|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

با حضور استاندار اردبیل؛

دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل در سال 95 برگزار شد

با حضور استاندار اردبیل و مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل در سال جاری برگزار شد.

به گزارش اداره روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اردبیل، دستور کار این جلسه که در سالن شهید باهنر استانداری اردبیل برگزار شد، ارائه گزارش مدیریت کیفی حوزه آبریز سد یامچی، بررسی تامین آْب پترو شیمی اردبیل، گزارش اصلاح سند ملی آب در استان، وضعیت بارش و حجم مخازن و ارایه عملکرد طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیر زمینی و گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص تغییر الگوی کشت با لحاظ آب قابل برنامه ریزی بود.

استاندار اردبیل در این جلسه، اظهار کرد: پروژه پتروشیمی اردبیل که در سال‌های گذشته و با هدف تولید کود مورد نیاز استان‌های همجوار کلنگ‌زنی شده بود بعد از سال‌ها تاخیر و تعلل در اجرای این پروژه و راه‌اندازی پتروشیمی زنجان در این مدت توجیه اقتصادی خود را از دست داده بود.

دکتر مجید خدابخش با بیان اینکه بعد از سفر رئیس جمهور به استان اردبیل پیگیر اجرایی شدن پتروشیمی بودیم تا با تغییر در محصول تولیدشده آن زمینه سرمایه‌گذاری آن فراهم آید، افزود: ما به هیچ‌وجه از راه‌اندازی این پروژه به عنوان مطالبه مردم استان کوتاه نیامدیم چرا که در سال‌های گذشته با خرید زمین و صرف هزینه 15 میلیارد تومانی و قرارداد تامین گاز مقدمات احداث پتروشیمی اردبیل فراهم آمده بود.

رئیس شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل گفت: با تغییر محصول تولیدی پتروشیمی اردبیل قرار است این کارخانه به تدریج و در فازهای مختلف راه‌اندازی شود.

استاندار اردبیل ادامه داد: ما به هیچ‌وجه زیر بار لغو اجرای این پروژه نرفتیم بلکه با تغییر نوع محصول آن از کود به پروپلین سعی می کنیم تا با تولید این محصول که بازار و مشتریان آن نیز وجود دارد با همکاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آنها بتوانیم در این زمینه گام‌های جدی را برداریم.

دکتر خدابخش افزود: برای تکمیل پتروشیمی اردبیل به بیش از 6 تا 7 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است که با تغییر نوع محصول تولیدی آن آب مورد نیاز این کارخانه نیز 2 میلیون مترمکعب افزایش یافته و به جای 9 میلیون مترمکعب، پتروشیمی اردبیل با سیستم خنک کننده به 11 میلیون مترمکعب آب نیاز دارد.

رئیس شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل از مسؤولان آب منطقه‌ای خواست به سرمایه‌گذار قول تامین منابع آب موردنیاز کارخانه را بدهند تا انعقاد قرارداد و مراحل اجرایی آن آغاز شود.

استاندار اردبیل بیان کرد: قطعا استانداردهای لازم در تامین منابع آب پتروشیمی و سایر صنایع و حتی منطقه ویژه اقتصادی از طریق خروجی پساب مورد توجه قرار خواهد گرفت تا یک رویه مناسبی را در تامین منابع آب کیفی شاهد باشیم.

خدابخش از صدا و سیما و سایر رسانه‌ها خواست تا در سال اقتصاد مقاومتی به ماموریت خود در گفتمان‌سازی کشت و تولید متنوع محصولات بخش کشاورزی و صنعتی توجه کنند چرا که ما به کشت گونه‌هایی همچون زعفران، پسته، عناب و بادام زمینی نیاز داریم تا بتوانیم زمینه توسعه منابع اقتصادی و درآمدی زارعان را فراهم کنیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به کاهش یک دهم درصدی بارش‌ها نسبت به سال زراعی گذشته اظهار کرد: نسبت به بلند مدت شرایط بارش‌ها در سال جاری مساعد و مطلوب بوده است.

داود نجفیان ضمن اشاره به آبگیری سدهای استان با یک ماه تاخیر تصریح کرد: ما حجم بالایی از ذخیره آب را در سدها شاهد هستیم به طوری که ذخیره آب سد یامچی نسبت به سال گذشته 6 میلیون مترمکعب بیشتر شده است.

وی به بازگشایی دیرهنگام دریچه‌های این سد برای استفاده زارعان اشاره کرد و افزود: در سد سبلان نیز 38 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده برای تامین منابع آب اراضی پایین دست قابل استفاده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای اردبیل،  ضرورت اختصاص این منابع آبی را به توسعه بخش کشاورزی و تولید محصولات یادآور شد و گفت: بر اساس آمایش سرزمینی و در نظر گرفتن منابع آب ما در تامین آب کارخانه‌هایی همچون پتروشیمی برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم ولی با توجه به حجم بالای درخواست آب برای تولیدات پتروشیمی قادر به تامین این منابع نیستیم.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان با اشاره به تغییر سیستم تولید پتروشیمی اردبیل از اوره و آمونیاک به مواد پلاستیکی و پروپلین بیان کرد: ما از طریق پساب خروجی می‌توانیم آب درخواستی پتروشیمی اردبیل را تامین کنیم وگرنه اختصاص آب از سد یامچی به پتروشیمی اردبیل امکان‌پذیر نیست.

نجفیان به مزیت آب پساب با کیفیت بالا و پایداری مناسب اشاره کرد و افزود: با افزایش درخواست کارخانه پتروشیمی اردبیل در بهره‌مندی از منابع آب‌ها‌ 11 میلیون مترمکعب ما قادر نیستیم این میزان آب درخواستی را تامین کنیم مگر آنکه از طریق پساب و برای سیستم خنک کننده این کارخانه این منابع آب با در نظر گرفتن مولفه‌های زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: با رفع مشکلات زیست محیطی و تغییر سیستم بهره‌برداری پتروشیمی اردبیل ما قادر خواهیم بود زمینه تامین منابع آب درخواستی را از طریق خروجی پساب تامین کنیم.

کد خبر: 960
  تاریخ خبر : 1395/03/17
  آخرین به‌روزرسانی : 1395/03/31
 رئیس اداره روابط عمومی
 1136
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 53
  • بیشترین بازدید همزمان : 529
  • بازدید امروز : 1,200
  • بازدید دیروز :
  • کل بازدید : 9,526,171
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/12 12:18:11
  • شناسه IP شما : 18.191.157.186

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : اردبیل، میدان ارتش، شرکت آب منطقه ای اردبیل
  • کدپستی : 5619667691
  • تلفن : 3-33710001-045
  • فاکس :
  • پست الکترونیکی : ardabil[at]arrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 33714815-045