|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

برپایی آیین شکر‌گزاری سد مخزنی سبلان

آیین شکر‌گزاری سر‌ریز سد مخزنی سبلان همزمان با ذخیره‌سازی انبوه آب در پشت این سد برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل در مراسمی که به همین منظور و در محل سد سبلان اردبیل برگزار شد، استاندار اردبیل در سخنانی مسئولان و متولیان تولید در استان را به بهره‌گیری از ظرفیت ممتاز این سد دعوت کرد.

سید حسین صابری اظهار داشت: زمانی شکرگزاری واقعی را به جای می‌آوریم که بتوانیم از این نعمت‌های داده شده به نحو مطلوب استفاده کرده و آن را به سرانجام مقصود برسانیم.

وی با یادآوری اینکه سد سبلان بزرگ‌ترین نعمت برای مردم منطقه و سر‌ریز شدن آن موهبتی از سوی خداوند است، خاطرنشان کرد: استفاده به جا و مطلوب از ظرفیت این سد می‌تواند ما را در دراز مدت به منطقه‌ای خود‌کفا و بی‌نیاز از تولیدات بیرونی کند.

استاندار اردبیل با تاکید بر اینکه وجود ذخایر غنی منابع آبی در نقاط مختلف استان فرصتی برای تقویت تولید ملی است، یادآور شد: سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات با استفاده از این منابع وارد کار شوند.

صابری جهاد کشاورزی استان را به استفاده حداکثری از ذخیره آبی پشت سد‌ها دعوت کرد و افزود: برنامه‌ریزی دقیق و اصولی را از جهاد کشاورزی استان انتظار داریم و باید در این راستا ما را همراهی کند.

این مسئول استفاده از آب سالم را حق همه مردم و شهروندان اعلام کرد و گفت: قطعاً احیای منابع آبی و استفاده از ظرفیت سد‌ها ما را نسبت به آینده پر‌بار استان امیدوار می‌کند.

استاندار اردبیل شکر‌گزاری عملی در سر‌ریز شدن آب سد‌ها را استفاده منطقی از این منابع اعلام کرد و بیان داشت:‌ استفاده صحیح از این منابع خود شکرگزاری عظیمی است و باید امسال تمام تلاش خود را برای دوام این سر‌ریز و افزایش ذخیره آب در پشت سد‌ها به کار بریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در این مراسم گفت: در حال حاضر 78 سد در کل استان در دست مطالعه، اجرای و بهره‌برداری قرار دارد که از این تعداد 48 سد به بهره‌برداری کامل رسیده است.

این مسئول بیان داشت: 6 سد بزرگ و 42 سد کوچک در استان بهره‌برداری می‌شود و علاوه بر آن 7 سد در دست اجرا و 23 سد دیگر نیز در دست مطالعه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: جمع کل سدهای در دست بهره‌برداری استان 303 میلیون متر‌مکعب و کل حجم ذخیره آب در سال جاری 252 میلیون متر‌مکعب است که 83 درصد کل حجم مخازن استان را تشکیل می‌دهد.

نجفیان اراضی هدف کل سد‌های استان اردبیل را 40 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: با تحقق اهداف پیش‌بینی شده امیدواریم بتوانیم اراضی پایاب سدهای استان را به سیرابی کامل برسانیم.

وی با اشاره به اینکه مجموع سد سبلان 105.3 میلیون متر‌مکعب بود، خاطرنشان کرد: نسبت به سال گذشته با افزایش 108 درصدی در ذخیره‌سازی این سد مواجه هستیم.

داود نجفیان در حاشیه آیین شکرگزاری سرریز سد مخزنی سبلان به مطالعات فازهای بعدی سد سبلان اشاره کرد و اظهار داشت: کل اعتبار سد سبلان تا اتمام عملیات اجرایی 40 میلیارد تومان بر‌آورد شده است.

وی اهداف ذخیره‌سازی آب در پشت سد سبلان را بهبود توسعه اراضی در مساحت 15 هزار هکتار، تامین آب شرب شهرستان مشگین‌شهر و روستاهای همجوار، ساماندهی 12 هزار و 300 هکتار از اراضی توسعه‌ای و ... اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل خاطرنشان کرد: این سد 12 هزار و 300 هکتار از اراضی توسعه‌ای و 2 هزار و 600 هکتار از اراضی بهبود را در شبکه آبیاری و زهکشی تامین آب می‌کند.

این مسئول بیان داشت: سد سبلان 15 هزار نفر اشتغالزایی غیر‌مستقیم دارد و 7 هزار خانوار نیز از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: از 15 هکتار اراضی هدف این سد 3 هزار و 200 هکتار در دست اجراست که از این رقم هزار و 15 هکتار و 2 هزار و 30 هکتار باغات به صورت آبیاری سطحی است.

نجفیان تصریح کرد:‌ به دنبال اتمام مرحله شناخت و ضرورت مطالعه و احداث سد و شبکه سبلان بر روی رودخانه قره‌سو مطالعات مرحله اول سد و شبکه سبلان در سال 72 به مهندسین مشاور واگذار و با انجام مطالعات از سال 73 تا 75 این طرح تحویل کارفرما شد.

وی ادامه داد : به دنبال آن مطالعات مرحله دوم نیز آغاز و عملیات اجرایی سد از سال 79 آغاز و در سال 85 به اتمام رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اینکه سد سبلان با 77 متر ارتفاع از بستر و 12 متر عمق برداشت پی 89 متر ارتفاع دارد، تصریح کرد: نوع بدنه این سد سنگریزی با هسته رسی مرکزی است.

نجفیان حجم کل مخزن این سد را 105 میلیون متر‌مکعب، حجم مفید آن را 94 میلیون متر‌مکعب و حجم مرده را نیز 11 میلیون متر‌مکعب اعلام کرد.

 

کد خبر: 437
  تاریخ خبر : 1391/02/16
 عاشوري
 1401
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 16
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 4,218
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 9,521,589
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/11 08:50:55
  • شناسه IP شما : 18.227.0.192

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045