت به شکل پلاستیکی را در برخی مجموعه های تولید گلخانه ای با وارد آمدن خسارت به طبیعت یادآور شد و تصریح کرد: قطعا چنین اقداماتی آسیب های زیست محیطی به همراه دارد و متولیان امر باید در این باب پاسخگو باشند.

دادستان مرکز استان به بازدید خود از تصفیه خانه یامچی اشاره کرد و گفت: برای تامین آب شرب بیش از ۶۰۰ هزار نفر در مرکز استان راهکار اساسی پیش بینی نشده و تنها تکیه بر تامین آب از سد یامچی به عنوان یک سد کشاورزی قطعا بحران و تنش های آبی را به دنبال خواهد داشت.

عتباتی اضافه کرد: تاخیر در این حوزه حتی یک روز نیز به صلاح نیست و باید هرچه سریعتر به دنبال راهکار تامین آب شرب در اردبیل باشیم چرا که اگر درست برنامه ریزی نکنیم این مشکل بحران های اجتماعی جدی را به دنبال خواهد داشت.

دادستان اردبیل به اقدامات خوب با  هدف تامین آب شرب سالم و بهداشتی از طریق سد یامچی اشاره کرد و افزود: آلودگی آب شرب اردبیل تائید نمی شود و به صراحت اعلام می کنم آب اردبیل آلودگی شیمیایی و میکروبی ندارد و تنها از نظر طعم و مزه به دلیل فرآیند انتقال با نقصان روبروست.

عتباتی اضافه کرد: در این بازدید در ۱۰ محور دستور قضایی برای مسئولان و متولیان امر صادر شده که عدم اجرای آنها مستوجب تعقیب کیفری و مجازات خواهد شد.

وی در پایان ضرورت توجه به پدافند غیر عامل را در تاسیسات سد یامچی و جلوگیری از برخی اقدامات جانبی را در این حوزه یادآور شد و بیان داشت: همه باید تلاش کنند تا آب سالم و با کیفیت به مردم تحویل داده شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل گفت: طرح انتقال آب به دشت اردبیل از مناطق فراحوزه ای در دستور کار قرار گرفته است.

مهندس اصغر سلیمان زاده اظهار کرد: ما برای تامین آب شرب دشت اردبیل به میزان ۵۰ میلیون متر مکعب از سد شهریار و قزل اوزن با استفاده از روش فاینانس برنامه ریزی هایی را انجام دادیم که در صورت آماده بودن این طرح از گذشته می توانستیم در این حوزه سریع تر ورود پیدا کنیم.

وی بحران آب را در دشت اردبیل جدی خواند و اضافه کرد: ما در کنار احداث تصفیه خانه دوم استفاده بهینه از منابع آب و توسعه کشت با آبیاری مدرن به فکر انتقال آب به روش فراحوزه ای هستیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل تصریح کرد: ما در رودخانه های مرزی براساس پروتکل مشترک با کشورهای همسایه عمل می کنیم و میزان برداشت براساس توان رودخانه و حیات آن تعیین شده و در این حوزه برنامه ریزی می شود.

مهندس سلیمان زاده در مورد روش غرق آبی توسط کشاورزان با استفاده بیش از حد منابع آب گفت: ما باید بیشترین برنامه ریزی خود را در توسعه آبیاری مدرن متمرکز کنیم تا با جلوگیری از اتلاف آب و زهدار شدن اراضی زمینه صیانت از این منابع فراهم آید.

وی با استقبال از روش بیولوژیکی در اجرای پروژه های عمرانی حوزه آب و خاک ادامه داد: رویکرد ما استفاده از این روش به جای سازه های سنگی، بتنی، صلبی است تا بتوانیم از هدررفت منابع جلوگیری کرده و تثبیت خاک را شاهد باشیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به کمبود اعتبار اختصاص یافته در طرح آبرسانی نظیر اردبیل اظهار داشت: ما ۹ میلیارد تومان به پیمانکار بدهی داریم که در صورت پرداخت نشدن کارگاه تعطیل شده و ما از بهترین فرصت فصل کاری نمی توانیم استفاده کنیم.

مهندس سلیمان زاده ضرورت تخصیص ۱۰۰ درصدی منابع اعتباری به طرح های آبرسانی را یادآور شد و تصریح کرد: با گذشت ۶ ماه از سال نه اعتباری اختصاص یافته و نه اسناد خزانه ای منتشر شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل گفت: در سال زراعی جاری خلخال با ۴۱۳ میلیمتر رکورددار بارش در استان اردبیل بود و در نقطه مقابل نمین با ۱۸۳ میلیمتر کمترین بارش را داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل نبی الله عیسی او اظهار کرد: در سال آبی جاری و تا ۱۲ شهریور ماه سال جاری ۲۷۹ میلیمتر بارش در استان به ثبت رسیده که نسبت به بلندمدت این میزان بارش ۱۸ درصد و نسبت به سال قبل ۲۳ درصد کاهش نشان می دهد.

وی با بیان اینکه سال گذشته سال پربارش اما امسال وضعیت کم بارش و خشکسالی را در حال سپری کردن داریم خاطرنشان کرد: در کل ورودی سدهای استان اردبیل ۱۷۴ میلیون متر مکعب بوده که این میزان در سال گذشته ۱۴۹ میلیون متر مکعب به ثبت رسیده بود.

معاون شرکت آب منطقه ای اردبیل حجم کنونی سدهای استان را ۱۱۲ میلیون متر مکعب و بیشتر از سال های گذشته خواند و افزود: مصارف کشاورزی ما در مجموع ۱۰۴ میلیون متر مکعب بود که توزیع آب را در بین کشاورزان به رغم کاهش بارندگی ها شاهد بودیم.

عیسی لو ورودی سد یامچی را ۶۸ میلیون متر مکعب و حجم باقی مانده این سد را ۱۹ میلیون متر مکعب بیشتر از سال گذشته اعلام کرد و بیان داشت: ذخیره سد سبلان با سرریز انجام شده ۶۲ میلیون متر مکعب بود که حجم کنونی این سد نیز ۵۶ میلیون متر مکعب است.

وی ادامه داد: ما در سد قوری چای، سقزچی و گیوی مشابه سال قبل ذخیره سازی را شاهد بودیم که نسبت به تامین آب شرب و کشاورزی اقدام شده است.

 عیسی لو در مورد وضعیت سدهای مرزی نظیر ارس، خدافرین و میل مغان نیز بیان داشت: دبی خروجی ارس ۴۲ میلیون متر مکعب و سد خدافرین ۱۶۲ میلیون متر مکعب بوده که ما بیشترین مصرفمان در حوزه کشاورزی بود که با شرایط کشت و زرع کنونی پیش بینی می کنیم در سال زراعی آینده با مشکل جدی در  تامین آب کشاورزی روبرو شدیم.

وی سطح زیر کشت شبکه مغان را ۹۲ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: ما در مغان و سدهای موجود ۸۱۰ میلیون متر مکعب مصرف در بخش کشاورزی داریم و کمتر از ۱۳۱ میلیون متر مکعب مصرف در بخش شرب و بهداشت را شاهدیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل تصریح کرد: در مجموع مصرف شرب یک روند صعودی به خود گرفته و ما امسال در اردبیل با ۲ میلیون متر مکعب اضافه مصرف آب روبرو هستیم که اگر صرفه جویی در این زمینه انجام نشود قطعا در سال های آینده با مشکل روبرو خواهیم شد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل آب منطقه ای اردبیل نیز در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل گفت: ۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی، فصلی و مسیل های کوچک و بزرگ در استان اردبیل وجود دارد.

امین حسین پور اظهار کرد: ما در استان دو رودخانه مرزی به طول ۱۹۶ کیلومتر شامل ارس و بالهارود داریم که برای حفاظت کمی و کیفی آنها طبق قوانین و مقررات اقدامات خوبی آغاز شده است.

وی انجام مطالعات فاز اول و دوم ساماندهی رودخانه های مرزی به طول ۱۲۷کیلومتر را یادآور شد و تصریح کرد: ساماندهی رودخانه های مرزی به طول ۵۷ کیلومتر، مطالعات تعیین حد بستر و حریم رودخانه های مرزی به طول ۱۹۶ کیلومتر و آزادسازی تصرفات مزاحم در بستر و حریم رودخانه های مرزی از اهم اقدامات شرکت آب منطقه ای اردبیل در راستای حفاظت و کنترل سیلاب رودخانه های مرزی ارس و بالهارود است.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل آب منطقه ای اردبیل گفت: در ۱۵ سال اخیر ۷۶ سیل در استان رخ داده که ۶ سیل تخریب بیشتری داشته است به طوری که در سال جاری ۴ سیل در اوایل بهار در استان اردبیل اتفاق افتاده است.

حسین پور اهم اقدامات حفاظتی و کنترل سیلاب در رودخانه های داخلی را بیان کرد و افزود: مطالعات تعیین حد بستر و حریم رودخانه ها به طول ۱ هزار و ۷۰۷ کیلومتر انجام شده است.

وی انجام مطالعات فاز اول ساماندهی رودخانه ها به طول ۳۰۸ کیلومتر، انجام مطالعات فاز دوم ساماندهی، اجرای ساماندهی رودخانه به طول ۲۰ کیلومتر، اجرای عملیات بازگشایی و لایروبی رودخانه ها به طول ۱۳۲ کیلومتر و تهیه و نصب تابلوهای هشدار سیل به تعداد ۳۲۰ مورد را از اقدامات شرکت آب منطقه ای اردبیل در حوزه حفاظتی و کنترل سیلاب اعلام کرد.

کد خبر: 1192
  تاریخ خبر : 1396/06/15
 رئیس اداره روابط عمومی
 1547
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 64
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 19,807
  • بازدید دیروز : 10,759
  • کل بازدید : 9,467,720
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 18:46:24
  • شناسه IP شما : 3.145.119.199

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045