|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در بازدید خبرنگاران از سد عمارت عنوان شد:

سد عمارت امسال 90 میلیارد تومان اعتبار دارد

مجری طرح سد عمارت گفت: امسال بیش از 90 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه عظیم سد عمارت اختصاص یافته است.

در گرامیداشت ایام خبرنگار جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه استان اردبیل از پروژه سد عمارت که در 10 سال اخیر عملیات اجرایی آن در حال انجام است، بازدید کرده و با مراحل اجرایی آن بیشتر آشنا شدند.

در این بازدید که عصر امروز به انجام رسید، جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه از این پروژه که به همت شرکت ملی ساختمان در سه شیفت در حال اجراست، بازدید کردند تا سد مخزنی عمارت از نوع سد خاکی سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی با حجم مخزن 182 میلیون متر مکعب، به ارتفاع 102 متر از پی، عرض تاج 12 متر دارای طول تاجی تقریباً 315 متر در حال اجراست.

این سد در فاصله 150 کیلومتری شهر اردبیل، 100 کیلومتری پارس‌آباد مغان و 80 کیلومتری گرمی در منطقه‌ای به نام قره‌آغاج و در نزدیکی روستای عمارت و مالان واقع شده است.

این پروژه در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با توجه به روند اعتبارات پروژه با گذشت 10 سال از کلنگ‌زنی آن برنامه‌ریزی برای اتمام و آبگیری سد در اواخر سال 96 انجام شده و این پروژه در حال حاضر در سه شیفت کاری با 350 نفر پرسنل فعال در حال اجراست و با توجه به گشایش جبهه‌های کاری جدید قابلیت افزایش تا بیش از 500 نفر را نیز دارد.

در این بازدید که علاوه بر مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان، امام جمعه گرمی و فرماندار این شهرستان در کنار اصحاب رسانه حضور داشتند در گام اول با رمز یا فاطمه‌الزهرا (س) انفجار در بخشی از این سد انجام شد تا زمینه اجرایی حوزه‌های مختلف فراهم آمده و در کنار آن عملیات اجرایی انحراف آب در پروژه عمارت به صورت رسمی آغاز شد.

این پروژه که به همت دولت تدبیر و امید در سه شیفت کاری در حال اجراست به گفته مسئولان با فعال شدن کارگاه این سد به سرعت و با تزریق منابع اعتباری در حال انجام است که تاکنون عملیات احداث جاده دسترسی آن به طول 18 کیلومتر، خاکبرداری و سنگ‌برداری این مسیر و عملیات آسفالت 10 کیلومتر به انجام رسیده است.

با اتمام عملیات حفاری و اکتشافی دیواره‌های آب‌بند و نشیب‌بند آن انجام شده و خاکبرداری به ظرفیت یک میلیون متر مکعب در حال انجام است که 300 هزار متر مکعب آن به انجام رسیده است.

این سد که زمینه اشتغال صدها نفر را در مراحل ساخت و بهره‌برداری فراهم می‌آورد به رونق اقتصادی منطقه و ممانعت از خروج سالانه 210 میلیون متر مکعب آب از طریق مرز گرمی کمک می‌کند.

سید نادر زکوی مجری طرح سد عمارت ‌در جریان این بازدید ‌‌اظهار کرد: این سد که عملیات اجرایی آن از سال 83 شروع شده در 10 سال اخیر 32 درصد پیشرفت داشته که با جذب اعتبارات، امسال پیش‌بینی می‌کنیم این روند سرعت بیشتری به خود بگیرد.

وی تصریح کرد: سد عمارت به عنوان بزرگترین سد خاکی و مخزنی استان که در منطقه شمالغرب نیز بی‌نظیر است روی رودخانه دره‌رود اجرایی شده که حجم مخزن آن 182 میلیون متر مکعب است.

مجری طرح سد عمارت با بیان اینکه کل عملیات احداث تونل خاکبرداری، جناح سد، بدنه بتونی آن، نشیب‌بند و فرازبند اجرایی شده و یا مراحل نهایی را طی می‌کند، گفت: از یک ماه آینده عملیات داخل تونل آغاز شده که امیدواریم این سد در سال 96 به بهره‌برداری برسد.

زکوی، مهلت قانونی اجرای یک سد را چهار سال و دوره 48 ماهه اعلام کرد و افزود: علت تأخیر در اجرای این پروژه عدم تأمین اعتبار در 10 سال گذشته است که تکمیل آن را با تأخیر و تعلل روبه‌رو کرده است.

وی با بیان اینکه این سد به همت مهندسان بومی اجرایی و عملیاتی شده و با استفاده از تکنولوژی‌ها و مشاوران داخلی سد عمارت در طی سه سال آینده تکمیل می‌شود، بیان کرد: برای تکمیل این طرح 380 میلیارد تومان هزینه می‌شود تا سد عمارت با ارتفاع 82 متر و طول تاج 315 متر به انجام برسد.

مجری طرح سد عمارت در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: سد عمارت بزرگترین سد استان است که بعد از این سد، سبلان و یامچی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

وی تملک دو روستا را تاکنون برای اجرای این سد یادآور شد و ادامه داد: روستای عمارت در استان اردبیل و یک روستا در آذربایجان شرقی با صرف 92 میلیارد تومان تملک شده و از این بابت نیز هیچ مشکلی وجود ندارد.

زکوی در مورد پیشرفت اجرای این سد گفت: در حال حاضر سد عمارت 32 درصد پیشرفت عملی دارد و با توجه به اجرای مراحل سخت این سد امیدواریم در مهلت مقرر به سرانجام برسد.

وی در پایان اهداف سد عمارت را جلوگیری از خروج 132 میلیون متر مکعب از آب رودخانه دره‌رود، ‌توسعه و بهبود 12 هزار هکتار از اراضی مرتعی و دیم، اشتغالزایی، جلوگیری از مهاجرت، ساماندهی و اسکان عشایر و افزایش تولیدات کشاورزی و دامی برشمرد.

کد خبر: 862
  تاریخ خبر : 1394/05/21
 رئیس اداره روابط عمومی
 1372
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 49
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 9,503
  • بازدید دیروز : 10,759
  • کل بازدید : 9,457,416
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/05 18:46:24
  • شناسه IP شما : 18.221.145.52

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045