چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی واولویت بندی نقش رسانه ها در پیشگیری از بحران های مربوط به تامین و انتقال آب شرب و کشاورزی با مطالعه موردی در ایران، است، امروزه تمام دنیا در معرض وقوع آنی بحران های مختلف قرار دارند که ایران نیز از این امر مستثنی نیست بحران آب بحرانی است که به دنبال خود بحران انرژی، بحران مواد غذایی، بحران بهداشتی و بالاخره بحران دامنه دار و پیش رونده زیست محیطی را خواهد آورد قطعا یکی از ممالکی که در تیر رس اولین بحران های آب در دنیا قرار دارد ایران به سبب ویگی های خاص جغرافیایی است. تاکنون راهکارهای مختلفی برای مقابله با بحران آب ارائه شده است. لکن هیچگاه ابزارهای نرم مثل رسانه ها در این مقوله بجز در آمریکا و چند کشور اروپایی، در سایر ممالک از جمله ایران، چندان جدی گرفته نشده اند در حالی که تحقیقات فراوان نشان از این دارد با رسانه ها می توان مردم و مدیران را تحت تاثیر قرارداد و تصمیمات آنها را عوض کرد و مهارت را در آنان تقویت و حتی تحرکات دشمن را رصد و آینده را بطور استراتژیک پیش بینی نمود. پس از مرور ادبیات و مطالعه موضوع اسنادی درباره نقش رسانه در پیشگیری از بحران های منتج از آب، هدف شناسایی، تحلیل و اولویت بندی نقش ها با استفاده از قضاوت خبرگان است. رویکرد اصلی این پژوهش تعیین کارکرد عملی بواسطه بهره گیری از کارکرد نظری آمیخته با تجربیات جامعه خبرگان انتخابی است. خبرگان انتخابی 11 نفر از بین اساتید دانشگاهی یا مدیران حوزه رسانه بودند، که با روش دلفی کاغذی – کتبی نظراتشان تقریب شد، نتایج کاربردی حاصله نشان داد رسانه نقش های غیر قابل انکار و باور نکردنی و موثری در مقوله مورد بحث دارد در انتها نمره اختصاصی هر نقش نیز استخراج گردید که می تواند راهنمای کاربردی برای رسانه ها و مدیران آب و منابع آب، جهت پاگذاشتن عملیاتی به این وادی باشد. علاوه بر نتایج، الگو و روش کار نیز در این تحقیق می تواند راهگشای تعیین موانع احتمالی و تنگناهای پنهان فصل مشترک رسانه و پیشگیری از بحران آب در جامعه باشد در انتها پیشنهاداتی نیز برای هرچه کاربردی نمودن یافته ها ارائه شده است.
چکیده
کنکاش عوامل موثر بر چگونگی نفوذ در افکار عمومی و ایجاد حرکت و اتخاذ تصمیم و نیز ایجاد انگیزههای مثلا اقدام به انجام یک مسافرت در میان گردشگران اولین اقدام سری مطالعات توریسم برای شناخت تاثیرات اقتصادی و فرهنگی آن در جوامع مقصد است، در این میان می توان گفت گردشگری مذهبی با سهم بیش از 30 درصد از کل گردشگران، فعالیتی است که در محیط یک مثلث، با رئوس انسان، مذهب و اجتماع صورت می گیرد و تمامی ابعاد و شاخصه های آن متاثر از این سه راس است. تاکنون در مقالات و پژوهش های منتشره در این ارتباط، شاخصه های انگیزه های دینی موشکافی نشده اند و عمدتا هدف و انگیزه گردشگران مذهبی در دو کلمه خلاصه شده است: «انگیزه های دینی» و در این پژوهش سعی بر این است تا حدودی روشن شود برای ایجاد انگیزه اقدام به یک سفر مذهبی برای مردم کشور آذربایجان چه شاخصه ها و عواملی موثر است؟ کشور آذربایجان دومین کشور شیعه جهان است و به عنوان گردشگر، روزانه بیش از سی هزار نفر از مردم این کشور با اهداف مختلف وارد استان اردبیل می شوند. انتظارات گردشگران ناشی از انگیزه هاست و این انگیزه هاست که مقصد را انتخاب می کند. یافتههای تحقیق از طریق تحلیل نتایج حاصل از 1000 پرسشنامه توزیع شده در مرز بیله سوار در استان اردبیل و انتخاب اتفاقی 384 جوابیه بر اساس فرمول کوکران، استخراج و با آزمون های آماری تحلیل شده است. روایی پرسشنامه از طریق رجوع به خبرگان و پایایی آن از طریق محاسبه آلفای کرونباخ تایید شده است. نتایج حاکی از آن است علاوه بر جنسیت، سن و درآمد، تعداد و قوت و عمق انگیزه های گردشگران مذهبی رابطه مستقیم وتنگاتنگی با ویژگی های مقصد گردشگری، منابع دینی توصیه کننده به زیارت و تجربیات و محتواهای منتشره در خصوص تاثیرات روانی، اخلاقی و آرامشی گردشگری مذهبی مرتبط دارند.